קבלת דבר במרמה: מה אומר החוק?

קבלת דבר במרמה: מה אומר החוק?

קבלת דבר במרמה היא אחת מעבירות הצווארון הלבן החמורות ביותר. עבירה מסוג זה יכולה להוביל עד ל-5 שנות מאסר. כיצד מגדיר החוק את עבירה זו, מה ההבדל בין נסיבות רגילות לעומת נסיבות מחמירות? וכיצד עורך הדין הניצב לצידו של המואשם יכול להקל עליו את הענישה, אם בכלל יואשם? בכתבה זו תמצאו את התשובות לשאלות האלו.

עורך דין פלילי בחיפה

קבלת דבר במרמה: מה אומר החוק?

קבלת דבר במרמה היא אחת מעבירות הצווארון הלבן החמורות ביותר. עבירה מסוג זה יכולה להוביל עד ל-5 שנות מאסר. כיצד מגדיר החוק את עבירה זו, מה ההבדל בין נסיבות רגילות לעומת נסיבות מחמירות? וכיצד עורך הדין הניצב לצידו של המואשם יכול להקל עליו את הענישה, אם בכלל יואשם? בכתבה זו תמצאו את התשובות לשאלות האלו.

קבלת דבר במרמה חוק העונשין

בנושא של קבלת דבר במרמה חוק העונשין מתייחס לכך בסעיף מספר 415. לכל אחד מאיתנו יש את חופש הבחירה לרכוש או לקבל מוצרים ושירותים שונים על פי שיקול דעת שלוקח בחשבון את כל העובדות. עבירת זו פוגעת בחופש הרצון, מכיוון שאם האדם המרומה היה מודע לאמת הוא לא היה נותן דבר לאדם המרמה. סעיף 415 מתייחס לזאת כפי שציינו, ולעומתו, אל נושא קבלת דבר במרמה יסודות העבירה מתייחס להיבטים הבאים:

  • "דבר": זהו אותו דבר שהמרמה מקבל מן המרומה. זה יכול להיות כסף, חפצי מטלטלין, נכסי נדל"ן, טובות הנאה ועוד.
  • "מרמה": הכוונה לטענת עובדה כלשהי ע"י האדם המרמה במטרה להשיג את אותו ה-"דבר" המסויים מהמרומה, וזאת תוך ידיעה כי הדבר איננו אמת.
  • "לרמות": עצם זה שהמרמה הביא לכך שאדם אחר ביצע פעולה כלשהי בשל מרמה מהווה גם כן עבירה.

כשמדובר במקרה קבלת דבר במרמה עבירה תוצאתית היא ההגדרה המתאימה ביותר, ויש להוכיח כי האדם המרמה ידע בוודאות כי דבריו, בע"פ או בכתב, אינם אמת טהורה, וכי פעולותיו נועדו להוציא "דבר" כלשהו מהמרומה. בנוסף, יש להוכיח כי צד ג' אכן נפגע מביצוע פעולת המרמה.

ההבדל בין קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות לרגילות

רמת הענישה של עבירה זו תלויה ברמת החומרה. כאשר מדובר על קבלה בנסיבות רגילות, מדובר  בעבירה מסוג עוון, שהענישה עליה יכולה להסתכם בעד 3 שנות מאסר בפועל. לרוב, כאשר מדובר באדם נורמטיבי שסרח, הענישה יכולה להיות רק מאסר על תנאי. כאשר מדובר בנסיבות מחמירות, זוהי כבר עבירה מסוג פשע, ובמקרים אלו הענישה הרבה יותר חמורה ויכולה להגיע עד ל-5 שנות מאסר בפועל. בנושא קבלת דבר במרמה חוק העונשין אינו מציין מהן נסיבות מחמירות, והן נתונות לשיקול דעתו של בית המשפט תוך התחשבות בפסיקות קודמות בנושא. מהן אותן נסיבות מחמירות? לרוב, מדובר בנסיבות הכוללות את ביצוע העבירה ע"י אנשים בעמדות מפתח שניצלו לרעה את מעמדם. להלן מספר דוגמאות:

    לייעוץ משפטי:

    • העבירה בוצעה תוך כדי הפעלת אלימות ולחצים
    • ההיקפים הכספיים של העבירה היו גדולים (כמו למשל בביצוע הלבנת הון)
    • מידת החשיבה והתכנון לפני מעשה הרמייה גדולה ומתוחכמת במיוחד
    • בוצעו מספר עבירות בו זמנית

    ראוי לציין כי זיוף מסמכים בדרך כלל מטה את הכף לטובת אישום בגין נסיבות מחמירות וכך גם בכל מה שקשור לקבלת טובות הנאה הקשורות במין.

    נסיבות רגילותנסיבות מחמירות
    ההגדרה החוקיתכאשר מדובר על קבלת דבר במרמה בנסיבות רגילות, זוהי עבירת עוון. למשל כאשר מדובר בהיקף הונאה קטן, כזה שבוצע על ידי אדם נורמטיבי וללא מחשבה רבה.עבירת פשע מוגדרת כקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. מה נחשב כעבירה שכזאת? ובכן, חוק העונשין אינו קובע מהן נסיבות מחמירות והדבר תלוי בשיקול דעתו של בית המשפט ובפסיקות עבר.
    מידת העונשבמקרה של עבירת עוון העונש יכול להסתכם בעד 3 שנות מאסר, אך בדרך כלל כשמדובר באדם נורמטיבי, ניתן להסתפק במאסר על תנאי.במקרה של עבירת פשע, הענישה הרבה יותר מחמירה ויכולה להגיע עד ל-5 שנות מאסר.
    דוגמאות מהשטחהסתרת מידע או סילוף עובדות על מנת לקבל מלגה, קצבה וכו'.
    אמירת שקרים במהלך ראיון עבודה באשר להשכלה והתעודות והשגת התפקיד בשל כך.
    התחזות אדם ליזם או עורך דין ומכירת קרקעות שאינן שלו בהיקפים גדולים, תוך זיוף מסמכים והצגת מצגי שווא.
    עובד ציבור שזייף מסמכים על מנת להעביר לחשבונו כספי תרומה.

    קבלת דבר במרמה: הכל מתחיל בחקירת משטרה

    חקירה משטרתית היא הדבר הראשון שמתרחש כאשר נפתח הליך כנגד אדם או גוף כלשהו. הזימון לחקירה עשוי להיות תחת אזהרה, כלומר, כאשר המוזמן הוא החשוד בביצוע המעשה בפועל, או לחילופין, כאשר מדובר בחקירה שאינה תחת אזהרה, ואז המוזמן אמור לשמש כעזר לחקירה או להגיע רק לצורך מתן עדות. חקירה תחת אזהרה מתבצעת מול קצין משטרה, וכל אשר אומר הנחקר נרשם ועשוי לשמש כנגדו ברגע האמת, אם וכאשר יועמד לדין. במהלך חקירה תחת אזהרה מנסה הקצין לגרום לנחקר לגלות יותר ויותר אמת לגבי מעשה הרמייה ולדרבן אותו להודות באשמה. קצין המשטרה גם יכול לקבוע האם להשאיר את הנחקר במעצר למשך 48 שעות. במידה וקצין החקירה מעוניין להשאיר את הנחקר זמן רב יותר במצב של מעצר, נדרש אישור שופט בית המשפט. לאחר החקירה ממצאי המשטרה מובאים בפני פרקליט אשר קובע האם יש די ראיות והודאות בשביל להעמיד את הנחקר לדין.

    חשיבות ההתקשרות עם עורך דין – משלב החקירה ועד המשפט

    כאשר מוזמנים לחקירת משטרה, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בחקירה תחת אזהרה, חשוב מאוד לדעת כי ישנה הזכות לקבל ליווי משפטי ושכדאי מאוד לנצל אותה עד תום. עורך דין פלילי בצפון שמתמחה בעבירות שכאלו מכין את הנחקר היטב לקראת החקירה ויודע להנחות על אילו שאלות לענות ומאילו להימנע. אין ספק כי הכנה משפטית טובה יכולה להביא לסגירת התיק ולביטול ההאשמות כבר בשלב החקירה המשפטית. במידה והחקירה המשטרתית מסתיימת עם הגשת כתב אישום, עורך דין עומד לצידו של הנאשם בעבירת קבלת דבר במרמה בזירה המשפטית תוך חתירה לביטול המשפט או לחלופין, המתקת הענישה ככל שניתן, לעיתים תוך שינוי סעיפי האישום לקלים יותר. אחת האפשרויות היא החלפת סעיף האישום בסעיף אחר, שהוא סעיף מספר 416 בחוק העונשין העוסק בעבירת תחבולה, המוגדרת כעבירת עוון ולא כפשע, והענישה המרבית בגינה היא בגובה של עד שנתיים מאסר בפועל. עורך הדין יכול לדרוש מבית המשפט להתחשב בנאשם בגין נסיבות מקלות שונות כגון מצב רפואי, היסטוריה פלילית ועוד. כל דרישה שכזאת צריכה להיות מגובה בכל המסמכים הנדרשים, שגם אותם משיג עורך הדין בזמנים שבין החקירה המשפטית ועד למשפט בפועל.

    אפשרות לבקשת חנינה

    חשוב לדעת כי גם אם בכל זאת מואשמים ונשלחים למאסר בשל עבירת קבלת דבר במרמה, וגם לפני שלב ההעמדה לדין, לפי החוק ישנה האפשרות להגיש בקשת חנינה מהנשיא. ככל שהבקשה לקבלת החנינה תהיה מנומקת בצורה נכונה באמצעות עורך דין צווארון לבן וככל שמדובר בסמכות ידועה ובעלת ניסיון בתחום, כך הסיכוי לקבל את החנינה עולה בהתאם.

    קבלת דבר במרמה: שאלות ותשובות

    כיצד החוק מגדיר קבלת דבר במרמה?

    בכל הקשור למקרי קבלת דבר במרמה חוק העונשין מגדיר עבירה זו כטענה בע"פ, בהתנהגות או בכתב שנועדה להשיג קבלת דבר מה, כאשר הדברים המוצגים למרומה אינם אמת והמרמה יודע בוודאות כי הם אינם אמת. אותו "דבר מה" יכול להיות כספים, נכסים שונים, זכויות וגם טובות הנאה. בשביל להאשים אדם בעבירה זו, יש להראות כי קיים קשר סיבתי בין ההתנהגות של הנאשם (מעשה הרמייה) לבין הנסיבות, כלומר, קבלת אותו "דבר מה". במילים אחרות, בשביל להאשים אדם בעבירת קבלת דבר במרמה עבירה תוצאתית היא מה שיש להוכיח, כך שהאדם המרמה אכן היה מודע לדברי השקר שלו ושאמר אותם במטרה לקבל דבר מהמרומה, מה שלא היה אפשרי בנסיבות רגילות תוך ידיעת האמת כולה.

    מה ההבדל בין קבלת דבר במרמה בנסיבות רגילות למחמירות?

    החוק מונה שתי דרגות חומרה של קבלת דבר במרמה:

    •  בנסיבות רגילות – עבירה זו נחשבת לקלה יותר מבין השתיים ומוגדרת בתור עבירת "עוון". מקרים שכאלו כוללים מעשי הונאה שאינם רחבים בהיקפם או כאשר מדובר באדם נורמטיבי שסרח לראשונה, עם תהליכי תכנון רמייה שאינם עמוקים.
    • בנסיבות מחמירות – עבירה זו הינה חמורה יותר ומוגדרת בתור עבירת "פשע". מקרים אלו כוללים על פי רוב היקפי רמייה גדולים מאוד ותכנון קפדני ומחושב. אישום שכזה יינתן בדר"כ גם כנגד עובדי ציבור שקיבלו דבר במרמה, מי שזייף מסמכים, התחזות לאנשי מקצוע וכמו כן, כאשר מדובר בקבלת טובות הנאה מיניות במרמה.

    מה העונש על קבלת דבר במרמה?

    אישום בנסיבות רגילות (עוון) עשוי להסתכם בדין של עד 3 שנות מאסר בפועל. כאשר מדובר בנסיבות מחמירות, הדין הינו עד 5 שנים שנות מאסר בפועל. ככל שמדובר בשילובי עבירות (למשל, קבלת דבר במרמה, סחיטה, זיוף, התחזות, איומים וכו') הרי שהענישה יכולה להיות חמורה יותר ובהתאם לסעיפי כתב האישום. בידי השופט הסמכות להחליט על תקופת מאסר בפועל או על תנאי כראות עיניו, לרבות מאסר בפועל מלא ועד מאסר על תנאי מלא. ככל שמדובר בעבירה בנסיבות רגילות ואדם נורמטיבי, ישנה נטייה להתחשב בנאשם ולא לקבוע דין מאסר בפועל כלל.

    אלו מעשים נחשבים כקבלת דבר במרמה?

    המבחן לקיומה של עבירת קבלת דבר במרמה נעוץ בביטוי "אילו לא", כלומר, אילו לא היו מוצגים מצגי השווא, האם המרומה היה נותן את אותו דבר מה למרמה. להלן מספר דוגמאות שימחישו זאת עבורכם:

    • אדם מתחזה ליזם בפרויקט תמ"א 38, מציג מסמכי שווא, מחתים את בעלי הנכסים וגובה מהם עמלה. האדם הסביר לא היה מתקשר עם מתחזה ומשלם לו את דמי העמלה.
    • קבלה לעבודה על סמך טיעונים שקריים של ניסיון מקצועי, תעודות הסמכה ורישיונות נדרשים. אותו אדם לא היה מתקבל לעבודה אם המראיינים היו מודעים כי מדובר באדם חסר ניסיון ללא הכשרה מתאימה.

    גם קבלת טובות הנאה מיניות תוך הצגת מצגי שווא עשויה להיחשב קבלת דבר מה במרמה.

    כיצד עורך דין יכול לעזור כאשר מואשמים בעבירה?

    מאחר ובכל מקרה של קבלת דבר במרמה יסודות העבירה מחייבים קשר תוצאתי לנסיבות, עורך דין מקצועי ומיומן עשוי לטעון ולהוכיח כי למרות שהייתה רמייה, כביכול, אין קשר בין נתינת הדבר, להצגת מצגי השווא בפועל. אפשרויות נוספות שבהן עורך הדין יכול לפעול:

    • סתירת טענות צוות החקירה המשטרתי ומניעת הגשת כתב אישום.
    • שכנוע קציני המשטרה או בהמשך, את השופט, כי מדובר בעבירה בנסיבות רגילות ולא מחמירות ולהמתיק את הגלולה המרה.
    • הגעה לעסקת טיעון בהפחתת סעיף האישום לעבירת תחבולה, שנחשבת קלה יותר ודינה עד שנתיים מאסר בפועל.
    • טענה לגבי נסיבות מקלות כגון היעדר עבר פלילי, מצב רפואי או נפשי, מצב משפחתי ועוד.

    לשיחה עם עו"ד דילוג לתוכן