מעשה סדום – הגדרה, דוגמאות וייצוג משפטי

מעשה סדום – הגדרה, דוגמאות וייצוג משפטי

מעשה סדום נחשב לחמור מאוד, אך הוא משתנה בהתאם לנסיבות השונות. לפי החוק היבש, מדובר בעבירה הכוללת החדרת איבר גוף או חפץ לפה או לפי הטבעת של אדם אחר.

מעשה סדום

מעשה סדום – הגדרה, דוגמאות וייצוג משפטי

מעשה סדום נחשב לחמור מאוד, אך הוא משתנה בהתאם לנסיבות השונות. לפי החוק היבש, מדובר בעבירה הכוללת החדרת איבר גוף או חפץ לפה או לפי הטבעת של אדם אחר.

מה זה מעשה סדום?

כידוע, יש בחוק לא מעט דקויות ופרטי פרטים וכן שינויים שהוכנסו עם השנים. בעיקרון, מדובר במין אנאלי המתבטא בהחדרת איבר מין או חפץ לפי הטבעת. חשוב להדגיש, שבהקשר המשפטי פירוש הדברים מתייחס גם למין אוראלי, המתבטא בהחדרת איבר מין (בלבד) לפה. לאחר שסיפקנו מענה קצר בדבר השאלה מה זה מעשה סדום מבחינת החוק, נענה על השאלה האם זו עבירה? עד לשנת 1988, מעשים אלה נחשבו לעבירה פלילית. מאז תוקן החוק בשנה זו, עבירה זו תחשב לפלילית רק בנסיבות מסוימות.

מעשה סדום בנסיבות אונס

כפי שהבנתם הגדרה משפטית נחשבת לפשוטה יחסית. יחד עם זאת, כאשר מחברים זאת לעבירות ולעולם המשפטי, הדברים הופכים בבת אחת למורכבים. דוגמה בולטת לכך היא השאלה הפשוטה: מה ההבדל בין מעשה הנחשב כסדום לאונס? האם ומתי הוא יוגדר כאונס? בנסיבות אלה, העבירה תיחשב בתור נסיבות מחמירות.

כתבות, מין העיתונות, עו"ד משה גלעד, משרד עורכי דין, עיתונות

    לייעוץ משפטי:

    מעשה סדום חוק העונשין

    מבחינת כתב אישום עבירה מסוג זה עשויה להיות רלוונטית כבר אם מדובר בנושא מעשה סדום בהסכמה. מקרים אלו כוללים נסיבות מחמירות כגון גיל, ניצול תלות ויחסי מרות. עבור מקרי מעשה סדום חוק העונשין קובע עונש מאסר בפועל בין 3 עד 5 שנים. כאשר הדבר נעשה בלי בהסכמה, העונש הוא עד 20 שנות מאסר. העונש תלוי מאוד בנסיבות ויש כמה וכמה "נסיבות מחמירות", ביניהן:

    • גיל הקורבן: נסיבות כדוגמת עבירה שבוצעה בקטין.
    • מצב הקורבן: מצבו הנפשי והכללי של קורבן העבירה בזמן ביצועה עשוי להילקח בחשבון, למשל, סימום.
    • איומים: הגדרת הנסיבות עשויה להתייחס לעבירות נוספות כדוגמת איומים.
    • נסיבות מחמירות מיוחדות נוספות: כגון מעשה סדום בתינוק, התעללות ומעורבות מספר אנשים בתקיפה.

    נקודות חשובות נוספות בנושא מעשה סדום

    מעבר לנקודות שציינו כאן, כדאי להיות מודעים להיבטים הבאים:

    • המסלול האזרחי: מעבר להגעה לפסק דין במסלול המשטרתי פלילי, ניתן להמשיך למסלול משפטי נוסף, שהוא הגשת תביעת פיצויים אזרחית. קבלת הפיצויים במקרה זה אינה מחייבת הוכחת נזק. יחד עם זאת, הוכחת נזק עשויה להגדיל את סכום הפיצויים.
    • סוג היחסים: עוד נקודה חשובה שנלקחת בחשבון היא מהם היחסים בין הגורמים המעורבים במקרה. מבחינה משפטית, יש משמעות למצבים בהם מדובר בעבירה שבוצעה במשפחה, מטפל למטופל, אחראי על חסר ישע לבין חסר ישע, כוהן דת לאנשים שהוא מסייע להם ועוד.
    • מי שאינו המבצע: השאלה מה זה מעשה סדום אינה נוגעת רק למבצע הפעולה. האשמה בעבירה פלילית עשויה להיות כלפי מי שלא ביצע את העבירה, אלא גרם לו. הדבר רלוונטי בין אם בכך שהמעשה יבוצע ע"י אדם אחר או אפילו בכך שהוא יבוצע כלפיו.
    • הבדלים בין נשים לגברים: למה הענישה משנה אם מדובר בגבר או באישה? ובכן, בהגדרתו המשפטית, אונס הוא עבירה המבוצעת כלפי אישה בלבד. לעומת זאת, מעשה הנחשב כסדום נכלל כעבירה פלילית, ועשוי להיות מבוצע כלפי נשים וגברים. באופן כללי, אינוס מוגדר כהחדרת איבר מין בלי הסכמה. מכך נובע, שרק גבר יואשם באונס.
    • במסגרת נישואין: אצל זוג נשוי מקרה כזה עשוי להיחשב לעבירה פלילית. זאת, בדומה ליחס למקרי אונס אצל זוג נשוי.
    • ללא הבעת התנגדות: הטענה כי קורבן עבירה אינו הביע התנגדות, אינה משנה מבחינת בית המשפט ולכן היא נחשבת כעבירה, לרבות במצבים בהם הופעלו אלימות ואיומים שדיכאו התנגדות כזו.
    • ניסיון הוא חלק מהעבירה: לעיתים ישנם מצבים בהם לא בוצעה חדירה בפועל. אך מצבים בהם היה ניסיון לחדירה, נלקחים בהחלט בחשבון באישומי מעשים מגונים.

    חשיבות עורך הדין

    חשוב שכל אחד מהצדדים המעורבים בעבירה זו, יקבל סיוע של איש מקצוע המתמחה בתחום, ורצוי לעשות זאת כבר משלב הזימון לחקירה. כפי שהבנתם, מדובר בנושא מורכב והאדם הממוצע אינו מתמצא בנושא. שתי עובדות אלה ביחד, מביאות לכך שלעיתים אנשים אינם מבינים את חומרת העבירה. בין אם ביצעתם מעשה הנחשב כסדום, אתם חשודים בכך או שאתם קורבנות, איש המקצוע יספק ייעוץ וייצוג שיאפשרו לעבור את השלבים השונים בטיפול במקרה באופן אופטימלי. הניסיון והידע המקצועי העדכני של עורך הדין יאפשרו לתת ביטוי מירבי לכל מה שימחיש למערכת את חפותכם ונסיבות מקלות שקיימות. כמו כן, פעמים רבות יש אפשרויות שונות והתלבטויות. עורך הדין יוכל לסייע לכם מאוד לקבל את ההחלטה הטובה ביותר. למשל, מול תביעה אזרחית, עשוי לעלות על הפרק הליך גישור והגעה לפשרה בין הצדדים. מומלץ לפנות לטיפול עורך דין פלילי בחיפה בהקדם.

    מעשה סדום

    ייצוג חשוד על ידי עורך דין גלעד, כתבה מתוך Ynet

    דוגמא לייצוג משפטי במקרה מעשה סדום

    • לאחר ששני גברים קבעו להיפגש בעקבות שיחה באפליקציית הכרויות, מרשנו נעצר בחשד שקיים במתלונן מעשה סדום.
    • משרדנו הוזעק לטיפול ועזרה משפטית בנושא, ובעזרת עו"ד גלעד זיו, הצלחנו לשכנע את בית המשפט לשחרר את מרשנו לאלתר

    מעשה סדום- שאלות ותשובות

    מהי הגדרה לפי החוק?

    לפי החוק היבש, העבירה מוגדרת כהחדרת איבר גוף כלשהו, חפץ, באשר יהיה לפה או פי הטבעת של אדם אחר. במילים אחרות, עבירה זו מתקשרת לפעולת יחסים אוראליים ו/או אנאליים שבעבר נחשבו לטאבו חמור ביותר. למרות זאת, בני אדם שמקיימים יחסים שכאלו, אינם נחשבים לפי המערכת המשפטית כמבצעים דבר עבירה, כל עוד הם אינם עוברים על אחת הנסיבות שנקבעו במסגרת סעיף 345 לחוק העונשין. נסיבות אלו יכולות להיות ביצוע עבירה שלא בהסכמה מלאה, ביצוע עבירה עם קטין מתחת לגיל 16 או תוך ניצול יחסי מרות.

    מה ההבדל בין מעשה סדום למעשים אחרים?

    אונס מהווה שם כללי למגוון רחב מאוד של פעולות מיניות שנעשות בלי הסכמת הקורבן. למשל, אם מדובר בהחדרת חפצים או איברי גוף לאיבר מין אחר, מדובר בעבירה אחרת. כאשר מדובר בפעולות מיניות אוראליות ואנאליות בלי בהסכמה, הדבר קרוי מבחינה משפטית מעשה סדום בנסיבות. כמובן שישנם מספר מצבים שבהם מבוצעים מעשים אלו שלא באונס, כלומר, מדובר בנושא מעשה סדום בהסכמה, כתלות בגיל הקורבן, האם ישנם יחסי מרות, נסיבות העבירה ורמת החומרה שלה. יחד עם זאת, אם הדבר נעשה בהסכמה אך בנסיבות הקבועות בחוק העונשין, העבירה בהחלט נחשבת לפלילית.

    מהי הענישה?

    לעבירה זו מיוחסת ענישה שיכולה לנוע בין 3 עד 20 שנות מאסר, לצד התביעות האזרחיות לכספי פיצויים. להלן מגוון המקרים: מעשה סדום בהסכמה תוך ניצול יחסי מרות בקרב בוגרים – 3 שנים, כאשר הקורבן בגיל 18-16 – 5 שנים. אם גיל הקטין נע בין 14 ל-16 הענישה יכולה להגיע ל-10 שנים. כאשר מדובר בנסיבות מחמירות, הענישה נעה בין 16 ל-20 שנים. נסיבות מחמירות כוללות תקיפה מינית חמורה, עבירה במחוסר הכרה, שימוש בנשק חם או קר, קורבן צעיר מאוד ועוד.

    כיצד איש מקצוע יכול לעזור?

    איש מקצוע שמתמחה בעבירות מיניות יכול לסייע ללקוחותיו לאורך כל שלבי ההליך הפלילי, המעצר, החקירה, כתב האישום ובחזית העימות המשפטי, בין אם מדובר בקורבן או בחשוד. עורך הדין יסייע ללקוח מה להגיד וממה להימנע, יטיל דופי בממצאי החקירה המשפטית ובמקרים מסוימים יוכל להוכיח כי לא בוצעה עבירה כלל או לחלופין, מפני שהדבר בוצע בהסכמה. עורך הדין יכול לטעון כי הלקוח אינו היה מודע לגיל הקורבן או שנמסר לו מידע מטעה, שלא התקיימו יחסי מרות באותה התקופה ושלל טיעונים נוספים. כמו כן, עורך דין [מנוסה בתחום יכול לייצג נאמנה בהליכי התביעה האזרחית, בגישור וניהול משא ומתן עיקש ומתמיד.

    לשיחה עם עו"ד דילוג לתוכן