כיצד לבחור איש מצקוע

כיצד לבחור איש מצקוע

ההליך הפלילי, מתחילתו בחקירה משטרתית ועד לסיומו בבית המשפט, ואף לאחריו, במהלך ריצוי עונש והתמודדות עם הרישום הפלילי הנובע ממנו, הוא הליך ארוך ומייגע, בייחוד לאדם שאין לו כל היכרות מוקדמת עם הדין בכלל, ועם הדין הפלילי בפרט.

עורך דין פלילי בחיפה

כיצד לבחור איש מצקוע

ההליך הפלילי, מתחילתו בחקירה משטרתית ועד לסיומו בבית המשפט, ואף לאחריו, במהלך ריצוי עונש והתמודדות עם הרישום הפלילי הנובע ממנו, הוא הליך ארוך ומייגע, בייחוד לאדם שאין לו כל היכרות מוקדמת עם הדין בכלל, ועם הדין הפלילי בפרט.

ההליך הפלילי תובע קורבנות נפשיים רבים מהמעורבים בו, בייחוד מן החשוד או מהנאשם, אך לא בלבד, שכן גם משפחתו וחבריו מושפעים מההליכים המשפטיים אשר מתנהלים כנגד האדם היקר לליבם.

רשויות החקירה יודעות לא אחת להפעיל לחצים רבים על חשודים, באמצעים החוקיים אשר עומדים לרשותן, דוגמת חקירות ארוכות, חוזרות ונשנות, מעצר (או שחרור בתנאים מגבילים) ועוד.

חזקת החפות עומדת אמנם לחשוד באופן טבעי, אך במרבית המקרים החשוד ומשפחתו יתקשו לחוש באותה חזקת חפות, וזאת בלשון המעטה, כאשר רשויות החקירה יטיחו בחשוד, שהינו בחזקת חף מפשע בשלב זה, האשמות שונות, לעיתים הזויות, יטענו כי הוא שקרן, והכל כדי "לשבור" את כוחו ולהגיע לסיום החקירה, כשהחשוד הודה.
כשנגמרת החקירה המשטרתית, לא מסתיימת ה"צרה" אליה נכנס החשוד. החקירה המשטרתית מסתיימת לרוב בהעברת תיק החקירה לתובע, או פרקליט, להליך שמתנהל בפסים "משרדיים" יותר אמנם, ורחוק מהעין, אך הלחץ הנובע מן הציפיה להחלטות של התביעה המשטרתית או הפרקליטות אינו קל, כך שגם בשלב זה ההליך נותר קרוב אל הלב.
בסיומו של ההליך בתביעה או בפרקליטות, מתקבלת החלטה בנוגע להגשת כתב אישום. אם נסגר התיק בשלב זה, נדמה שניתן לומר "דיינו", אך אל לו לחשוד לשכוח שעליו להתמודד כעת עם רישום פלילי של תיק סגור. אם לא נסגר התיק- אזי מחויב התובע או הפרקליט בהגשת כתב אישום, כאשר בהגשתו הופך החשוד לנאשם, ועניינו עתיד להתברר בפני בית משפט.

    לייעוץ משפטי:

    ההליכים בפני בית משפט אינם פשוטים, ואינם נראים ידידותיים וקלים להבנה לאדם שאינו בקיא ברזי המשפט בכלל, וברזי המשפט הפלילי בפרט. הנאשם מוזמן לדיונים בפני שופטים, ונדרש לטעון טענותיו, בהתאם לשלב בו נמצא התיק.

    אם ההליך בפני בית המשפט יסתיים בזיכוי, אז יכול הנאשם לומר דיינו, אך במרבית המקרים- קרוב ל-97%- כך לפי הסטטיסטיקה, יסתיים עניינו בהרשעה ובענישה. גם שלב ריצוי העונש, בין שמדובר בעונש קל יחסית, קנס למשל, ובין שמדובר בעונש כבד, כמו מאסר, מצריך המשך החיכוך עם גורמים שונים- רשויות האכיפה, שב"ס, משרד הרישוי, שירות המבחן ועוד.

    המתואר לעיל- הוא תמציתו של ההליך המשפטי הפלילי, שבו אינספור כללים ודקויות, אשר היכרות מעמיקה איתם מבטיחה, לכל הפחות, שקט נפשי בהבנת המצב בו נמצא החשוד או הנאשם, ובמרבית המקרים- היכרות זו גם מועילה להשגת תוצאה שטובה לחשוד או לנאשם, בכל ההליך.

    אז מה צריך לחפש בעורך דין לייצוג בהליך פלילי?

    – עורך דין פלילי חייב להיות כזה שמכיר את הדין, היינו החוקים, התקנות, הפסיקה והנהלים מתחילתם עד סופם.
    – עורך דין פלילי חייב להכיר את כל הגורמים המעורבים, את כל הנפשות הפועלות, כל גופי הממשל הרלוונטיים להליך, ולדעת כיצד ומתי לפנות אליהם, לטובת לקוחו.
    – עורך דין פלילי חייב להבין את המצוקה בה מצוי לקוחו, מצוקה נפשית אשר יכולה לשבור אדם, והמצוקה בה נמצאת משפחתו. כל אלו על אחת כמה וכמה כאשר החשוד עצור בחזקת המשטרה.
    – עורך דין פלילי חייב לדעת לתת את הייעוץ המקצועי והנכון ביותר, לעיתים מתוך תחושה וניסיון בלבד, בייחוד בשלבי חקירה ראשוניים, בהם אף הלקוח לא תמיד יודע במה בדיוק הוא חשוד.
    – עורך דין פלילי חייב להכיר כל עניין ועניין בו הוא מייצג, ולהכיר את כל הדקויות בחומרי החקירה, שכן חלק גדול מן ההליך הפלילי מתנהל בעל-פה דווקא, כשלעיתים קרובות לא עומד לסניגור זמן רב להתכונן לבאות.
    – עורך דין פלילי חייב להיות זמין ללקוחותיו 24/7, ולדעת לענות על כל שאלה, לייעץ בחקירה, להגיע לתחנת המשטרה ולבצע פעולות נוספות, גם בשעות העבודה הנוחות אך גם בשעות הלילה, בשבתות ובחגים.
    – עורך דין פלילי חייב לדעת לחקור עדים בחקירה נגדית, תקיפה, אך מכובדת, וזאת כדי להוציא מהם את האמת, ואת הגרסה הנוחה ביותר לנאשם.

    נוסף על הרשימה הנ"ל, שאינה רשימה סגורה של התכונות הרצויות בעורך דין פלילי, בראש ובראשונה עורך דין פלילי חייב להיות אדם אמין וישר, אדם שניתן לסמוך עליו כאיש סוד, ושאפשר לתת בעצותיו אמון מלא, גם כאשר מדובר בעצה שלא נשמעת "נוחה" עבור החשוד או הנאשם, וגם כאשר יש צורך במידה של הקרבה מצד החשוד או הנאשם. בסופו של יום, בבחירת עורך דין פלילי- "שמים את כל הביצים בסל אחד"- כך שמוטב לבחור בסל שניתן לתת בו את מלוא האמון.

    No items found
    לשיחה עם עו"ד דילוג לתוכן