זיוף מסמכים

זיוף מסמכים

זיוף מסמכים קיים משחר ההיסטוריה ונחשב לעבירה פלילית. כמו בכל עבירה ישנן רמות חומרה הדרגתיות, לפיהן נקבע עונשו של המואשם. לאדם שנתקל בזיוף מסמך או הואשם בכך, מומלץ לפנות לעורך דין לייעוץ או לייצוג משפטי.

משה גלעד, משרד עורכי דין, חקירות, תסקיר מעצר, תמונת רקע

זיוף מסמכים

זיוף מסמכים קיים משחר ההיסטוריה ונחשב לעבירה פלילית. כמו בכל עבירה ישנן רמות חומרה הדרגתיות, לפיהן נקבע עונשו של המואשם. לאדם שנתקל בזיוף מסמך או הואשם בכך, מומלץ לפנות לעורך דין לייעוץ או לייצוג משפטי.

זוהי דרך שבה ניתן להתחזות לאדם אחר, להעביר מידע מוטעה ו/או להשיג טובות הנאה מסוגים שונים. זיוף מסמכים הוא סוג מסוים של עבירות צווארון לבן, כיוון שלעיתים עליהן כך למעול בכספים. עבירה זו כוללת יצירת מסמך שקרי ומטעה: כולו או חלקו. מסמכים אלו יכולים להיות מודפסים או אלקטרוניים, וכוללים תעודות, צ'קים, חוזים, שטרות כסף ועוד. דוגמא חמורה לכך הוא רישום כוזב במסמכי תאגיד. עונש על זיוף משתנה בהתאם לתנאי העבירה, ועליהם נפרט בהמשך.

3 סוגים של זיוף מסמכים

  • המסמך עצמו – מדובר במסמך לא אמיתי ו/או תקף שהוכן מתחילתו ועד סופו בידי מבצע העבירה כדי להשיג דבר מה באופן פסול.
  • חתימה על גבי המסמך – אפשרות נוספת הוא ביצוע חתימה שקרית ואף פלילית. למשל חתימה בשם מישהו אחר ללא הסכמתו, או חתימה בשם בדוי.
  • שינוי כלשהו במסמך – כאשר אדם מבצע שינוי במסמך קיים, מציג כי יש לו סמכות לכך אך אין לו. שינויים אפשריים הם תאריכים, שמות, סכומי כסף ועוד.

עונש על זיוף מסמכים

כאשר מדברים על זיוף מסמכים חוק העונשין מסווג את העונש לשלוש רמות:

  1. שנת מאסר אחת – במקרה בו מדובר על זיוף שלא בשביל לקבל דבר מה.
  2. עד שלוש שנות מאסר – כאשר מוכח כי המורשע זייף מסמכים במטרה כלשהי – לקבלת טובת הנאה.
  3. חמש שנות מאסר – עבור אדם שביצע זיוף בנסיבות מחמירות, לדוגמא רישום כוזב במסמכי תאגיד.

מה זה זיוף מסמכים בנסיבות מחמירות?

הנסיבות עצמן אינן קבועות בחוק , אך ההגדרה הזו נחשבת לפשע חמור. הנסיבות המחמירות השכיחות כוללות ניצול יחסי כוחות או יחסים מיוחדים, ביצוע מספר רב של זיופים, נזק גדול שנוצר כתוצאה מכך, רווח כלכלי משמעותי ועוד. ניצול יחסי כוחות מתבצע בדרך כלל בידי עובד ציבור בעל כוח, כמו שוטר או עובד סוציאלי. הציבור סומך עליו ומפקידים בידו יכולות משמעותיות, ולכן הזיוף נחשב חמור ביותר.

    לייעוץ משפטי:

    זיוף מסמכים נפוצים

    • צוואה – אחד הזיופים הנפוצים ביותר נוגע למסמך רגיש במיוחד. קורים לא מעט מקרים בהם אנשים מנסים לשנות צוואה אם הם אינם מרוצים מהכתוב בה.
    • מסמכים רפואיים – ישנם אנשים המצליחים לשנות מסמכים רפואיים. יש כאלו שינסו לשנות ולהראות שהם חולים על מנת לקבל קצבאות וסיוע כלכלי, ויש אחרים שיראו שהם בריאים גם אם הם לא, כדי לעמוד בתנאים מסוימים.
    • תעודת זהות – נפוץ לזייף גיל בתעודה מזהה; להשתמש בתעודה של אדם אחר או לשנות את שנת הלידה בתעודה המקורית.
    • זיופים לימודיים – אנשים רבים נוטים לזייף ציונים בשביל להתקבל למוסד להשכלה גבוהה או לעבודה כלשהי כמו כן, ישנם כאלו המזייפים אישור לימודים כדי לקבל טובות הנאה – הנחות מסוימות.

    בראייה היסטורית: המסמך המזויף המפורסם ביותר

    המסמך המזויף המפורסם ביותר זה "הפרוטוקולים של זקני ציון". מדובר במסמך אנטישמי שזויף ברוסיה ופורסם בעיתון רוסי בשנת 1903. למרות הידיעה כי הוא מזויף, גורמים אנטישמים רבים עושים בו שימוש עד היום כדי להכפיש את שם היהודים. במסמך זה ישנם 24 פרוטוקולים המסבירים כיצד העם היהודי מתכנן להשתלט על אומות העולם, בעזרת כלי נשק שונים.

    זיוף מסמכים: ייעוץ או ייצוג משפטי

    ככלל, כשמדובר במצב של זיוף מסמכים חוק העונשין לא מבחין בין אדם שזייף את המסמך לבין מי שרק עשה בו שימוש – במקרה שהאדם ידע על דבר הזיוף. כל עבירות הזיוף נחשבות כחמורות מבחינה משפטית, בפרט זיוף מסמכים. מעטות העבירות שהעונש המינימלי בהן הוא מאסר, והן לרוב מסתיימות לאחר מעצר. במקרה בו הואשמתם בזיוף או נתקלתם במסמך שאתם חושדים בו כמזויף, כדאי ליצור קשר עם עורך דין פלילי בחיפה שיסייע עם גב משפטי.

    מה בדבר זיוף בשוגג?

    ישנן סיטואציות בהן אדם עשוי להיתפס עם מסמך מזויף, שלא בוצע על ידו. יש לכך שני סוגים: הסוג הראשון, הינו מצב בו אדם נמצא כמחזיק מסמך מזויף אך לא עשה בו שימוש. במצב כזה אותו אדם מואשם בהחזקת חומר מזויף עד שיוכח כי הזיוף לא נעשה על ידו ואף לא ידע על הדבר ; הסוג השני, מתקיים כאשר אדם ביצע שימוש במסמך מזויף ללא ידיעתו, למשל אדם ששילם בשטר מזויף ולא ידע על דבר זיופו. אדם זה ייחשב אשם ויצטרך עורך דין פלילי בצפון או באיזור מגוריו כדי להוכיח את חפותו.

    גילוי זיוף מסמכים

    אם נתקלתם במסמך מסוג כלשהו ואתם חושדים כי הוא מזויף, מומלץ מאוד לבדוק זאת ישר כדי שלא תואשמו במקרה בו חשדכם מוצדק. למשל, אם קיבלתם מסמך חתום ואתם חושדים שהוא מזויף אפשר לבדוק זאת באמצעות גרפולוגיה משפטית תחת המיקרוסקופ. דוגמא נוספת היא כאשר אתם מקבלים מסמך כלשהו ועולה בכם החשד שמא ישנם חלקים שהוחלפו לעומת הגרסה המקורית. ישנן מעבדות שתפקידן לבדוק דברים מסוג זה בעזרת טכנולוגיה מתקדמת. בנוסף, כאמור גם שטרות כסף נחשבים בתוך זיוף מסמכים. במקרה הזה, אתם לא זקוקים לגוף חיצוני, ומומלץ לבדוק כל שטר שאתם מקבלים לפי סימנים מוסכמים שניתן למצוא באינטרנט.

    לסיכום

    בדומה לתחום של עורך דין עבירות מין, גם בתחום זיוף מסמכים הנאשם זקוק לעצת עורך דין, מפני שזו עבירה פלילית ברמות חומרה שונות.  ישנן עברות קלות יותר ויש כאלו חמורות מאוד כמו זיוף מסמכי תאגיד. בהתאם לחומרת העניין, נקבע העונש – שנת מאסר, שלוש או אף חמש שנים. מסמכים מזויפים יכולים להגיע אל ידכם גם כדפי נייר, כשטרות כסף וכן כמסמכים וירטואליים שונים. מתפקידכם לדאוג לעצמם, במקרה בו עולה חשד בדבר זיוף, אל תתמהמהו ותבדקו. לא כדאי לקחת סיכון בנושא הזה, כיוון שאם יתפסו אתכם עם מסמך מזויף (גם אם לא נעשה בו שימוש) תצטרכו להוכיח את חפותכם, וזה עשוי להיות הליך מורכב הדורש ייצוג משפטי באמצעות עורך דין.

    לשיחה עם עו"ד דילוג לתוכן