מעצר עד תום ההליכים 

מעצר עד תום ההליכים 

מעצר עד תום ההליכים הוא מעצר אשר מתבצע כאשר ניתן להוכיח כי קיים חשד סביר כי החשוד עלול לנסות להימלט, או לשבש הליכי חקירה, לפגוע בעדים, או בכל אדם אחר. במקרה כזה, בית המשפט רשאי להורות על מעצר זה לאחר הגשת כתב אישום, והוא יכול להימשך עד מתן פסק דין, אף ללא צורך לחידוש מדי תקופה.

עורך דין פלילי בחיפה

מעצר עד תום ההליכים 

מעצר עד תום ההליכים הוא מעצר אשר מתבצע כאשר ניתן להוכיח כי קיים חשד סביר כי החשוד עלול לנסות להימלט, או לשבש הליכי חקירה, לפגוע בעדים, או בכל אדם אחר. במקרה כזה, בית המשפט רשאי להורות על מעצר זה לאחר הגשת כתב אישום, והוא יכול להימשך עד מתן פסק דין, אף ללא צורך לחידוש מדי תקופה.

מעצר עד תום ההליכים כמה זמן?

כאמור מעלה, מעצר עד תום ההליכים יכול להימשך עד הינתן פסק דין בעניינו של העצור, ללא צורך בקיום הליך הארכה. עם זאת, קיימת הגבלה הקובעת כי יש לשחרר את העצור – 9 חודשים לאחר תחילת המשפט. ניתן לעקוף מגבלה זו על ידי הגשת בקשה להארכה נוספת לבית המשפט העליון, אשר רשאי לקבוע הארכה נוספת של עד 90 יום. החלטה זו צריכה להתקבל בנוכחות הנאשם ועורך דינו, אך בית המשפט רשאי להאריך את המעצר בתשעים יום נוספים שוב ושוב ללא הגבלה, אם כי בתי משפט בישראל נוטים להורות על שחרור הנאשם, עם התארכות המשפט.

מעצר עד תום ההליכים חוק

החוק קובע כי בית המשפט רשאי להודיע על מעצר עד לסיום ההליך הפלילי שנפתח כנגדו, תחת כמה תנאים:

  • קיומן של ראיות לכאורה – קיימות ראיות גולמיות אשר טמון בהן פוטנציאל ראייתי, המקיימות סיכוי סביר להרשעה, אם יעברו בהצלחה את תהליך המשפט.
  • עילה: חשש לשיבוש הליכי חקירה ופגיעה בראיות מצד הנאשם, חשש לפגיעה בביטחון הציבור אם ישוחרר הנאשם, הפרת תנאי שחרור בערובה וכן חזקת מסוכנות.
  • חזקת מסוכנות מהי? הכוונה היא כאשר הנאשם ביצע לכאורה עבירה חמורה כמו רצח, סחר בסמים, אלימות במשפחה ועוד – אשר עומדות בפני עצמן בתור עילת מעצר.
  • לא ניתן להשיג את מטרת המעצר על ידי חלופה כמו מעצר בית, או לא ניתן לקיים חלופה מסיבות שונות.

 

    לייעוץ משפטי:

    מעצר עד תום ההליכים אלימות במשפחה

    אלימות במשפחה היא אחת העילות החוקיות לקיום מעצר עד תום ההליכים שכן היא עונה על הגדרת "חזקת מסוכנות". משום כך, במרבית המקרים של הגשת תלונה במשטרה על אלימות במשפחה, החשוד נלקח למעצר. לאחר חקירה החשוד משוחרר, אך במקרים רבים אחרים, בית המשפט מצווה על מעצר עד תום ההליכים אלימות במשפחה. כדי לבטל את המעצר, אשר נקבע כתוצאה מחזקת מסוכנות, על החשוד להפריך את החשד לחזקת מסוכנות, כדי להביא לביטול המעצר. אחרת, קיים סיכוי סביר למעצר מלא עד קבלת פסק דין.

    מעצר עד תום ההליכים קטין

    לעיתים מתקיימת עילה חוקית לקיום מעצר קטין עד תום ההליכים. עילה חוקית במקרה זה זהה למקרים של מעצר עד תום ההליכים אצל בגירים:

    • ניתן להגיש בקשה למעצר עד תום הליכים רק לאחר הגשת כתב אישום.
    • יש להציג עילה חוקית על ידי הוכחה כי: הנאשם מהווה סכנה לציבור, לאדם אחר או למדינה, הנאשם עלול להביא לפגיעה בראיות, או שיבוש הליכי חקירה ומשפט אם ישוחרר.
    • הנאשם מואשם בעבירה חמורה: עבירה שדינה מאסר עולם, עבירת ביטחון, עבירת סמים (למעט שימוש עצמי), עבירות אלימות חמורה תוך שימוש בנשק, אלימות במשפחה ועוד.

    לעומת זאת, אצל בגירים, המערכת תעדיף להשיג את מטרות מעצר קטינים על ידי שחרור בערובה. בנוסף, מעצר קטינים יתקיים רק לאחר דיון אצל שופט ורק בהימצאות של עורך דין פלילי לקטינים המייצג את הנאשם, אלא אם הנאשם בחר שלא להיות מיוצג. בנוסף, אם הוגשה בקשה כזו, הקטין יובא לחקירה בשירות המבחן לנוער, כדי לערוך לו תסקיר מעצר ולהמליץ על חלופה. צו מעצר יינתן רק אם בית המשפט השתכנע כי קיימות ראיות לכאורה שיכולות להוכיח את אשמתו. בנוסף, מעצר קטין עד תום ההליכים יכול להימשך ברצף עד 6 חודשים בלבד. לאחר מכן, בית המשפט העליון רשאי להורות על הארכת מעצר – עד 45 יום בכל פעם. אם לאחר 75 יום, בית המשפט אל גזר את דינו של הקטין, הקטין ישוחרר ממעצר. לבסוף, במהלך מעצר, קטין יוחזק בנפרד מתאי המעצר של עצירים בגירים. אם הוא מתחת לגיל 14, לא ניתן לעצור אותו עד תום ההליכים.

    דוגמה למעצר

    שחרור ממעצר עד תום ההליכים, לטובת מעצר בתוך בית: מטפלת שנחשדה במעשים חמורים של התעללות בחסרי ישע (ילדים במעון), תוך הטחה שלהם במזרונים לקראת שעת השינה, מכות באירועים שונים ועוד. לאחר סיום החקירה, קבעה השופטת כי קיימת תשתית ראייתית נגד המטפלת ולכן האריכה את המעצר בארבעה ימים נוספים, אך קבעה כי "ככל והחקירה לא תמוצה עד מועד זה, אבקש שחרור לחלופה". החלטה זו נבעה מחומרה פחותה יחסית של המעשים וכן בגלל אי קיום חזקת מסוכנות של החשודה.

    דוגמה לקיום מעצר עד תום ההליכים

    מספר בני משפחת פשע מוכרים נעצרו בשל חשד לדקירת אדם במועדון בצפון הארץ. בתום חקירה מואצת הוגשו נגד כולם כתבי אישום וכן בקשות המשכי מעצר עד תום ההליכים. במקרה זה המשטרה הציגה ראיות לכאורה וכן הוכיחה את קיומה של חזקת מסוכנות ולכן הבקשה התקבלה.

    לסיכום

    מעצר עד תום ההליכים הוא הליך פלילי נפוץ, אך אינו סוף פסוק. ניתן לערער על ההחלטה, להוכיח כי אין לה הצדקה, לבקש חלופות אנושית יותר ועוד. לכן, אם חלילה עומדת נגדכם בקשה לכך, פניה מהירה לעזרת איש מקצוע היא חיונית, ובמיוחד באיזור שלכם כמו עורך דין פלילי בחיפה כדי לצמצם את מידת הנזק ולסייע לכם לקצר במידת האפשר את המצב המורכב הזה. למידע נוסף – צרו קשר!

    בנוסף לכך, חשוב להזכיר כי אנו מומחים אף בסוגי המעצר האחרים כמו מעצר מנהלי.

    לשיחה עם עו"ד דילוג לתוכן