הטרדה מינית ברשת: מה זה אומר בפועל?

הטרדה מינית ברשת: מה זה אומר בפועל?

הטרדה מינית ברשת היא עבירה מוכרת למידי, אשר מוכר בהקשר אינטראקציה ישירה בין בני אדם.  אך העולם המודרני יצר גם מגוון רחב של אינטראקציות עקיפות בין אנשים, דרך אמצעים טכנולוגיים שונים. לרשת האינטרנט, יש בכך כיום תפקיד מרכזי. ואכן, סוגי אינטראקציה רבים מאוד מקבלים ביטוי גם באינטרנט, כולל סוגים שליליים, כגון הטרדה מינית.

עורך דין פלילי בחיפה

הטרדה מינית ברשת: מה זה אומר בפועל?

הטרדה מינית ברשת היא עבירה מוכרת למידי, אשר מוכר בהקשר אינטראקציה ישירה בין בני אדם.  אך העולם המודרני יצר גם מגוון רחב של אינטראקציות עקיפות בין אנשים, דרך אמצעים טכנולוגיים שונים. לרשת האינטרנט, יש בכך כיום תפקיד מרכזי. ואכן, סוגי אינטראקציה רבים מאוד מקבלים ביטוי גם באינטרנט, כולל סוגים שליליים, כגון הטרדה מינית.

הטרדה מינית ברשת: באילו מצבים?

יש מצבים רבים, שבהם אינטראקציה ברשת האינטרנט עשויה להיחשב בתור הטרדה מינית. זאת, בהמשך לנושא זה מחוץ לרשת האינטרנט. המקרים כוללים למשל, אם כי לא רק:

  • הצעות מיניות – כלפי מי שאינו מעוניין בכך,  הכוללות איום וניסיונות סחיטה.
  • הפצת תכנים – הפצת תכנים בעלי אופי מיני ללא הסכמה
  • ביזוי ולשון הרע – ביזוי על רקע מיני ולשון הרע לגבי מין או נטייה מינית.
  • כל פעולה וירטואלית אשר מיועד לגירוי מיני יכול להיחשב תחת מעשים מגונים

מה מיוחד במקרי הטרדה מינית ברשת?

רשת האינטרנט מהווה סביבה שונה מאוד מהחיים הפיזיים. עקב כך, הטרדה ברשת מאפיינת במקרים מיוחדים, כגון:

  • קלות יצירת הקשר – הגורם המטריד עשוי להימצא בצידו השני של גלובוס.
  • מעורבים רבים – באינטרנט אינספור אנשים יכולים להגיע בקלות לאינספור אנשים אחרים, בו זמנית.
  • אנונימיות – התוקף אנונימי ברשת, גם אם יש פרטים עליו לכאורה, הם יהיו במקרים רבים מזויפים.
  • חוסר אנונימיות – בעוד שתוקפים באינטרנט יקפידו פעמים רבות להסתתר, מידע של הקורבנות יהיה פעמים רבות מידע רב שזמין. חוסר האנונימיות הזה הוא בבסיסו תקין ואנשים נחשפים ברשתות חברתיות מרצונם. בדיוק כשם שהאדם הממוצע אינו נמנע מלהציג את פניו ברחוב. אבל כאשר מדובר בהטרדה מינית ברשת, תכנים מיניים עשויים להיות מופצים באופן נרחב מאוד, בבת אחת. אם מדובר למשל בהכפשה בעלת אופי מיני, מידע על הקורבן (שהוא בפועל מידע שקרי) עשוי להיות מופץ בצורה כזו באופן נרחב.

הטרדה ברשת: כיצד איש מקצוע יכול לסייע?

עורך דין הטרדות מיניות שמתמחה ספציפית בתחום זה, הוא בעל מקצוע שחיוני להיעזר בו, אם אתם קורבנות עברה כזו או חשודים בביצועה. עבירת מסוג זה, כרוכות לעתים בפגיעה רגשית משמעותית. לכן, בבחירת איש מקצוע לנושא זה, חשוב במיוחד ההיבט האנושי, לבדוק שזה יהיה אדם רגיש ואמפתי ולא רק מקצוען משפטי.

    לייעוץ משפטי:

    הטרדות ברשת: מה ניתן לעשות?

    בין הדברים שתוכלו לעשות לגבי הטרדה מינית ברשת, כלולים:

    • מניעה – להימנע מגישה לאתרים שבהם תופעות כאלה נפוצות במיוחד. בהקשר זה, ניתן להשתמש בשרות סינון תכנים ("בקרת הורים"). שרות כזה זמין מספקיות האינטרנט לפי החוק בחינם, אם כי ברמה בסיסית בלבד. ניתן להשיג כמובן גם פתרונות מתקדמים יותר בתשלום.
    • לא למהר להגיב – למשל, לא לשלם לסוחטים. מאחר שהם יעלו דרישות תשלום נוספות, שוב ושוב. בנוסף, לא להיפגש עם הסוחטים מפני שמקרים אלו יכולים להסתיים במקרי אינוס.
    • לתעד – תיעוד הדברים קל יותר באינטרנט, למשל באמצעות "צילום מסך".
    • להגיש תלונה במשטרה
    • לפנות לעו"ד אשר מתמחה בנושא הטרדות באינטרנט, לייעוץ וסיוע להמשך.
    • להגיש תביעה אזרחית לשם קבלת פיצויים.

    הטרדה מינית ברשת: עונשים אופייניים

    העונש על הטרדה ברשת עשוי להיות עד ארבע שנות מאסר בפועל. הכול תלוי כמובן בנסיבות המקרה. במסגרת תביעה אזרחית, אפשר לתבוע עד 120,000 ש"ח ללא הוכחת נזק או יותר מכך עם הוכחת נזק.

    הטרדות ברשת החברתית

    הטרדה מינית ברשת מתרחשת בהרבה פלטפורמות ברשת. בין היתר בתוך אתרי היכרויות. עם זאת, בולטות במיוחד בהקשר זה הרשתות החברתיות. אם אתם קורבנות הטרדות ברשת החברתית, ניתן לפנות לתמיכת הרשת שבה העבירה התרחשה, או לבקש עזרת עורך דין עבירות מין. פניה כזו, תאפשר תגובה מצידם, אשר עשויה למנוע מאותו גורם לפגוע בכם שוב ולפגוע באנשים נוספים. כרקע לכך, נזכיר, שפעמים רבות לא מדובר בפשיעה אחד מול אחד, אלא דווקא פשיעה שיטתית, בה גורם מסוים מטריד קרבנות פוטנציאליים רבים.

    הטרדה מינית בפייסבוק

    פייסבוק היא בין הרשתות החברתיות הבולטות כיום, ולכן הרבה ממקרי ההטרדה המינית מתרחשים במסגרתה. מה עושים במקרה הטרדה מינית בפייסבוק? ראשית, ניתן להוריד מרשת זו באופן קל, פירוט הפעילות שלכם באמצעות Your Facebook Information. תיעוד כזה, מסייע גם לתעד מקרים יוצאי דופן. מעבר לכך, יש לרשת ספציפית זו כללים ונהלים מיוחדים, למגוון מצבי התנהגות לא נאותה. יש מידע שזמין לציבור בנידון, אפשרויות לדווח על פעילות חשודה ועוד אפשרויות לפנות לחברה עצמה.

    לשיחה עם עו"ד דילוג לתוכן