מעצר: אילו סוגי מעצרים קיימים? ומהם הזכויות שלכם?

מעצר: אילו סוגי מעצרים קיימים? ומהם הזכויות שלכם?

מעצר הוא תהליך כליאה המבוצעת ע"י השלטון, ואינה מהווה ענישה. במהלך המעצר כולאים את החשוד, והדבר נעשה בד"כ ע"י רשויות החוק באמצעות שוטרים או בעלי תפקידים אחרים המוסמכים לכך באמצעות החוק. לרוב התהליך מבוצע באמצעות צו, אך ישנם מקרים חריגים בהם זהו לא המקרה. כלי זה מהווה פגיעה חמורה בזכויות הפרט ולכן לעיתים רבות מקפידים על כך שלא יימשך זמן רב יותר מהסביר. בכתבה זו נסקור את הנושא.  

מעצר: אילו סוגי מעצרים קיימים? ומהם הזכויות שלכם?

מעצר הוא תהליך כליאה המבוצעת ע"י השלטון, ואינה מהווה ענישה. במהלך המעצר כולאים את החשוד, והדבר נעשה בד"כ ע"י רשויות החוק באמצעות שוטרים או בעלי תפקידים אחרים המוסמכים לכך באמצעות החוק. לרוב התהליך מבוצע באמצעות צו, אך ישנם מקרים חריגים בהם זהו לא המקרה. כלי זה מהווה פגיעה חמורה בזכויות הפרט ולכן לעיתים רבות מקפידים על כך שלא יימשך זמן רב יותר מהסביר. בכתבה זו נסקור את הנושא.  

מעצר עד תום ההליכים

מעצר זה עשוי להתרחש לאחר סיומה של החקירה המשטרתית והגשת כתב אישום. בעצם הגשת כתב אישום, האדם הופך מחשוד לנאשם ואז יכולה התביעה המשטרתית או פרקליטות המדינה, לפנות לבית המשפט בבקשה להאריך את התקופה- עד תום בירור ההליכים המשפטיים. בשל חומרת ההליך, הפוגע בחירות האדם לפני שהוכחה אשמתו, נקבעו בחוק תנאים מחמירים לקיום מעצרים עד סיום ההליכים:

  1. ראיות לכאורה – התביעה תוכיח כי קיים יסוד סביר להרשעה, על ידי הצגת "ראיות לכאורה". מנגד, אם חומר החקירה לוקה בליקויים בסיסיים, או חוסר היגיון, או ספק מובנה, ניתן למנוע את המעצר.
  2. עילה – ישנה עילה כאשר הנאשם עלול להיות מסוכן לציבור – כמו במקרה של חשוד בעבירות מין. נאשמים אחרים עשויים לנסות להימלט, או לשבש הליכי חקירה. מנגד, במקרים כמו עבירות אלימות במשפחה, או סמים, התביעה אינה צריכה להוכיח עילה.
  3. היעדר חלופת מעצר- גם אם קיימת עילה למעצר ואף ראיות לכאורה, יש לבחון אפשרות לבצע חלופת מעצר, כמו שהיה בבית, כדי לא לפגוע בזכויותיו הבסיסיות.

מעצר אזרחי

מעצר אזרחי הוא למעשה מונח שגוי, שנהוג להשתמש בו כדי לתאר מצב של "עיכוב בידי אדם פרטי". עיכוב זה יבוצע רק אם יש חשש כי המעוכב ינסה להימלט, או שזהותו אינה ידועה. ניתן לעכב אדם באופן זה רק עד 3 שעות, או עד הגעת שוטר להמשך ההליך. אם יש צורך – מותר להשתמש בכוח סביר לצורך העיכוב, אם המעוכב מנסה להתנגד ובתנאי שלא תיגרם חבלה למעוכב. כל אדם רשאי לעכב אדם אחר – עד להגעתו של שוטר ורק אם התקיימו התנאים הבאים או אחד מהם:

  • המעוכב חשוד שביצע בפני המעכב עבירות אלימות או עבירות רכוש, פשע, גניבה או גרימת נזק משמעותי.
  • החשוד מואשם בעבירה של אלימות, גרימת נזק או גניבה, על ידי אדם נוסף, המבקש סיוע מאדם אחר לצורך עיכוב.

 

    לייעוץ משפטי:

    סוגי מעצרים נוספים

    ישנם שני סוגי מעצר נוספים עליהם חשוב לתת את הדעת:

    • מעצר בית: נועד לתת מענה למקרים בהם קיים חשד נגד אדם, אך במקביל יש עניין למנוע פגיעה בזכויותיו כיוון שייתכן והוא חף מפשע. מעצר זה נקבע כאשר יש אפשרות טכנית לביצועו וכן כאשר ניתן להשיג את מטרתו (בירור הליכים, חקירה, מניעת שיבוש הליכי חקירה, מניעת סיכון לציבור, מניעת הימלטות וכן הלאה) גם באמצעות שהות בבית. במקרים רבים, ניתן לבקש מעצר מסוג זה עבור חשודים בעבירות צווארון לבן למשל, שכן הם לא נחשבים מסוכנים לציבור וניתן ליישם פעילויות אחרות, כמו ערבות, או אזיק אלקטרוני כדי לבטל חשש להימלטות. ניתן ליישם זאת בצורות שונות, כמו מעצר חלקי, או מלא, עם אזיק אלקטרוני, או בפיקוח אדם קרוב, עם ערבות כספית וכן הלאה.

     

    • מעצר מנהלי: כלי חוקי ביטחוני, מעולם המשפט הפלילי, שמטרתו לאפשר תהליך מהיר, ללא משפט, של אדם הנחשב מסוכן, עד לתקופה של חצי שנה. בסמכותו של שר הביטחון אף להורות על הארכה, בכל פעם לתקופה של עד שישה חודשים נוספים. הכלי מסייע לרשויות להתמודד ביעילות ובמהירות עם סיכונים ביטחוניים למדינה ולציבור. בפועל, עצור יכול להישאר עצור ללא קיום חקירה, או הליך משפטי ואף ללא הגשת כתב אישום – ללא הגבלת זמן. הוא עשוי להיחשב לפי חוק חף מפשע ועדיין לשהות במאסר ממושך מאוד.

     

    עורך דין העוסק במעצרים

    מעצרים מכל סוג נחשבים לעניין חמור, שכן הם מבטלים את חירותו הבסיסית של האדם, בין אם בצדק ובין אם לא. במקרים רבים, ניתן להמיר את המעצר בחלופה קלה יותר, כמו מעצר בבית. ניתן לבטל מעצרים רבים בגלל התנהלות לא תקינה של רשויות האכיפה, בגלל עילה לא מספקת ובגלל סיבות רבות נוספות. בנוסף, השמת אדם יכולה להביא להידרדרות קשה במצבו הנפשי, המוניטין שלו, במערכות היחסים שלו, במוניטין המקצועי והעסקי ועוד. כליאה אף יכולה להביא להחמרת גזר הדין וכמובן גם לפגוע קשות בבני המשפחה של העצור. גם בהנחה שיש לצדכם בני משפחה וחברים, התומכים בכם ומסייעים לכם להתמודד עם המצב הנתון המותח והקשה, יש להניח כי הם מתמודדים בעצמם עם רגעים קשים ומותחים, עם חרדה ודאגה ולכן, כדאי לפנות לעו"ד, שיכול להפעיל שיקול דעת תקין, רגוע, מקצועי ולפעול בכל המישורים כדי לתקן את המצב. לכן, כדי לבדוק וליישם כל אפשרות חוקית לביטול המעצר, או המרה שלו בחלופה קלה יותר, כדאי לבדוק אם קיימת עילה מספקת למעצר ואם ההליך בוצע כחוק – חשוב לפנות לעורך דין המתעסק במעצרים.

    לסיכום, אחת מזכויות העצורים והנחקרים היא להיפגש ולהתייעץ עם עורך דין מעצרים ללא דיחוי. לפיכך, כאשר החשוד מבקש מכוחות המשטרה לשוחח עם מומחה במעצרים, המשטרה מחויבת לפי חוק להפסיק מיידית את החקירה, לאפשר לעצור ליצור קשר עם עו"ד ולהמתין להגעת עורך הדין. אבל במקרים רבים, עצורים כלל לא מכירים את זכויותיהם ולא יודעים כיצד להתנהג לאורך החקירה.

    כתוצאה, הם עלולים לסבול מהשלכות משפטיות חמורות בהמשך, בגל הפעלת שיקול דעת מוטעה, מתוך לחץ וחרדה. עורך דין מקצועי, יכול לבחון את נסיבות המקרה באופן מקצועי, מתוך ראיית טובת הלקוח לנגד עיניו, ולייעץ לעצור כיצד לנהוג באופן שיאפשר לצמצם ככל הניתן את מידת הנזק. אם גם אתם או מישהו קרוב אליכם, נמצא במעצר, פנו מיידית לקבל סיוע משפטי מקצועי, שיעזור לכם לצמצם את הנזק ולטפל במצב באופן יעיל. במידה ואתם מחפשים עורך דין פלילי בחיפה בעל ניסיון רב, צרו איתנו קשר בהקדם!

    לשיחה עם עו"ד דילוג לתוכן