נהיגה בשכרות

נהיגה בשכרות

בישראל מתרחשות בממוצע כ 250 תאונות בשנה כתוצאה של נהיגה בשכרות. זו מוגדרת בתור מצב של נהיגה תחת השפעת אלכוהול ברמה מסוימת, כאשר השפעת האלכוהול גורמת להאטה בתגובות הנהג ופגיעה בשיקול הדעת שלו, עלולה להיות מסוכנת ולכן נחשבת בישראל עבירת תעבורה חמורה. יתרה מכך, בישראל אדם עלול להיות מורשע בעבירת נהיגה בשכרות, אף אם נתפס כשהוא רק יושב ליד ההגה ונראה כי הוא עלול להתחיל בנהיגה.  

עורך דין פלילי בחיפה

נהיגה בשכרות

בישראל מתרחשות בממוצע כ 250 תאונות בשנה כתוצאה של נהיגה בשכרות. זו מוגדרת בתור מצב של נהיגה תחת השפעת אלכוהול ברמה מסוימת, כאשר השפעת האלכוהול גורמת להאטה בתגובות הנהג ופגיעה בשיקול הדעת שלו, עלולה להיות מסוכנת ולכן נחשבת בישראל עבירת תעבורה חמורה. יתרה מכך, בישראל אדם עלול להיות מורשע בעבירת נהיגה בשכרות, אף אם נתפס כשהוא רק יושב ליד ההגה ונראה כי הוא עלול להתחיל בנהיגה.  

נהיגה בשכרות חוק

עבירת נהיגה בשכרות היא עבירה פלילית, שאינה נמצאת בחוק העונשין, שכן היא כלולה בפקודת התעבורה ולכן גם תיקים בתחום זה מתנהלים בבתי משפט תעבורה. יחד עם זאת, נהיגה אחרי אלכוהול, או נהיגה עם אלכוהול בדם מעל ריכוז מסוים, עלולה להביא לתוצאות חמורות ולכן גם יחס החוק לעבירה זו הוא מחמיר. החוק בעבירה זו, או ליתר דיוק – פקודת התעבורה בנושא, קובעת כי המשטרה רשאית לעכב נהגים כדי לבצע בדיקת שכרות על ידי נשיפה ובמקרים מסוימים גם בדיקת דם כדי לקבוע את מינון האלכוהול בדם. נהג המסרב לבצע את הבדיקה יחשב כנתון תחת השפעת אלכוהול מעל המותר ויקבל את היחס המתאים. לאחר קביעת המשטרה כי אכן התרחשה העבירה, הנהג מקבל זימון לבית משפט תעבורה, שם הוא רשאי להודות באשמה או לנסות להילחם על חפותו. אך כדי לבצע ניסיון אפקטיבי להוכחת חפות והפחתת העונש, יש להיעזר בשירותיו של עו"ד תעבורה מיומן בתחום ולדעת כיצד לבחור עורך דין.

מחשבון אלכוהול נהיגה

החוק מגדיר באופן ברור את רמת האלכוהול המותרת בדם לנהגים, אך לרוב הנהגים קשה לקבוע אם רמת האלכוהול בדם שלהם היא מותרת או אסורה לנהיגה. יתרה מכך – פרמטרים רבים משפיעים על רמת האלכוהול בדם, מלבד כמות שתיית המשקה האלכוהולי ופרק הזמן שעבר מאז השתיה, כמו גיל, משקל, גובה, קצב חילוף חומרים ועוד. לכן, גבר חסון וצעיר, עשוי לשתות שתי כוסות יין זהות לאישה מבוגרת, נמוכה ורזה, אבל רמת האלכוהול בדם שלו תהיה נמוכה הרבה יותר, בגלל הנתונים הטבעיים שלו. מחשבון אלכוהול נהיגה מאפשר לשקלל את הנתונים האלה ולקבל אינדיקציה טובה למדי, אודות רמת האלכוהול המשוערת בדם שלכם לקראת נהיגה. יחד עם זאת מן הראוי לציין ולזכור, כי מחשבון אלכוהול נהיגה אינו מהווה אינדיקציה חוקית לבדיקת רמת אלכוהול בדם לפני נהיגה ולכן, לא יכול לשמש ראיה משפטית, או אמצעי הגנה, במקרה של האשמה בגין נהיגה בשכרות.

נהיגה בשכרות עונש

נהיגה בשכרות נחשבת עבירת תעבורה ברמת חומרה גבוהה, בשל רמת הסיכון הנלווית אליה. לכן גם הענישה חמורה מאוד. לנהגים ותיקים: ● קנס כספי גבוה ● בין שנתיים (מינימום) לארבע שנות פסילת רישיון ● עד שנתיים מאסר בפועל, אותן ניתן להמיר בקנס. יחד עם זאת, לרוב לא מוטלים עונשי מאסר בפועל על מי שנתפס בפעם הראשונה, אלא עונשי מאסר על תנאי, לצד פסילת מינימום וקנס כספי, בכפוף לעבר התעבורתי של הנהג. בנוסף, בנסיבות אישיות מיוחדות, או כאשר קיים ספק לגבי רמת האלכוהול בדם ועוד – רשאי בית המשפט לחרוג מעונשי המינימום ואף להפחית אותם.

    לייעוץ משפטי:

    נהיגה בשכרות נהג חדש

    נהג חדש הוא מי שנמצא במסגרת תקופה של שנתיים מיום קבלת רישיון הנהיגה. ריכוז האלכוהול המותר אצל נהג חדש נמוך יותר מאשר אצל נהג ותיק והחוק נוהג במידה רבה יותר של חומרה באשר לנהגים חדשים, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר על נהיגה בהשפעת אלכוהול אצל נהג חדש. במקרה כזה, יוגש כתב אישום הכולל בקשה לפסילה עד תום ההליכים המשפטיים, לצד החמרה נוספת בעונשים. לדוגמה – מאסר על תנאי של 4 חודשים למשך שנתיים, פסילת רישיון מעל שנתיים ועוד – שכן נהיגה בשכרות של נהג חדש היא מסוג העבירות שבית המשפט נוהג בהן בחומרה יתרה. אם ישלל רשיונו של נהג חדש בגלל עבירה זו, הוא יצטרך לעבור מחדש תאוריה וטסט והוא אף עלול להיכנס למאסר בפועל, או לקבל עבודות שירות – בהתאם לנסיבות המקרה. יחד עם זאת, בתי המשפט לרוב נמנעים ממתן מאסר בפועל, כאשר מדובר על נהג ללא עבר פלילי, אם הוא לא גרם נזק לאחרים וכן אם אחוז האלכוהול בדם היה נמוך. כמו כן, ניתן להקל בענישה על נהג חדש נהיגה בשכרות, אם התגלו כשלים בראיות בתיק.

    נהיגה בהשפעת אלכוהול

    בפועל מדובר למעשה על אותה עבירה. אבל בניגוד לענישה על סעיף נהיגה תחת השפעת אלכוהול, על נהיגה בשכרות קיים שיקול דעת מינימלי של בתי המשפט והענישה על עבירה זו תהיה בדרך כלל מחמירה הרבה יותר. אם לצד העבירה מדובר גם על גרימת תאונת דרכים, הענישה צפויה להחמיר באופן קיצוני – במיוחד כאשר מדובר על נהיגה בשכרות וגרימת תאונה והריגה בעקבות התאונה, אשר יכולה להגיע עד 20 שנות מאסר בפועל. מנגד, נהיגה תחת השפעת אלכוהול נחשבת עבירה הרבה פחות חמורה, אשר בצידה פסילה מינימלית של 3 חודשים. זוהי עבירה המופיעה כאשר מוחקים את סעיף האישום של נהיגה בשכרות וכותבים במקומו – נהיגה תחת השפעת אלכוהול – במטרה להפחית את הענישה לנהג.

    איך ניתן להפוך נהיגה בשכרות לנהיגה תחת השפעת אלכוהול?

    עורך דין תעבורה מנוסה, שמטפל בתיק של נהיגה בשכרות, מבצע בדיקה מקיפה ויסודית של תיעוד הליך הבדיקה אשר נעשה על ידי השוטרים, אשר קבעו כי מדובר על נהיגה בשכרות. הליך זה כולל תנאים וכללים מדויקים, אשר אם נמצא בהם פגם, או נעשתה טעות מצד השוטרים – ניתן להפחית את האישום מנהיגה בשכרות לנהיגה בהשפעת אלכוהול. לסיכום, כפי שניתן לראות, עבירות נהיגה בשכרות, או נהיגה תחת השפעת אלכוהול, נתפסות בעיניי החוק בחומרה רבה, אך ניתן להקל בחומרת הענישה בדרכים מגוונות בעזרת עורך דין תעבורה מנוסה, מיומן ונחוש. הכל תלוי במידת המהירות שבה תפנו אל עורך דין פלילי בצפון מתאים להתחלת טיפול בעניינכם ולצמצום הנזק שנגרם לכם ככל שהחוק מאפשר. למידע נוסף וייעוץ ראשוני – צרו קשר!

    לשיחה עם עו"ד דילוג לתוכן