בעילה אסורה בהסכמה: ייעוץ משפטי

בעילה אסורה בהסכמה: ייעוץ משפטי

המונח החוקי למילה בעילה מתייחס להחדרה של איבר או חפץ לאיבר המין של אישה.
כאשר מדובר על בעילה אסורה בהסכמה המושג עשוי להיות מעורפל, ונושאים מרכזיים דנים בקביעה האם מדובר בבעילה אסורה למרות ההסכמה, ומהם העונשים הצפויים. כל הפרטים במאמר הבא

בעילה אסורה בהסכמה

בעילה אסורה בהסכמה: ייעוץ משפטי

המונח החוקי למילה בעילה מתייחס להחדרה של איבר או חפץ לאיבר המין של אישה.
כאשר מדובר על בעילה אסורה בהסכמה המושג עשוי להיות מעורפל, ונושאים מרכזיים דנים בקביעה האם מדובר בבעילה אסורה למרות ההסכמה, ומהם העונשים הצפויים. כל הפרטים במאמר הבא

פגיעות מיניות והטרדות מיניות מהוות עבירות על החוק, וחלקן נחשבות חמורות מאוד. חוק העונשין מגדיר את המקרים בהם המעשים נחשבים לעבירות מין, והוא מגדיר גם את העונשים הצפויים ואת הנסיבות בהן העבירה תיחשב לכזו. כאשר נעשתה עבירה בנסיבות מחמירו, חוק העונשין קובע עונש חמור יותר. בעילה אסורה בהסכמה היא מצב בו המחוקק אוסר על הפרטים לקיים יחסי מין למרות ששניהם הביעו הסכמה לכך. היגיון החוק נובע מכך שבמצבים מסוימים גם כאשר אדם מביע הסכמה, עדיין לא מדובר ברצון חופשי לגמרי. בגלל שמדובר בהסכמה לכאורה אזי העונש נע בין 3 לבין 5 שנות מאסר.

מהי בעילה אסורה בהסכמה?

כשאתם מעוניינים לדעת מה זה בעילה אסורה בהסכמה, חשוב שתבינו קודם כל כי הבסיס לכך הוא קיום יחסי מין מלאים שבוצעו בהסכמה. מושג זה קובע קובע כי למרות הסכמת האישה, מדובר בבעילה לא חוקית. יחד עם זאת, ברוב המקרים, עבירה זאת אינה נחשבת כעבירת אינוס לפי החוק בישראל, אשר עוסקת בחוסר הסכמה. המקרים בהם הבעילה תיחשב אסורה למרות ההסכמה הם כאשר מדובר בבעילת קטינה בת פחות מ-14 שנים, כאשר נעשה ניצול מצב חוסר הכרה או כל מצב אחר אשר מונע מהאישה לבצע את ההסכמה מתוך בחירה חופשית.

איך משתנה נושא בעילה אסורה בהסכמה?

חוק העונשין מתייחס לנושא ההסכמה החופשית של הקטינים, וזאת כיוון שעולה השאלה האם קיימת משמעות להסכמה שלהם. לפיכך, משתנה התייחסות חוק העונשין בהתאם לגיל הקטין, כאשר ההתייחסות לנוער מתחת ל- 18 מתבטאת בחלוקה בין קטינים מעל 16 לקטינים מתחת ל- 16. להלן התייחסות החוק לעבירה לפי גיל ההסכמה:

    לייעוץ משפטי:

    • בתנאי שהקטינה היא מתחת ל-16, אין תוקף להסכמתה, בהנחה והאישה אינה נשואה לנאשם הבועל.
    • במידה והקטינה היא בין 18-16, יש יותר משמעות להסכמה, ואם אישה הסכימה לא תהיה זאת עבירה, אלא אם כן היה ניצול יחסי מרות כדוגמת יחסי השגחה מצד הבועל.
    • אילו האישה מעל ל-18, היא כבר איננה קטינה, ויחד עם זאת היא עדיין מוגנת בחוק אל מול פשעים מיניים. הבעילה תיחשב כאסורה למרות ההסכמה במקרה שהבועל ניצל יחסים כלשהם בינו לבין האישה כדוגמת יחסי מרות בעבודה או בצבא.

    בעילה אסורה הסכמה

    בעילה אסורה בהסכמה תוך ניצול יחסי מרות

    גם כאשר לא מדובר בקטינה, אלא מדובר באישה המוגדרת בגירה לפי החוק, עדיין תיתכן עבירה תוך ניצול יחסי מרות. כך למשל, זה יכול לקרות כאשר ישנו מצב בעילת אישה מ-18 ומעלה תוך ניצול יחסי מרות בעבודה, לימודים, שירות צבאי, הבטחת שווא לנישואין או התחזות גבר נשוי לרווק.

    בעילה שלא בהסכמה חופשית

    בעילה שלא בהסכמה חופשית נעשתה תוך הסכמת האישה/נערה כביכול בתנאים הבאים:

    • ההסכמה לקיום יחסי מין הושגה במרמה, תוך הבטחת נישואין, או התחזות גבר נשוי לרווק.
    • ההסכמה לקיום יחסי מין הושגה תוך איום והפחדה.
    • הסכמה לקיום יחסי מין ע"י אישה הנמצאת תחת השפעת סמים או אלכוהול כבדה.
    • היעדר התנגדות בגלל חוסר יכולת פיזי או שכלי.

    בית המשפט העליון קבע כי: "מי שקיים יחסי מין עם אישה אשר נמצאה תחת השפעת משקאות משכרים, לוקח על עצמו אחריות כבדת משקל, לוודא באופן ברור שאינו משתמע לשתי פנים, כי האישה נותנת הסכמה חופשית לקיים יחסי מין עמו".

    דיוק המושג

    ההבדל בין בעילה אסורה בהסכמה לאונס נובע מכך שבאחרון קיים סירוב מצד האישה לקיים יחסי מין, לעומת מצב בו הייתה לכאורה הסכמה לקיום יחסי המין. יחד עם זאת, מן הראוי לציין כי לעיתים קרובות עובר גבול דק בין השניים בחוק העונשין. במקרי חשד לביצוע העבירה מומלץ לפנות לייעוץ של איש מקצוע באזורכם, למשל עורך דין פלילי בחיפה, כדי לברר את מהות המקרה ולהציג אותו בפני רשויות החוק בצורה נכונה.

    מהו העונש לפי חוק העונשין?

    סעיף 346 לחוק העונשין מגדיר באופן מדויק את נושא בעילה אסורה בהסכמה, וזאת לצד הגדרת מקרים מיוחדים וענישה כתוצאה מביצוע מעשים אלו. גיל הנערה קובע את חומרת העבירה ואת רמת הענישה:

    • בעילת נערה מתחת ל- 14 נחשבת כאונס לכל דבר, עם כל המשתמע מכך – גם אם נעשתה בהסכמתה.
    • נערה בת 16-14, עליה בוצעה העבירה בידי גבר המבוגר ממנה ביותר מ-3 שנים, היא עבירה חמורה שבצידה עונש של 5 שנות מאסר. אולם אם מדובר על נער באותה שכבת גיל או גדול ממנה עד 3 שנים, ובתנאי שיחסי המין התקיימו בהסכמת הנערה, לא מדובר בבעילה אסורה, אלא על יחסי מין חוקיים.
    • בעילה אסורה בהסכמה של אישה ב-18 תוך ניצול יחסי מרות בעבודה או בשירות, או עקב הבטחת שווא לנישואים תוך התחזות הבועל לפנוי למרות היותו נשוי, היא עבירה בגינה ניתן לקבוע עד 3 שנות מאסר.

    בעילה אסורה בהסכמה עונש

    בעילה אסורה בהסכמה אמנם נחשבת לעבירה קלה יותר מאשר אונס, אך היא נחשבת לעבירה נפוצה למדי אשר עלולה להתרחש במגוון סיטואציות. כך למשל, כאשר מדובר בסיטואציה מורכבת כדוגמת קיום יחסי מין בין בוס לעובדת, או כאשר מדובר בקיום יחסי מין עם קטינה בגלל אי-הבנה ואפילו אם שיקרה. יחד עם זאת, חשוב להבין כי מדובר בעבירה פלילית שבצידה עד 5 שנות מאסר, וזאת בהתאם לחומרת המעשים ובהתאם לרמת מקצועיות עורך הדין ויכולתו להוביל לייצוג משפטי הולם באמצעות הוכחת הנסיבות המקלות.

    בעילה אסורה בהסכמה גזר דין

    גזר דין משפטי על בעילה אסורה בהסכמה עשוי כאמור להשתנות בהתאם לחומרת המעשים. להלן מספר דוגמאות בולטות:

    • נערה בת 14 שהייתה מאוהבת בנער אחר מבית הספר, אמרה לו כי היא מוכנה לעשות הכל כדי לשמור על מערכת היחסים שלהם. בתגובה, הוא ביצע בה מעשים חמורים בהשתתפות חבריו. בעקבות חומרת המעשים, השופט קבע לו גזר דין של 6 שנות מאסר בפועל וזאת לאחר הסכם טיעון עם הפרקליטות, שכן חומרת המעשים הפכה את המעשה מבעילה אסורה להסכמה לאונס.
    • במקרה אחר, גבר כבן 30 פגש נערה קטינה שנפלטה ממסגרות שונות והייתה נתונה במצב נפשי קשה. הוא ניצל את מצבה והשתמש בה לצורך קיום צרכיו המיניים, אף כי ידע היטב כי היא קטינה. בית המשפט והפרקליטות הביעו שאט נפש מן המעשים ונתנו לו גזר דין של 12 חודשים מאסר בפועל.

    לסיכום, בעילה אסורה בהסכמה הוא נושא מורכב, ועובר גבול דק בינו לבין מעשים אחרים לפי חוק. יחד עם זאת, במקרה בעילה אסורה בהסכמה חוק העונשין מגדיר בדיוק מהם העונשים בגין מעשה זה. כאשר יש חשד סביר שמדובר בבעילה אסורה למרות ההסכמה, יש לפנות לסיוע עורך דין לשם קבלת ייעוץ. ניסיונו הוא גורם חשוב במיוחד מאחר שמדובר בנושא רגיש ומורכב מבחינת החוק. אנו בעלי ניסיון רב בניהול תיקים דומים כמו מעשה סדום, וכל מקרה דומה. אנו נוביל אתכם לתוצאות הטובות ביותר בעזרת מקצועיות ובקיאות בחוק. אתם מוזמנים לפנות אלינו לקבלת ייעוץ ראשוני.

    בעילה אסורה בהסכמה

    בעילה אסורה בהסכמה- שאלות ותשובות

    על מקרי בעילה אסורה בהסכמה יש תקופת התיישנות של 10 שנים. זו היא תקופת התיישנות שאיננה הקצרה או הארוכה ביותר על עברת מין. לשם ההשוואה, על אונס יש תקופת התיישנות של 15 שנים. בקצה השני של ה"סקאלה", על מעשה מגונה בפומבי חלה תקופת התיישנות של שנה אחת בלבד. במקרי הטרדה מינית יש תקופת התיישנות של עד 5 שנים. בנושא ההתיישנות ובכלל, חשוב מאוד להתייעץ עם איש מקצוע, מאחר שבמקרים רבים של בעילה אסורה בהסכמה גיל הקורבן ופרטים נוספים, משפיעים מאוד על הדברים. למשל, מצבים מסוימים של עברות מין בקטינים, שבהם תקופת ההתיישנות תחושב רק החל מגיל 28 ואילך.
    ראשית, חשוב להבין במדויק על מה אנחנו מדברים: המושג עצמו מתייחס לחדירה של איבר או חפץ לאיבר המין הנשי, כאשר גיל האישה משחק במקרה זה תפקיד משמעותי, כמו גם היכולת של האישה לתת הסכמה מלאה מבחירה חופשית. כך, במקרה של חוסר הכרה, העבירה תיחשב כחמורה יותר. חשוב לדעת כי אין תוקף להסכמה של נערה מתחת לגיל 16, אך כאשר היא מבוגרת יותר, הדבר יכול להיחשב בתור יחסי מרות, כתלוי ביחסים בין הבועל לאישה.
    במקרים של בעילה אסורה בהסכמה עונש הוא כמובן לא דבר זניח, והוא תלוי רבות בגיל האישה. לדוגמא, אם הנערה בת פחות מ-14, המעשה יחשב כבעילה, גם אם הייתה הסכמה מלאה מצידה. כאשר מדובר בנערה בין הגילאים 14-16, והגבר מבוגר ממנה ביותר מ-3 שנים, זוהי עבירה חמורה. בניגוד לכך, אם מדובר בנער בגילה (או גדול ממנה בעד 3 שנים), והיחסים נעשו בהסכמה, לא קיימת עבירה. במקרים בהם האישה בגיל ההסכמה (קרי 18 ומעלה), ניתן לקבוע עבירה זו במקרה של יחסי מרות כמו בעבודה או בצבא.
    במבט כללי, בעילה אסורה בהסכמה והטרדה מינית הם שני דברים שונים למדי. בכדי לחדד את הנקודה, נסביר כי לפי החוק, הטרדה מינית היא אחד מסוגי המצבים הבאים: סחיטה של מעשים מיניים באיומים, הצעות מיניות חוזרות למי שמתגובתו ברור שהוא אינו מעוניין בהן, התייחסויות חוזרות למיניות האדם כאשר מתגובתו ברור שהוא אינו מעוניין בהן, התייחסות מבזה או משפילה לגבי מיניות האדם, וכן הפצת תמונות או סרטונים מיניים שלו או שלה ברשת האינטרנט (ללא רשות). בעוד שבעילה עוסקת בקיום יחסי מין, בהתאם לגיל האישה. עשויים להיות כמובן מקרים, שבהם מתרחשים לאורך זמן סוגי עברות שונים כנגד הקורבן. למשל, שלאחר המקרה היו מקרי הטרדה מינית ולהפך.

    לשיחה עם עו"ד דילוג לתוכן