אלימות כלכלית? יש מה לעשות

אלימות כלכלית? יש מה לעשות

אלימות כלכלית היא סוג אלימות בתוך המשפחה, אשר לרוב מופנית על ידי בן הזוג לבת הזוג. הנושא עלה למודעות רק עם השנים האחרונות, בגלל האופי המטעה והמבלבל של עבירות אלה והעובדה כי אלימות מסוג זה. באה לידי ביטוי בדרכים מגוונות. עם זאת, חשוב לזכור כי גם איתה אפשר וחשוב להתמודד בדרכים חוקיות ומשפטיות, אשר יכולות לסייע לתקן את המעוות.  

אלימות כלכלית? יש מה לעשות

אלימות כלכלית היא סוג אלימות בתוך המשפחה, אשר לרוב מופנית על ידי בן הזוג לבת הזוג. הנושא עלה למודעות רק עם השנים האחרונות, בגלל האופי המטעה והמבלבל של עבירות אלה והעובדה כי אלימות מסוג זה. באה לידי ביטוי בדרכים מגוונות. עם זאת, חשוב לזכור כי גם איתה אפשר וחשוב להתמודד בדרכים חוקיות ומשפטיות, אשר יכולות לסייע לתקן את המעוות.  

אלימות כלכלית כלפי נשים

אלימות זו יכולה לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות, אבל העובדה המצערת היא כי לרוב היא באה לידי ביטוי נגד נשים בעיקר. אלימות כלכלית בין בני זוג מתרחשת כאשר בן הזוג גורם למצב שבו בת הזוג תלויה בו כלכלית, מונע ממנה לצאת לעבודה כדי שלא תוכל להשתכר באופן עצמאי, או מנגד – לוחץ עליה לצאת לעבודה, להרוויח יותר כסף ולדווח לו על כל הוצאה כספית, אך מונע ממנה גישה לכסף. הוא עשוי גם להביא ליצירת חובות על שם בת הזוג שלו – ללא ידיעתה וללא שליטתה. כמו כן, ניתן להשתמש באלימות כדי לחבל בתהליך הפרידה והגירושין.

הכירו: חוק למניעת אלימות כלכלית

בחודש יולי 2020 התקבל אישור עקרוני של ועדת השרים לענייני חקיקה לתיקון חוק אלימות במשפחה, אשר מגדיר מהי אלימות כלכלית בעיני החוק: התנהגות מתמשכת של אדם כלפי בת הזוג (או בן משפחה אחר) תוך הטלת אימה, הפעלת כפיה או שליטה, כאשר זו באה לידי ביטוי באחת מתוך שלוש דרכים אפשריות:

  1. ניסיון למנוע, או להקשות על מימוש התנהלות כלכלית עצמאית, לרבות על יציאה לעבודה, או פתיחת חשבון בנק לדוגמה.
  2. ניסיון למנוע או להקשות על האפשרות לממש ולהשתמש בנכסים בבעלות, על ידי מניעת שימוש בכ"א, הסתרת קיום נכסים משותפים, מניעת גישה למידע אודות הנכסים, או לגבי התחייבויות.
  3. התנהגות שמטרתה למנוע התנהלות כלכלית סבירה, תקינה ועצמאית של בן/בת הזוג – בחיי היומיום ובכלל.
  • כל האמור מעלה תקף גם לגבי בני משפחה אחרים, שאינם בני זוג, כמו הורים, אחים וכן הלאה
  • הצעת החוק למניעת אלימות כלכלית קובעת כי בית המשפט יוכל לתת צו למניעת התנהגות מוגדרת כך, וכי זו תוגדר כעוולה אזרחית שניתן יהיה לתבוע בגינה

למרות האמור מעלה, עדיין לא עבר החוק למניעת אלימות כלכלית. יחד עם זאת, בתי המשפט נוטים לייחס חומרה רבה לעבירות מהסוג הזה. משום כך, יש משקל גדול להתנהלות מקצועית ונבונה של עורך דין אלימות במשפחה, לצורך ייצוג נאות ויעיל של הנפגעים, או הנתבעים במקרים אלה.

    לייעוץ משפטי:

    אלימות כלכלית במשפחה

    אלימות כלכלית במשפחה מוגדרת כהתנהגות אופיינית לתחום זה, כאשר היא מתרחשת בתוך המשפחה. לרוב זה בא לידי ביטוי כלפי בת הזוג, אך הדברים תקפים גם לגבי פגיעה כלכלית מסוגים שונים בבני משפחה אחרים, כמו הורים מבוגרים למשל. קיימים מספר מאפיינים ידועים של אלימות מהסוג הזה, כאשר הם מלווים בהטלת אימה או בכפייה מתמשכת:

    • מניעת עבודה, או השכלה כדי ליצור מצב תלות כלכלית
    • דרישה בלתי סבירה להרוויח יותר כסף
    • מניעת מידע על המצב הפיננסי
    • סירוב לקחת חלק בתרומה הכלכלית למשק הבית המשותף
    • ניצול כלכלי על ידי שימוש בשכר המנוצל בלבד
    • דרישה לדווח על כל הוצאה כספית פעוטה
    • שליטה מלאה בחשבונות פיננסים ומניעת גישה אליהם
    • החלטות כלכליות חד צדדיות
    • יצירת חובות כספיים על שם בן משפחה אחר ללא ידיעתו

     

    כך תוכלו לזהות אלימות זו

    ידועים כמה סימנים לזהות אלימות כזו:

    • בן הזוג דורש, או מבקש מאשתו להפסיק לעבוד כדי שהיא תוכל "להתרכז בגידול המשפחה"
    • הוא מונע מבת הזוג גישה לכרטיסי אשראי, לחשבונות הבנק ולמידע על התנהלות כלכלית של המשפחה בטענה ש"היא לא יודעת איך להתנהל כלכלית"
    • הוא מפעיל מניפולציות כדי לגרום להתרחקות מבני משפחה אחרים, שעלולים לזהות כי מדובר בהתנהגות פסולה
    • הוא מאפשר לבני משפחתו לצרוך בגדים ומוצרים זולים באיכות ירודה בלבד
    • לעיתים קרובות, אלימות כלכלית מלווה גם באלימות מינית מילולית או פיזית כדוגמת אינוס. גם אם היחסים נעשו בהסכמה, ניתן לראות מקרי בעילה אסורה בהסכמה.
    • ניסיונות גישה לחשבונות בנק, או לקבלת גישה ישירה לכספים, מעוררים כעסים והתנהגות פוגענית

     

    מה ניתן לעשות?

    בנות זוג, או בני משפחה הסובלים מאלימות זו יכולים לפנות לבית המשפט לענייני משפחה כדי לקבל צו הרחקה, או להגיש תביעת מזונות אישה: צו כזה יכול לשחרר את שליטתו המוחלטת של בן הזוג בהתנהלות הכלכלית. ניתן גם לבקש צווים משפטיים מתאימים לגילוי מידע וזכויות, כדי לגלות מהו היקף הרכוש והנכסים המשותפים ועוד. במקרים רבים ניתן גם להגיש תביעה רכושית. יחד עם זאת, בגלל מורכבות הנושא, עיגון חלקי שלו בחוק והקושי לבסס הרשעה בגין אלימות מסוג זה, קיימת חשיבות רבה להתייעצות עם עורך דין אלימות במשפחה, בעל ניסיון ממוקד בתחום אלימות כלכלית, אשר יוכל לבחון ולקבוע, מהי האסטרטגיה המשפטית הנכונה ביותר למתן פתרון אופטימלי למצב. אל תתמודדו לבד – פנו אלינו לייעוץ ראשוני ומידע נוסף!

    לשיחה עם עו"ד דילוג לתוכן