מעצר בית- כל המידע

מעצר בית- כל המידע

מעצר בית מיועד לשמש חלופה למקרים בהם ניתן להקל על העצור, על ידי מתן תנאים נוחים יותר - אם הוא עומד בתנאים מסוימים. קיימים תנאים שונים גם לגבי המקום בו הוא מתקיים וכן קיימים סוגים שונים. אם כן - עולה השאלה מהו מעצר בית? מהם התנאים לקבלתו ומהן המגבלות החלות על העצורים?

עורך דין פלילי בחיפה

מעצר בית- כל המידע

מעצר בית מיועד לשמש חלופה למקרים בהם ניתן להקל על העצור, על ידי מתן תנאים נוחים יותר - אם הוא עומד בתנאים מסוימים. קיימים תנאים שונים גם לגבי המקום בו הוא מתקיים וכן קיימים סוגים שונים. אם כן - עולה השאלה מהו מעצר בית? מהם התנאים לקבלתו ומהן המגבלות החלות על העצורים?

מה זה מעצר בית

מעצר נחשב לפעולה קשה, הפוגעת בחירות האדם, במעמדו, בנפשו ואף בבני משפחתו. משום כך, המחוקק קבע כי במקרים מסוימים, ניתן להורות על מעצר בית בתור חלופה למעצר ימים, או למעצר עד תום ההליכים, כדי למנוע מצב של שהות במתקנים רגילים. התנאים הירודים הקיימים במתקני כליאה שונים יכולים להשפיע על מצבו הנפשי והגופני של החשוד או הנאשם. לכן, בתנאים מסוימים, ניתן לקבוע כי עד להגשת כתב אישום, או לאחר הגשת כתב אישום, אם מטרות המעצר לא נפגעות, הוא יכול לשהות במעצר מחוץ למתקן כליאה. בכל מקרה, כאשר המשטרה מבקשת לעצור חשוד, או נאשם, עליה להוכיח כי קיימות סיבות מוצדקות להשמתו במעצר. אם למשל החשוד עלול לנסות לברוח מהארץ, או להיעלם, אם הוא עלול לנסות לחבל בתהליכי החקירה או אם הוא נחשב מסוכן לציבור. לכן, כדי לשקול חלופה, או מעצר בתוך הבית, יש להוכיח כי החשוד אינו מהווה סכנה, כי אינו מסוגל או יש לו כוונה לפגוע בהליכי החקירה וכי אינו יכול או יש בכוונתו להיעלם, או לקבוע תנאים מגבילים על מעצר בתוך הבית, אשר ימנעו את הסיכונים הנ"ל, כמו אזיק אלקטרוני, ערבות כספית ועוד.

כמה זמן עורך מעצר

מעצר בית יכול להימשך עד לסיום המשפט, כל שאין פרק זמן מקסימלי קבוע בחוק. מנגד, קיימים כללים שונים לקיום מעצר ארוך טווח, כמו אפשרות לצאת לעבודה בפיקוח, לצאת להתאווררות, לצאת ללימודים ואף ביטול תנאים בשעות מסוימות. יחד עם זאת, כל הכללים הללו תלויים בחומרת העבירה ורמת המסוכנות של הנאשם ולכן – כל מקרה לגופו.

מעצר בית עד תום ההליכים

מעצר עד תום ההליכים יכול להיכנס לתוקף מייד לאחר הגשת כתב אישום, בצו בית משפט, לבקשת הפרקליטות המנהלת את התיק של בעל רישום פלילי. כדי לקבל צו מעצר עד תום ההליכים, יש להוכיח כי מתקיימות נסיבות המצדיקות את המעצר, כמו מסוכנות גבוהה של החשוד, חשש לניסיון היעלמות שלו, ביצוע עבירה מסוכנת לביטחון הציבור, חשש לשיבוש חקירה וכן אם קיים בסיס עובדתי וראיות לכאורה, להוכחת האשמה ואף הרשעה. יחד עם זאת, בית המשפט יבחן האם ניתן לנקוט בחלופות- כמו מעצר תוך הבית – כדי לצמצם פגיעה בחירותו של הנאשם. מעצר בית עד תום ההליכים יהיה בתוקף עד לסיום ההליכים המשפטיים נגד הנאשם, (כמו פסק דין או גזר דין במקרה של הרשעה) אלא אם בית המשפט קבע אחרת. יחד עם זאת, בנסיבות מסוימות, ייתכן שחרור ממעצר:

    לייעוץ משפטי:

    • אם חלפו 30 יום מהגשת כתב אישום אך המשפט עוד לא התחיל, אלא אם הדחייה נעשתה לבקשת הנאשם ולבקשת עורך דינו.
    • אם חלפו 9 חודשים מתחילת המעצר אבל טרם התקבלה הכרעת דין. במקרה כזה ניתן לבקש הארכה נוספת, אך בית המשפט גם יכול להורות על שחרור.

     

    זכויות במעצר בית

    מעצר יכול להתבצע בביתו של העצור, או בבית אחר – לפי קביעת בית המשפט. לעיתים הרשויות דורשות לקיים את מעצר הבית הרחק ממקום ביצוע העבירה. עבור קשישים הוא יכול להתבצע בבית אבות, תחת פיקוח מצלמות. עבור קטינים, מעצר בית יכול להתקיים במוסדות שונים המשמשים חלופת מעצר. במקרים מסוימים, תהיה דרישה לתנאים נוספים כמו אזיק אלקטרוני, ביקורי פתע ואף פיקוח צמוד של מפקחים השוהים איתו וערבים לכך שלא הפר את התנאים. לעיתים נדרשת ערובה כספית, כדי למנוע הפרה של תנאים. בית המשפט יכול לקבוע הגבלות נוספות למעצר בביתו של העצור כמו הגבלה על שימוש בטלפון, או באינטרנט, איסור על קיום שיחה עם אנשים מסוימים ועוד. בנוסף, תקופת מעצר בבית אינה מקוזזת מעונש המאסר לאחר הרשעה – בניגוד לריצוי תקופת מעצר בפועל.

    מעצר בית זכויות ביטוח לאומי

    המדינה מסירה את אחריותה בהיבטים סוציאליים רבים מעל העצורים. כך למשל, עצורים מחוץ לכלא אינם מקבלים אחריות רפואית, שיקומית או טיפולית והם למעשה מהווים באופן כמעט מוחלט נטל כלכלי על בני המשפחה שלהם, שכן לרוב נשללת מהם הזכות לעבוד. מנגד, עצורים הנתונים בתוך מעצר בית נדרשים לשלם ביטוח לאומי כמו כל אזרח אחר בישראל לאורך שנת מעצר ראשונה. לאחר מכן – אחריות לתשלום דמי הביטוח עוברת למדינה. יחד עם זאת, בהינתן התנאים המתאימים, אדם המצוי במעצר בביתו עשוי להיות זכאי לקצבת הבטחת הכנסה ואף לקצבת תאונת עבודה או מחלת עבודה.

    הקלה בתנאי מעצר

    עצור רשאי לבקש הקלות שונות בתנאי מעצר מחוץ למתקן כליאה. למשל:

    • אישור יציאה לעבודה
    • מעצר בשעות הלילה בלבד
    • יציאה להתאווררות בשעות מוגדרות
    • הסרת אזיק אלקטרוני ועוד.

    כדי לקבוע אם ניתן להעביר עצור למעצר בביתו וכן אם הוא זכאי להקלות שונות, נהוג להשתמש בתסקיר שירותי המבחן, לצד שיקולים נוספים כמו מידת המסוכנות של העצור, בדיקות סמים, מידת החשש מפני בריחה ועוד.

    מעצר בית- לסיכום

    אמנם ריצוי מעצר בבית נחשב מלכתחילה סוג של הקלה על תנאי מעצר, אך כדי לקבל אפשרות לכך כדאי להשתמש בעזרתו של עורך דין מעצרים, שיכול להשפיע לטובה על פני הדברים ולשכנע את בית המשפט כי מעצר בית הוא האפשרות המתאימה ביותר. בנוסף, גם לצורך קבלת הקלות מתבקשות על תנאי המעצר בביתו של הנאשם, חשוב להיעזר בייעוץ של עורך דין  מתאים וקרוב לאזורכם, כמו למשל עורך דין פלילי בחיפה. הוא כמובן מכיר היטב את המערכת ואת התנאים הנדרשים לקבלת ההקלות המבוקשות. לכן, מומלץ ליצור איתנו קשר בהקדם, כדי לקבל ליווי מקצועי, שיעזור לכם לקבל את התנאים הטובים ביותר בתקופת המעצר בבית.

    בנוסף לכך, אנו מתמחים בייצוג עצורים בשונים, לרבות מעצר מנהלי ונותנים עזרה ומידע ומשפטי בכל נושא!

    לשיחה עם עו"ד דילוג לתוכן