תלונת שווא – האם זו עברה?

תלונת שווא – האם זו עברה?

מצב של תלונת שווא למשטרה הוא מצב יוצא דופן. עם זאת, חשוב להבין שהוא בהחלט מתרחש, גם אם בהיקפים נמוכים. אך האם זו עברה פלילית בפני עצמה? ומה ניתן לעשות במצב, שבו אתם מוצאים עצמכם מואשמים על לא עוול בכפם

תלונת שווא – האם זו עברה?

מצב של תלונת שווא למשטרה הוא מצב יוצא דופן. עם זאת, חשוב להבין שהוא בהחלט מתרחש, גם אם בהיקפים נמוכים. אך האם זו עברה פלילית בפני עצמה? ומה ניתן לעשות במצב, שבו אתם מוצאים עצמכם מואשמים על לא עוול בכפם

תלונת שווא – לא תופעה נדירה

במסגרת תלונות מסוג זה, אופי ההאשמה עשוי להיות מגוון. אם זה האשמה בביצוע מעשה סדום, בגנבה או בכל סוג עברה אחר שמוגדר בחוק. אך מהו אחוז תלונות השווא? לא ניתן לענות על כך בוודאות, אך לאורך השנים הצטברו נתונים שונים, אשר מספקים אינדיקציה טובה לכך. לשם ההמחשה: מתוך 1,493 תיקי תלונות שווא, 430 תיקים הובילו להעמדה לדין ב-2022-2019 (נתוני "ישראל היום". 22.2.23). כלומר היקף של 29%.

הנזק הרחב בעקבות זאת

מבחינת מי שמוגשת נגדו תלונה כזו, ישנו תמיד נזק מסוים, לכל הפחות בעוגמת נפש ולעתים גם נזק כספי (הפסד ימי עבודה, עלויות משפטיות). כמו כן, בעקבות הגשת תלונת שווא עבירה פלילית עשויה להיות מקושרת בבת אחת לשמכם הטוב. בין אם זה על ביצוע סוג עברה כגון מעשים מגונים או איזו עברת צווארון לבן קלה יחסית. כך שישנו תמיד סיכון של פגיעה בשם הטוב. גם היא עלולה אגב להפוך לנזק כספי, אם מדובר בבעל עסק שהפרשה הובילה לצמצום הכנסותיו.

מה ניתן לעשות כנגד תלונת שווא?

החוק הפלילי מתייחס לשורה ארוכה של מצבי עברה מאוד ספציפיים. כשם שיש עונש על בעילה אסורה בהסכמה למשל, יש בחוק גם עונש על תלונת שווא. אם הוכח שהיה מדובר במקרה של תלונת שווא חוק העונשין (בסעיף 243) קובע לכך עונש של 3 עד 5 שנות מאסר. עבור מי שמוגשת נגדם תלונה מסוג זה, זה אומר שני דברים באופן מעשי:

    לייעוץ משפטי:

    • הפרכת ההאשמות – בטווח המיידי, האתגר הוא להוכיח שמדובר בתלונה לשווא. התוצאה הטובה ביותר של טיפול במצב כזה, היא סגירה של התיק שנפתח במשטרה מחוסר אשמה. זאת, בשונה מסגירתו בעקבות "חוסר עניין לציבור" או "העדר הוכחה".
    • הגשת תביעה – ניתן גם להגיש תביעה אזרחית כנגד מי שהגישו את תלונת השווא נגדכם. התביעה תתייחס כמובן לנזקים שנגרמו לכם ולכן, לגבי תלונת שווא לשון הרע הוא היבט שייכנס כעת לתמונה.

    טיפול משטרתי

    הגשת תלונת שווא במשטרה יוצרת רישום משטרה. רישום זה נשאר, גם אם האדם לא הועמד לדין ולא הורשע. כך, גם במקרה שבו זו הייתה למעשה תלונה לשווא. לא הייתם רוצים שגורמים שונים יוכלו לראות מידע זה ולהבין, למשל, שהתלוננו כנגדכם בעבר עם אשמת אינוס. ניתן וכדאי לפעול בשביל מחיקת רישום משטרתי, בעזרת עורך דין שעוסק בכך.

    תלונת שווא בעברות מין

    תלונת שווא על הטרדה מינית נפוצות במיוחד. הן עשויות להופיע על רקע נישואים, גירושין, יחסים מזדמנים, הכרות במקום העבודה ועוד. לעתים הן חלק מהאשמות רחבות יותר, כמו האשמות באלימות מסוגים נוספים. כמובן, בכדי לקבל את המענה הטוב ביותר למקרה זה, רצוי לפנות אל עורך דין עבירות מין. איש מקצוע כזה, יהיה בעל ידע וניסיון עשירים, בכל הניואנסים של מקרים כאלה מהיבטם המשפטי. אם מדובר למשל במקום עבודה, ישנם היבטים מיוחדים שעשויים להתחבר למקרה הספציפי שלכם. למשל, ישנה חובה למנות במקום עבודה אחראי למניעת הטרדה מינית. האם היה אחראי כזה? האם וכיצד עירבו אותו / אותה במקרה?

    לשיחה עם עו"ד דילוג לתוכן