נהיגה תחת השפעת סמים

נהיגה תחת השפעת סמים

נהיגה תחת השפעת סמים זו עבירה חמורה ביותר, שעשויה לקרות בכל גיל מאז קבלת הרישיון. מבחינת החוק אין הבדל בין מבוגרים לצעירים – בעקבות נהיגה תחת השפעת סמים עונש מורכב המשבש את שגרת החיים, עשוי להגיע. לכן, מומלץ להצטייד בעורך דין המבין בענייני תעבורה כבר מרגע הבדיקה הראשונית על ידי השוטר.

משה גלעד, משרד עורכי דין, חקירות, תסקיר מעצר, תמונת רקע

נהיגה תחת השפעת סמים

נהיגה תחת השפעת סמים זו עבירה חמורה ביותר, שעשויה לקרות בכל גיל מאז קבלת הרישיון. מבחינת החוק אין הבדל בין מבוגרים לצעירים – בעקבות נהיגה תחת השפעת סמים עונש מורכב המשבש את שגרת החיים, עשוי להגיע. לכן, מומלץ להצטייד בעורך דין המבין בענייני תעבורה כבר מרגע הבדיקה הראשונית על ידי השוטר.

כיצד החוק מגדיר סמים מסוכנים?

סמים מסוכנים הם חומרים שעשויים לגרום לאיזשהו שינוי תודעתי אצל האדם. חומרים אלו יכולים להיות גם כימיים וגם טבעיים. ישנה רשימה מדויקת המגדירה אילו סמים נחשבים מסוכנים. רשימה זו נמצאת ב"פקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש]".

מתי נחשבת נהיגה תחת השפעת סמים?

אדם הנמצא תחת השפעת סמים על פי חוק, זה אדם שמצאו בדמו כל כמות של סם בזמן הנהיגה, גם הקטנה ביותר. כאשר אדם צורך סמים מסוכנים, הם נמצאים בדמו במשך 21 ימים. זאת אומרת, אדם נחשב תחת השפעת סמים מהרגע שהוא צרך את הסם למשך 21 ימים. נהיגה תחת השפעת סמים מסוכנת כיוון שהסמים משפיעים לרעה על החשיבה של האדם, על שיקול לדעתו, על הריכוז שלו, על הדרך בה הוא תופס את הסביבה ועוד. נהיגה במצב כזה מעלה את הסיכון באחוזים רבים להיות מעורבים בתאונות דרכים קטלניות. אם אדם הואשם בעבירה של נהיגה תחת השפעת סמים, מומלץ שישיג במהירות עורך דין תעבורה.

מה לגבי מריחואנה רפואית?

רוב הסמים המסוכנים הם בלתי חוקיים לשימוש, אך לפני כמה שנים סמים מסוימים עברו לגליזציה על מנת לשמש כמשככי כאבים למחלות כרוניות. עם זאת, למרות שסמים אלו (כמו מריחואנה) מותרים לשימוש במקרים מיוחדים, אדם שמבצע נהיגה תחת השפעת סמים עלול לסכן את הציבור במידה זהה. נכון להיום, החוק זהה גם עבור סמים אלו. אך יש כוונה לבדוק אפשרות לפיה אדם יוכל לנהוג כשלוש שעות לאחר השימוש, בתנאי שעשה שימוש בסם שנקנה במקום המאושר על ידי משרד הבריאות.

    לייעוץ משפטי:

    נוהל הבדיקה כשמתעורר חשד של נהיגה תחת השפעת סמים

    כאשר שוטר חושד שאדם נמצא תחת השפעת סמים הוא אמור לבצע מספר בדיקות הבודקות את רמת תפקודו של אותו אדם. למשל הליכה על קו ישר, הבאת אצבע לאף וכדומה. אם השוטר ירגיש כי יש חשד סביר להשפעת סמים וישלול השפעה אלכוהולית, הוא יכול לדרוש מהחשוד לבצע בדיקות שיוכיחו זאת באופן חד משמעי. ראשית, החשוד ייתן דגימת רוק במקום, אם בדיקת הרוק תצביע על סיכוי גבוה להמצאות סמים בגופו, על האדם לתת דגימת שתן. בדיקת השתן תעשה במבחנה ייעודית במקום מוצנע השומר על פרטיות החשוד. עם זאת, במצב בו האדם אינו כשיר לבצע בדיקת שתן, הוא יצטרך לתת דגימת דם על ידי גורם רפואי מוסמך במרכז רפואי או בתחנת המשטרה. הדגימות הרלוונטיות נשלחות למעבדה, לאחר קבלת התוצאות מהמעבדה ניתן יהיה לראות אם ישנם שרידי סמים – אם כן, המשטרה תוכל להגיש נגדו כתב אישום.

    האם ניתן לסרב לבדיקות אלו? כיצד מומלץ לפעול?

    כאשר אדם נעצר בחשד של נהיגה תחת השפעת סמים, לא מומלץ שיסרב לבדיקות אלו. כיוון שסירוב עלול לגרור עונש, גם ללא קשר להשפעת הסמים. עם זאת, אם אדם נהג בהשפעת סמים מומלץ ליצור קשר עם עורך דין נהיגה תחת השפעת סמים עלולה לגרור עונשים כבדים, ללא התערבות משפטית נכונה.

    חשוב לדעת – מתי הבדיקה הופכת ללא חוקית?

    ההבדל המרכזי בין נהיגה תחת השפעת סמים לבין השפעה אלכוהולית בא לידי ביטוי במתן הדגימה. כאשר מדובר בחשד לנהיגה תחת השפעה אלכוהולית, השוטר יכול לבקש מהנהג לבצע בדיקת נשיפה באופן אקראי גם ללא חשד סביר. לעומת זאת, כאשר מתעורר חשד, השוטר יכול לבקש דגימות שתן ו/או דם מהנהג רק כאשר ישנו חשד סביר שהוא אכן נהג תחת השפעת סם מסוכן. לכן, אם אותו שוטר אינו ניסה והצליח להוכיח כי יש חשד סביר, אסור לו לבקש דגימת אלו. במקרה בו בוצעה בדיקה לא חוקית, היא תיפסל ועשויה לגרום לזיכויו של הנאשם.

    ענישה על נהיגה בהשפעת סמים

    לאחר נהיגה תחת השפעת סמים עונש כבד עלול להגיע. לרוב, במקרה של עבירה ראשונה, העונש המינימלי יכלול שלילת רישיון למשך שנתיים, ויכול להגיע לעונשים נלווים נוספים כמו קנס ומאסר על תנאי. אך אם אותו אדם כבר קיבל עונש בעבר, ונתפס בכך שוב – רישיונו עלול להישלל למשך ארבע שנים לכל הפחות, והוא מסתכן בקבלת עונש של מאסר בפועל. זאת אומרת, כדאי מאוד ליצור קשר עם עורך דין נהיגה תחת השפעת סמים עלולה לגרור עונשים כבדים מאוד ולשבש את חייו של אותו נהג. עורך דין הבקיא בתחום, עשוי לאתר פרצות בתיק ולהגיע להסדר טיעון כלשהו על מנת להקל את עונשו של האדם.

    חידוש רישיון

    במקרה בו נשלל רישיונו של אדם לתקופה של 12 חודשים ויותר – כמו במקרה של נהיגה תחת השפעת סמים, יש לעבור כמה שלבים לפני חידוש הרישיון. ראשית, אותו אדם יצטרך לעבור מבחן נהיגה עיוני וכן מבחן נהיגה מעשי. לאחר שעבר את שניהם בהצלחה, האדם צריך לבצע בדיקת כשירות רפואית במרב"ד, הערכה פסיכולוגיות ובדיקה הבודקת האם האדם מתאים לנהיגה. רק במקרה בו האדם יקבל המלצה לחידוש הרישיון, הוא יוכל להמשיך בהליך של הנפקת הרישיון עצמו. חשוב לדעת, הבוחנים מאוד דקדקנים כשמדובר בעבירה של נהיגה בהשפעת סמים, לכן אנשים רבים לא מקבלים המלצה לחידוש. בנוסף, כלל ההליך עלול לארוך כמה חודשים בהם האדם יישאר ללא רישיון, גם לאחר סיום תקופת שלילתו.

    לסיכום

    נהיגה תחת השפעת סמים מסוכנת ביותר, הנהג עלול לאבד את הריכוז שלו ואף את בוחן המציאות. בשל כך, נהג כזה אינו כשיר לנהיגה ומסכן את עצמו ואת כל מי שסביבו. לכן, אם ישנה הוכחה, עונש חמור יגיע. בשל כך, יש צורך ליצור קשר עם עורך דין נהיגה תחת השפעת סמים, המצריך ייצוג משפטי הולם. עורך דין המבין בענייני תחבורה ינסה במידת האפשר למצוא הקלות בתיק, ולעזור להפחית את העונש.

    לשיחה עם עו"ד דילוג לתוכן