סגירת תיק במשטרה – מדריך קצר

סגירת תיק במשטרה – מדריך קצר

פתיחת תיק במשטרה איננה דבר של מה בכך. מצב זה יתבטא עבורכם בלא מעט טרחה, חוסר וודאות, השלכות שעשויות להיות כבדות על עתידכם וכנראה גם הוצאות על ייעוץ מקצועי של עורך דין. יחד עם זאת, מסתבר גם שיש מקרים של סגירת תיק במשטרה מסיבות שונות. מה חשוב וכדאי לדעת על כך?

עורך דין פלילי בחיפה

סגירת תיק במשטרה – מדריך קצר

פתיחת תיק במשטרה איננה דבר של מה בכך. מצב זה יתבטא עבורכם בלא מעט טרחה, חוסר וודאות, השלכות שעשויות להיות כבדות על עתידכם וכנראה גם הוצאות על ייעוץ מקצועי של עורך דין. יחד עם זאת, מסתבר גם שיש מקרים של סגירת תיק במשטרה מסיבות שונות. מה חשוב וכדאי לדעת על כך?

בסיום חקירה משטרתית, ולאחר פתיחת תיק במשטרה, מעבירה המשטרה את תיק החקירה ליחידה התובעת שהן יחידת התביעות במשטרה או פרקליטות המדינה. יחד עם זאת, יש אפשרות לבצע סגירת תיק במשטרה, שיכולה להתבצע ע"י התביעה המשטרתית, פרקליטות המדינה או חוקרי המשטרה עצמם. בכתבה זו אנו נציג את הנושא.

סגירת תיק במשטרה מחוסר אשמה? סגירת תיק מחוסר ראיות?

סגירת תיק במשטרה מתבצעת עקב אחת הסיבות הבאות:

  1. חוסר אשמה: סגירה ואף מחיקת רישום משטרתי.
  2. חוסר ראיות: להחלטה זו השלכות מיוחדות כיוון שזה לא בדיוק מצב של חוסר אשמה. ייתכן שהחקירה חשפה ראיות לא מעטות, אך הן לא חזקות ומשכנעות מספיק. מצד אחד, ישנו חשד לאשמה בביצוע עבירה, בין אם מדובר בעבירת מין כמו מעשה סדום, או עבירה אחרת. אך מצד השני, ישנו ספק סביר בביצועה. השורה התחתונה היא שאם הסיבה היא חוסר אשמה, עדיין ירחף "סימן שאלה" בנוגע לאשמה ואולי אף יזיק לשם הטוב.
  3. חוסר עניין לציבור: האם מישהו שואל את הציבור, אם תיק משטרתי ספציפי מעניינת אותו או שלא? מה אומר המונח המוזר הזה בכלל? פירוש הביטוי הוא למעשה סגירה עקב נסיבות שלא מצדיקות העמדה לדין. זהו למעשה המונח העדכני והמדוייק. לקטגוריה מיוחדת זו עשויות להתאים מגוון נסיבות, למשל, עבירה לא חמורה במיוחד ונזק קטן יחסית בעקבותיה.

לסיכום, תיק משטרה יכול להיסגר ללא הגשת כתב אישום לבית המשפט, באחת משלוש העילות הבאות: "חוסר אשמה", "חוסר ראיות" ו-"חוסר עניין לציבור". במצב הראשון של חוסר אשמה התיק מבוטל לחלוטין ולא יישאר לו זכר בתיעוד המשטרה. במצבים השני והשלישי נשאר תיעוד לכך בפלט המרשם המשטרתי בלבד, ולא במרשם הפלילי, כיוון שלא התקיימה הרשעה פלילית בבית המשפט. ראוי לציין כי בעקבות סגירת תיק במשטרה, יישלח מכתב לחשוד וגם לנפגעי העברה ככל שישנם. הנפגעים עשויים להגיש ערעור על הסגירה.

    לייעוץ משפטי:

    מהי סגירת תיק במשטרה בהסדר?

    סגירת תיק בהסדר הוא מצב מיוחד של סגירת תיק במשטרה. ה-"הסדר" הוא, שהאדם החשוד מודה במה שמוצג כעובדות המקרה ומתחייב לעמוד בתנאים מסוימים (כגון התחייבות שלא לבצע עבירות נוספות או תשלום קנס). במידה והחשוד אכן יתחייב באופן כזה, לא יוגש כתב אישום. "הסדר מותנה" כזה במסגרת סגירת תיק חקירה במשטרה עשוי לעלות על הפרק במקרים שעונים על כמה תנאים. בין השאר, מדובר על כך שאין לאדם מרשם פלילי חמש שנים אחורה ושהתביעה מעריכה שהוא לא יישפט למאסר בפועל. אם בעתיד הוא יפר את תנאי ההסכם, הדבר יגרור הגשת כתב אישום והעמדה לדין.

    שינוי עילת סגירת תיק במשטרה

    תיק סגור במשטרה איננו סוף הסיפור, ומקרה של רישום פלילי עשוי להפריע באופנים שונים לחיי היום יום כדוגמת קבלה לתפקידים מסוימים. יחד עם זאת, אפשר לשנות את עילת סגירת התיק. לשם שינוי העילה, יש להגיש בקשה לשינוי עילת סגירת תיק במשטרה. מדובר על בקשה לשנות את העילה ל-"חוסר אשמה" והודות לכך, לא יהיה כלל היבט שלילי מבחינת החוק לאדם זה. כמובן, יש לנמק באופן משכנע מדוע מבקשים לשנות את העילה. מבחינת בקשת שינוי עילת סגירת תיק, דוגמא אחת עשויה להיות הצגת נזקים שהמרשם יגרום למבקש. ייתכן למשל שהוא השקיע רבות בלימודים מסויימים וכעת המרשם מפריע לו להתקבל לעבודה בתחום המדובר. בשורה התחתונה, זו היא נקודה שבה עורך הדין עשוי להיות חיוני במיוחד וגם להצדיק מבחינתכם את ההשקעה הכספית בשירותיו.

    ערר על סגירת תיק במשטרה

    נפגע שקיבל הודעה כי תיק החקירה בגין העבירה שממנה נפגע נסגר, רשאי להגיש ערר לפרקליט מחוז או פרקליט מפרקליטות המדינה שמונה לתחום עררים, או פרקליט מפרקליטות המדינה, בדרגה שאינה פחותה מסגן בכיר א'.

    להלן המקרים השונים:

    • חוסר אשמה: יש להגיש ערר לפרקליט המדינה
    • חוסר עניין לציבור: יש להגיש ערר על סגירת תיק במשטרה ליועץ המשפטי לממשלה
    • אם ההחלטה התקבלה ע"י פרקליט המדינה: ניתן להגיש ערר ליועץ המשפטי לממשלה.

    את הערר יש להגיש תוך 60 יום מרגע קבלת ההודעה על סגירת התיק. אם עבר מועד הגשת הערר, ניתן לפנות אל הגורם שאליו מוגש הערר ולבקש ממנו להאריך את מועד ההגשה.

    חשיבות עורך דין

    ניתן לחשוב שלאחר חקירת משטרה אין הרבה אפשרויות לבצע סגירת תיק במשטרה. זה לא מדוייק. ניתן לבקש לשנות את עילת סגירת התיק (ראו הרחבה כאן בהמשך), ניתן לבקש לראות את מרשם החקירה ועוד. עורך דין פלילי מנוסה יוכל לסייע לכם בכך והרבה יותר מזה. מדובר על איש מקצוע שמתמחה ומנוסה ספציפית בתחומים אלה והוא מכיר את הדקויות הרבות ואת האפשרויות השונות מקרוב. לאור ההשלכות הכבדות של נושא כגון סגירת תיקים במשטרה לחיים האישיים, כדאי לבחור עורך דין קרוב אליכם, כך שאם אתם גרים בצפון תוכלו להיעזר בשירותי עורך דין פלילי בחיפה. ההבדל שהוא עשוי ליצור במצבכם עשוי להיות ניכר. חשוב להדגיש כי לא מדובר במדע מדוייק ובסופו של דבר מי שמחליט הן הרשויות ולא החשוד או עורך דינו, מנוסה ומוכשר ככל שיהיה.

     

    לשיחה עם עו"ד דילוג לתוכן