הטרדה מינית בצבא

הטרדה מינית בצבא

דינה של הטרדה מינית בצבא הוא כדינה של הטרדה מינית באזרחות. במילים אחרות, במקרים של הטרדות מיניות, הצבא מאמץ את לשון החוק האזרחית, את הגדרת המעשים ואת העונשים הנלווים להם. משום כך, כמו באזרחות, הטרדות מיניות בצבא הן פעילויות פיזיות, או מילוליות, בעלות אופי מיני, מופנות כלפי אדם שאינו מעוניין בהן.

עורך דין פלילי בחיפה

הטרדה מינית בצבא

דינה של הטרדה מינית בצבא הוא כדינה של הטרדה מינית באזרחות. במילים אחרות, במקרים של הטרדות מיניות, הצבא מאמץ את לשון החוק האזרחית, את הגדרת המעשים ואת העונשים הנלווים להם. משום כך, כמו באזרחות, הטרדות מיניות בצבא הן פעילויות פיזיות, או מילוליות, בעלות אופי מיני, מופנות כלפי אדם שאינו מעוניין בהן.

שלא כמו באזרחות, בצבא החיילים נמצאים בתוך מסגרת שאמונה על כל הצרכים שלהם ולכן, זכאים לקבל מעטפת מלאה של שירותים, ליווי, תמיכה והגנה בכל המישורים, במקרים של הטרדה מינית – גם אם המעשים בוצעו על ידי אזרח שאינו חייל – כלפי חיילת או חייל.

הטרדה מינית בצה"ל לפי פקודת מטכ"ל

כאמור, הגדרה של הטרדה מינית בצבא זהה לזו שקיימת בחוק:

  • סחיטה באיומים לצורך ביצוע מעשים בעלי אופי מיני
  • הצעה לביצוע מעשים מגונים
  • מעשים ודיבור בעלי אופי מיני
  • ניצול יחסי מרות הכוללים מעשה סדום
  • התייחסות מבזה למין, מיניות, או נטייה מינית של אדם

יחד עם זאת, פעמים רבות, במסגרת הצבאית נהוג ליחס חומרה גדולה יותר ואף קיימת נטייה לענישה מחמירה יותר במקרים של הטרדה מינית.

    לייעוץ משפטי:

    סיוע במקרה של הטרדה מינית בצה"ל

    חיילים בשירות צה"ל זכאים לקבל מהצבא מענה לכל צרכיהם – הנפשיים והגופניים. לכן, גם במקרה של הטרדות מיניות בצה"ל, גם אם ההטרדה הרחשה מחוץ למסגרת הצבא ואף אם מבצע המעשים אינו חייל, הצבא מחויב להעניק סיוע לחיילת או החייל הנפגע. לצורך קבלת סיוע, ניתן לפנות למפקדים הישירים, אשר חייבים לשמור על סודיות ולגלות רגישות. ניתן לפנות גם לרופאים או קציני בריאות הנפש לקבלת סיוע ואף למרכז מהו"ת.

    ענישה על הטרדות מיניות בצבא

    חוק השיפוט הצבאי קובע כי הוראות חוק העונשין חלות גם על הטרדות מיניות בצבא ולכן הענישה תהיה זהה לזו המתקיימת בבתי משפט שמחוץ לצבא. כך גם לגבי רישום פלילי שילווה את הנאשם בעתיד. יחד עם זאת, במקרים רבים, יחסה של המערכת הצבאית כלפי הטרדות מיניות בצבא מחמיר אף יותר מאשר המערכת שמחוץ לצבא, בגלל התנאים הרגישים הקיימים במסגרת הצבאית, בגלל מקרים שהתרחשו בעבר וזכו להד תקשורתי רחב ותרעומת ציבורית נרחבת ובעיקר בגלל השינוי הדרמטי שחל בעידן המודרני ביחס החברה כלפי הנושא. משום כך, חיילים המואשמים בעבירות של הטרדה מינית בצבא עלולים למצוא את עצמם במצב רגיש פי כמה מאשר אזרחים המואשמים באותה עבירה. הענישה לפי חוק אולי זהה, אך התוצאות בכללותן עלולות להיות חמורות וקשות הרבה יותר, ולכן כדאי להשתמש בשירותיו של עורך דין פלילי בצפון למשל, לפי הקרבה לאיזור מגוריכם.

    מי צריך עורך דין הטרדה מינית בצבא?

    ייצוג של עורך דין הטרדה מינית בצבא עשוי להיות מציל נפשות – הן עבור הנאשמים בעבירה והן עבור נפגעי עבירה של הטרדה מינית במסגרת הצבא. בשני המקרים קיימת הזכות לייצוג של עו"ד מתאים, אשר יכול להשפיע באופן מהותי על החלטות בעלות השלכה רחבת היקף על עתידם של הנפגעים ושל הנאשמים:

    • נפגעי הטרדה מינית יכולים להגיש תלונה בערכאות שונות בגין הנזקים השונים שנגרמו להם, בהתאם למקרה וכדאי להתייעץ עם עו"ד הטרדה מינית בצבא לפני שמחליטים לאיזו דרך לפנות.  נפגעי הטרדות מיניות בצבא יכולים לפנות למצ"ח בבקשה לחקור את המקרה ולטפל בו במלוא החומרה. אם המקרה גרם לכאורה לפגיעה נפשית חמורה, יכולים המתלוננים לתבוע גם את משרד הביטחון בבקשה להכיר בהם נכי צה"ל. הם יכולים גם להגיש תביעת נזיקין נגד התוקף – אם עומד לצידם עו"ד מתאים.
    • אמנם החוק הפלילי חל גם על הטרדה מינית במסגרת הצבא, אך עדיין – אנשים המואשמים בעבירות של הטרדה מינית בצה"ל חשופים לעיתים קרובות לענישה חמורה יותר מאשר מחוץ לצבא. בגלל החומרה המיוחסת לעבירות הטרדה מינית בצה"ל, חשוב לפנות בהקדם האפשרי לקבלת ליווי של עו"ד בעל התמחות מתאימה בתחום הטרדות מיניות והמכיר היטב את המערכת המשפטית הצבאית, שיכול לסייע משמעותית לנאשמים וחשודים בהטרדה מינית ובמקרים מסוימים אינוס – בהתאם לנסיבות המקרה.

    לסיכום, קיימת חשיבות מכרעת להתייעצות עם עו"ד הטרדות מיניות בצבא, שיכול להעניק לנפגעים ולנאשמים בעבירות אלה, ייצוג משפטי הולם, הוגן ומקצועי, שיעזור להם לקבל את מידת הצדק הראויה. למידע נוסף – פנו אלינו בנושא עורך דין עבירות מין.

    לשיחה עם עו"ד דילוג לתוכן