מדוע אלישע חיי-בטוב לא "חי בטוב" ?

מדוע אלישע חיי-בטוב לא "חי בטוב" ?

אלישע חייבטוב זכה לכותרות שיש שיאמרו שהיה מוותר עליהן, ב-2/8/18 זיכה אותו בית המשפט העליון מעבירת הרצח ולאחר 12 שנים ארוכות במיוחד ששהה מאחורי הסורגים הוא שוחרר לביתו.

אז איך קורה שאדם זוכה מרצח , זיכוי מלא (בפה אחד של שלושה שופטים: השופטים שהם, מלצר וברק -ארז ) לאחר שבית המשפט המחוזי הרשיע אותו וגזר עליו מאסר עולם ?

עורך דין פלילי בחיפה

מדוע אלישע חיי-בטוב לא "חי בטוב" ?

אלישע חייבטוב זכה לכותרות שיש שיאמרו שהיה מוותר עליהן, ב-2/8/18 זיכה אותו בית המשפט העליון מעבירת הרצח ולאחר 12 שנים ארוכות במיוחד ששהה מאחורי הסורגים הוא שוחרר לביתו.

אז איך קורה שאדם זוכה מרצח , זיכוי מלא (בפה אחד של שלושה שופטים: השופטים שהם, מלצר וברק -ארז ) לאחר שבית המשפט המחוזי הרשיע אותו וגזר עליו מאסר עולם ?

מה היה שם ש"נעלם" מעיניהם של שלושת שופטי בית המשפט המחוזי בבאר שבע?

ב-14/11/2007 הוגש לבית המשפט המחוזי בבאר שבע כתב אישום , באישום הראשון נטען כי ביום 9/6/2002 בשעה 04:00 נכנסו חייבטוב ואדם נוסף בשם סורן סורחנוב למועדון הסנוקר "גרין ספורט" באזור התעשייה של שדרות וזאת בכוונה לבצע שוד .השניים לבשו מסיכות שחורות והצטיידו באקדח ובסכין. שי אדרי,(להלן:"המנוח" ) שהיה אחד מעובדי המקום, התקרב לחייבטוב והחל להתעמת עימו. במהלך העימות, ירה חייבטוב באדרי ירייה אחת אשר פגעה בריאתו וגרמה למותו. מיד לאחר מכן, גנבו חייבטוב וסורחנוב כסף מדלפק הסנוקר ונמלטו מהמקום. במסגרת אישום זה, יוחסו לחייבטוב עבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, רצח ושוד.

ביום 28/4/11 הורשע חייבטוב בביצוע הרצח ובמספר עבירות נוספות ונגזר עליו מאסר עולם ותשלום פיצויים להוריו של המנוח .

    לייעוץ משפטי:

    לכאורה הדרך להרשיע את חייבטוב הייתה קלה – חייבטוב הודה ,לפי קביעת בית המשפט המחוזי, בפני מדובב ( מיהו מדובב? אדם המופעל על ידי צוות החקירה, תמורות טובות הנאה כספיות ואחרות , תוך התחזות לעבריין, במטרה להביא את החשוד להודות בפניו בביצוע העבירה ) בביצוע הרצח ותוכן השיחות בינו לבין המדובב והמידע שמסר בנוגע לאירוע הרצח תאמו לעדויות של עדי הראייה במועדון הסנוקר והם אף כללו פרטים מוכמנים רבים (כאלו שאם לא נמסרו לחשוד על ידי מי מיודעי דבר ,לא הייתה לו כל דרך לדעת אותם אלא אם היה הוא הרוצח בעצמו ) .

    חשוב לציין כי חייבטוב הודה רק בפני המדובב ובחקירותיו בפני החוקרים הכחיש בתוקף את שיוחס לו.

    אם כך, היעלה על הדעת שאדם יודה בפני מדובב , שלכאורה נחזה בפניו כעבריין המבקש "לפרוק מעליו" את הנטל שהוא נושא עמו ולכאורה "מסייע" לו בשעתו הקשה כשלמעשה הוא כלל לא ביצע את העבירה ?

    נקודת המוצא היא בהבנה הבסיסית של מיהו מדובב ומהי מטרתו .

    לרוב, המדובב הינו עבריין מורשע שחתם עם המשטרה על הסכם הפעלה במסגרתו הוא יהנה מהטבות כאלו ואחרות , שוות ושוות יותר, במהלך תקופת מאסרו . אם כן, אין המדובר באדם "ירא שמיים" שתמיד יראה לנגד עיניו את המטרה הנעלה של הוצאת הצדק אל האור וגילוי האמת.

    יחד עם זאת , עבודתו של המדובב היא כלי חקירה חשוב ביותר עבור המשטרה שפעמים רבות מתקשה "לפצח את האגוז" בחדרי החקירות ויודעת שלפעמים להיות זבוב על הקיר בתא המעצר, שמאזין חרישית וגם כמובן מקליט ומסריט , מה לעשות ? שווה יותר מלהיות פיל מאיים בחדר חקירות כשכל האפשרויות תקועות.

    המדובב מטבע עבודתו , פועל על הגבול , הגבול הדק שבין מותר לאסור.

    אם כך, מתי עבודתו שהובילה לתוצר של קבלת הודאה מהחשוד תיחשב כליגיטימית ומתי לא ?

    קשה לספר את כל התורה על רגל אחת אז נחזור לידידינו חייבטוב ו"חברו" המדובב .

    המדובב של חייבטוב, איך נאמר בעדינות, חצה את הקווים שבין מותר ואסור .

    המשטרה, חלקה היה אף יותר גדול משראתה את כל מה שהתרחש בעודה צופה מן הצד ונתנה לזה יד, הכל בשם המטרה להביא את חייבטוב להודות ברצח.

    בתוכנית התחקירים "זמן אמת" ,בפרק ששודר ב-14 באוגוסט 2017 בערוץ "כאן 11" חשפה התחקירנית גלי גינת את שיטות הפעולה של המדובב שהוכנס לתאו של חייבטוב.

    במסגרת התיעוד הוצגו צילומים מתאו של חייבטוב, בהם הוא והמדובב צורכים סמים.

    בהקלטה אף נשמע אחד השוטרים אומר: "אני רוצה להביא אותו למצב שיודה" בעוד שוטר אחר אומר: "בסוף הזבל הזה עוד יתאבד".

    במסגרת פסק הדין המזכה קבע השופט אורי שהם כי במקרה זה רשויות החקירה חצו קו אדום וזאת בשעה שגורמי החקירה היו מודעים להתנהלות המדובב ולא הפסיקו אותו וציין בעניין זה כי קיים חשש תמידי שמא הודאה הנמסרת סמוך לצריכתם של סמים מסוכנים היא הודאת שווא או הודעה שנמסרה שלא באופן חופשי ומרצון.

    המדובב במקרה זה השיג את ההודאה מחייבטוב ויום לאחר מכן זכה להקלה מפליגה בעונשו.

    בית המשפט עליון בעניינו של חייבטוב קיבל החלטה אמיצה ופסק כי הפרת זכויות המערער ובעיקרן הפרת זכותו הבסיסית להיוועץ עם עורך דין עליה להוביל לפסילת הודאתו מכוח דוקטרינת הפסילה הפסיקתית. (דוקטרינה המאפשרת פסילת הודאה שהושגה לאחר פגיעה מהותית בזכותו של הנאשם להליך הוגן, כגון במקרה של מניעת זכות היוועצות עם עו"ד ) .

    בית המשפט העליון מציין כי מניעת האפשרות של המערער להיוועץ עם עורך דין ,במשך למעלה משלושה שבועות מגיעה כדי פגיעה מהותית וחריפה בזכותו הבסיסית ביותר של חשוד, היא זכות ההיוועצות עם עו"ד.

    כמו כן, בעניינו של חייבטוב עמד בית המשפט העליון על הדרכים הפסולות שנקטה המשטרה בהפעלת המדובב בתיק זה בדגש על כך שידעה כי המדובב סיפק לחייבטוב סמים במשך מספר ימים עובר למסירת ההודאה ,לא מנעה זאת ואף זיכתה את המדובב בפרס על התנהלותו בהשגת ההודאה בדרך של הקלה מפליגה בעונשו.

    נראה אם כן כי החלטת בית המשפט הינה החלטה אמיצה הממשיכה את הקו שבו נוקט בית המשפט העליון בשנים האחרונות כששם לנגד עיניו את החשיבות שבשמירה על זכויות בסיסיות של חשודים בהליך הפלילי ובעיקרן הזכות להיוועצות בעו"ד.

    אלא מאי? שבמקרה זה, בניגוד למקרים קודמים- ( עניין יששכרוב -שם דובר בעבירה של החזקת סמים לצריכה עצמית – לא בעבירת רצח! ועניין אלזם- שם בעת כתיבת פסק הדין הנאשם כבר לא היה בין החיים ועזבונו הוא שקיבל את ההחלטה לזכותו מעבירת הרצח ) התוצאה הינה הרת גורל ומביאה מניה וביה לשחרורו של אדם שהורשע בבית המשפט המחוזי ברצח ואשר ,בשורה התחתונה, כתוצאה מהתנהלות קלוקלת של המשטרה לא ירצה מאסר עולם ועוד צפוי לקבל פיצוי בגין 12 "השנים האבודות" שבהן ישב מאחורי סורג ובריח.

      לייעוץ משפטי:

      נראה אם כן כי בפסק הדין אומר בית המשפט העליון את דברו- לא עוד הרשעה על סמך שלילת זכויות – תדע המשטרה כי עליה להקפיד הקפדה יתרה על מימוש זכויותיו הבסיסיות של חשוד ולא- עשויה האדמה להישמט תחת רגליה.

      משפחתו של המנוח בוודאי שהמומה, מתקשה לקבל ולא מאמינה איך זה ייתכן שאדם שהודה ברצח יקיר לבם משתחרר לחופשי על סמך עקרונות של צדק וזכויות בסיסיות, אותם מעניין הצדק האישי שלשיטתם במקרה זה נפגע .
      חייבטוב, הוא מזה 12 שנים כבר לא חי טוב וזועק את זעקתו כי הודה שלא מרצונו ו-12 שנים הם לא יום ולא יומיים- המדינה תפצה אותו לבטח על השנים שלא יחזרו לו ולמשפחתו .

      לפחות שתדע המשטרה- שידעו החוקרים שטיפלו בפרשייה – סוף מעשה במחשבה תחילה ! הראוי הוא שכל חוקר מתחיל ילמד כבר בשיעור הראשון בתרגילי חקירה כי פשע לא פותרים בחטא ואין, אין קיצורי דרך.

      זהו הדין במדינת חוק. הפרת הזכות להיוועץ בעורך דין עלולה להביא לזיכוי נאשם ולעיתים אף נאשם שכל הסימנים מצביעים על כך שהוא אשם.

      זהו המחיר שאנו נדרשים לשלם -וטוב שכך- אם חפצי חיים אנחנו במדינת חוק כדי שפעם הבאה , התנהגות נלוזה מסוג זה של המשטרה לא תגיע אל יקירינו ואל סף דלתנו.

      וכעת, צד ולמד , עד כמה חשוב להתייעץ עם עו"ד מומחה במשפט פלילי בכל פעם שעלולה להיות אינטראקציה כלשהיא עם המשטרה.

      No items found
      לשיחה עם עו"ד דילוג לתוכן