ייצוג בהליכי שימוע

השימוע הינו הליך אשר מתקיים בטרם הגשת כתב אישום

השימוע הינו הליך אשר מתקיים בטרם הגשת כתב אישום, בשלב שבו גוף התביעה (פרקליטות, משטרה ועוד) בוחנים את תיק החקירה אשר מתקבל מהרשות החוקרת (לרוב- משטרת ישאל) ושוקל האם ראוי להגיש כתב אישום או לסגור את התיק. הליך השימוע הוא הליך בו נדרש החשוד להביא טיעונים לפיהם על רשויות התביעה להימנע מהגשת כתב אישום נגדו.

משה גלעד, משרד עורכי דין, חקירות, תסקיר מעצר, תמונת רקע

זכות השימוע הינה זכות אשר קמה בעבירות פשע (עבירות שדינן מאסר מעל ל-3 שנות מאסר), כאשר החשוד אינו נתון במעצר. אמנם זכות השימוע קמה בעבירות פשע, כך על פי החוק, אך ישנה נטיה של רשויות התביעה לאפשר עריכת שימוע גם בעבירות קלות יותר.

בתום החקירה ולאחר העברת חומרי החקירה לרשויות התביעה, נשלח אל החשוד "מכתב יידוע" אודות העברת תיק החקירה לעיון התביעה. במכתב זה מוסבר לחשוד כי באפשרותו להגיש את טיעוני השימוע בכתב, בתוך 30 ימים. מכתב היידוע אינו נשלח בכל מקרה, שכן בעבירות קלות אין חובה לשלוח מכתב כאמור, וכן, ישנה רשימה של עבירות מסוג "פשע", בהן החוק אוסר במפורש על משלוח מכתב יידוע; לדוגמא: כאשר מדובר בעבירות מסוימות שנעשו "בתוך המשפחה". במקרים אלו קמה חשיבות עליונה למעקב צמוד אחר התקדמות ההליך, זאת בכדי שלא תחלוף תקופת 30 הימים, שבסופה הזכות לקיום שימוע יורדת לטמיון.

בהכנה לשימוע ניתן לבקש מרשויות התביעה לצלם ולעיין בעיקרי חומרי החקירה, אשר מבססים את החשדות, בכדי להיערך לשימוע ולקיימו בצורה עניינית.
במקרים רבים זכות השימוע משיגה את מטרתה נאמנה, ובתיקים מורכבים וסבוכים מבחינה ראייתית, או בתיקים בהן האשמה אינה ברף חומרה גבוה, ניתן להימנע מהגשת כתב אישום ע"י שימוש מושכל בזכות השימוע. במקרים אחרים ניתן להביא לכך שכתב אישום אשר יוגש לבית המשפט יהיה כתב אישום "מרוכך", או שבמקום שיוגש לבית המשפט המחוזי יוגש לבית משפט השלום, תוך שינוי סעיפי העבירה לסעיפים קלים יותר.

ניתן להיווכח, כי זכות השימוע הינה זכות חשובה, בייחוד לאור העובדה שבמימוש נכון שלה ניתן להימנע מלכתחילה מכניסה אל הליך משפטי ארוך ומתסכל.
הפוטנציאל הרב הכרוך בזכות השימוע מחייב שימוש זהיר ומושכל בה, ובחינה מדוקדקת של חומר הראיות, תוך מתן התייחסות לכל נקודה אשר נראה כי קיבלה התייחסות של התובע או הפרקליט. במימוש נכון של זכות השימוע יש להתייחס לחומר הראיות בהיבט העובדתי (העובדות שהתביעה יכולה להוכיח), להיבט המשפטי (המשמעות המשפטית של העובדות) ולחשוד הספציפי (נתוניו האישיים, עברו הפלילי, או היעדרו, מצבו הרפואי, המשפחתי ועוד).

בסופו של דבר, ניתן לסכם כי הצלחה בניצול זכות שימוע שמעשה של "חכם" היודע לא להיכנס לבעיות, ש"פיקח" יודע- אולי, ורק לאחר מאמצים רבים- לצאת מהן.
לזכות משרדינו ניתן לרשום הצלחות מרובות בהליכי שימוע מוצלחים, לאורך השנים, בהם הצליח צוות המשרד לשכנע פרקליטים ותובעים כאחד להימנע מהגשת כתבי אישום, גם בעבירות חמורות, כל זאת לאחר השקעה מרובה ולימוד יסודי של כל עניין ועניין, כמו גם נסיבותיו האישיות של כל לקוח ולקוח אשר נכנס בשערי המשרד.

    לייעוץ משפטי:

    תחומי פעילות המשרד

    אלימות מינית

    תחום הפגיעות המיניות כולל בתוכו פשעים שונים הגוררים עונשים, זאת כתלות בזהות הנפגעים ובגילם

    עבירות תעבורה חמורות

    ובכללן תאונות דרכים שגרמו למוות, לנכות או לפציעות חמורות ועוד.

    עבירות רכוש

    תחום עבירות הרכוש הוא ענף במשפט הפלילי אשר מאגד עבירות שונות שהמשותף להן- הפגיעה ברכושו של הזולת או של הכלל.

    עבירות אלימות במשפחה

    ובכללן עבירות תקיפה וחבלה בין בני זוג, כלפי חסרי ישע ועוד.

    חנינה לנשיא המדינה

    נשיא המדינה הוא בעל סמכות ייחודית לחון עבריינים, נאשמים או חשודים בהליך פלילי.

    עבירות צווארון לבן

    ובכללן עבירות שוחד, מרמה, הפרת אמונים, העלמת מס ועוד.

    אודות המשרד

    משרד עורכי דין גלעד הוקם בשנת 1981 ע"י עו"ד משה גלעד, שמונה לימים לשופט בית המשפט המחוזי בחיפה, וכעת, לאחר פרישתו, שב לכסאו כעורך דין פלילי ומנהל המשרד. במשך השנים יוצגו על ידי משרדנו אלפי נאשמים וחשודים בפלילים, במגוון סוגים של עבירות פליליות.

    מאמרים

    צו הרחקה – המדריך השלם

    מה זו חקירה באזהרה

      לייעוץ משפטי:

      עיתונות כתובה

      לשיחה עם עו"ד דילוג לתוכן