גיל ההסכמה

גיל ההסכמה

גיל ההסכמה הינו הגיל המינימלי ביותר שבו לפי המשפט הפלילי אדם יכול להעניק הסכמה לגיטימית להשתתפותו בפעילות מינית. מדוע חשוב שתכירו את כל היבטי החוק הקשורים בו? מהו גיל ההסכמה בישראל? וכיצד עורך דין יכול לעזור לכם אם בכל זאת הסתבכתם? הנה התשובות

גיל ההסכמה

גיל ההסכמה הינו הגיל המינימלי ביותר שבו לפי המשפט הפלילי אדם יכול להעניק הסכמה לגיטימית להשתתפותו בפעילות מינית. מדוע חשוב שתכירו את כל היבטי החוק הקשורים בו? מהו גיל ההסכמה בישראל? וכיצד עורך דין יכול לעזור לכם אם בכל זאת הסתבכתם? הנה התשובות

גיל ההסכמה – במה מדובר? ולמה הוא חשוב?

עוד לפני שנסביר לכם מה גיל ההסכמה בישראל ומה אומר החוק? חשוב להבין מה זה בדיוק אומר המונח ומדוע הוא חשוב. זהו הוא למעשה גיל מינימלי שקבע המחוקק לקיום פעילות מינית בשביל להגן על קטינים מפני עבירות מין, כך שכל חריגה מכך עשויה להסתיים באישומים פליליים מאוד רציניים. רבים סבורים כי הגיל קשור אך ורק ליחסי מין כפויים, אך בפועל הוא בא להסדיר את כל מה שקשור לפעילות מינית בהסכמה מלאה. מה שאומר כי כל קשר מיני שאינו מרצון הינו פלילי ללא קשר לגיל כלשהו.

גיל ההסכמה בישראל – מה אומר החוק?

גיל ההסכמה בישראל לקיום יחסי מין עומד על 16 שנים והדבר אומר כי ניתן לקיים פעילות מינית עם אדם מעל לגיל זה, כל עוד לא מדובר ביחסי מרות או בהבטחות שווא לנישואים (בין 16 ל- 18). עוד אומר החוק, כי קיום יחסי מין עם אדם מתחת לגיל 14 הינו אסור לחלוטין וכל מי שעובר על תנאי זה יואשם בעבירת אינוס. לעומת זאת, ניתן לקיים פעילות מינית כאשר המשתתפים בני מעל ארבע עשרה ועד שש עשרה. זאת כל עוד הפרש הגילאים אינו עולה על 3 שנים ואין מרות.

אז האם לבן 17 מותר לקיים יחסי מין עם נערה בת 14? ובכן, במידה והדבר בוצע בהסכמה מלאה, ללא יחסי מרות, תוך יחסים תקינים לחלוטין, אין למעשה זה השלכות פליליות. במידה ומדובר בבן 24 שמקיים יחסים עם נערה בת 14 עד 16, הדבר מהווה עבירה פלילית. חשוב גם לציין כי בכל הקשור לנושא גיל הסכמה ישראל אינה שונה ממדינות אחרות, כשכל מקרה נבדק לגופו בהתאם לנסיבות

    לייעוץ משפטי:

     גיל ההסכמה – מהי הענישה אם עוברים על החוק?

    מי שעובר על עיקרון גיל ההסכמה למין בישראל עשוי לקבל עונש של מאסר וזאת לפי הקווים המנחים הבאים:

    • עד 5 שנות מאסר – קיום היחסים בוצע בהסכמה וללא מרות אך הגיל לא עמד בתנאים (בין 14 ל- 16 עם הפרש גילאים גדול מ-3 שנים). עונש זהה מיוחס גם לעבירות שבוצעו בתנאים הללו אך במסגרת של מעשה סדום.
    • עד 16 שנות מאסר – גיל הסכמה בישראל הינו 16 אך בפועל מדובר ב-14 עם הפרש גילאים מתאים (כאמור, עד 3 שנים). כך שכל מי שמקיים יחסי מין עם אדם מתחת לגיל 14 כשההפרש הינו מעל 3 שנים, דינו 16 שנות מאסר. זוהי עבירה חמורה מאוד שהענישה עבורה משתווה לקיום פעילות מינית שלא בהסכמה.
    • עד 20 שנות מאסר – כאן כבר מדובר בבעילה מתחת לגיל 16, תוך ניצול מצב של חוסר הכרה, בעיה שכלית או נפשית.

    יש לציין כי כיום לעומת מה שהיה בעבר, אין קשר בין סוג היחסים- בין אם הם הטרו או הומוסקסואליים, לגיל.

    הסתבכתם? החשיבות של איש מקצוע מומחה

    זומנתם לחקירה בגין אישום? נעצרתם בחשד לביצוע עבירות מין מתחת לגיל הנחשב כהסכמה? פנו עוד היום אל עורך דין עבירות מין מתמחה שיסייע לכם לצלוח בשלום את שלבי החקירה, להימנע מאישום פלילי, להגיע להסדר טיעון אל מול הפרקליטות או להילחם על חפותכם בין כתלי בית המשפט. איש המקצוע גם יוכל לסייע לכם בכל מה שקשור להתמודדות עם תביעה אזרחית לפיצויים. משרד של משה גלעד מתמחה בכל הקשור להיבטי גיל ההסכמה בישראל והוא בדיוק המשרד שאתם רוצים לצידכם. מוזמנים ליצור איתנו קשר טלפונית או דרך האתר, לקביעת פגישת ייעוץ ראשונית.

    גילהכלל לגבי יחסי מיןהערות
    14יחסי מין אסוריםהפרת החוק
    14-16יחסי מין מותריםעל עוד הפרש הגילאים עד 3 שנים ואין יחסי מרות
    16גיל ההסכמה כמוגדר בחוק
    16-18יחסי מין מותריםאמנם מעל גיל ההסכמה, אך מותר רק אם לא מדובר ביחסי מרות או בהטחות שווא לנישואים

    גיל ההסכמה והדילמות שמאחורי הקלעים

    גיל ההסכמה איננו זהה במדינות שונות ולמעשה, זהו תחום מורכב למדי, שיש סביבו לא מעט ויכוחים ודעות והתפתחויות עם השנים. הסיבה לכך ברורה – הנושא הוא גם חשוב וגם מורכב מהיבטים שונים. באופן בסיסי, יש כאן שילוב של המשפטי והפסיכולוגי. מחד, רוצים להגן על קטינים ממקרים שאופיים קרוב יותר לאונס ולניצול לרעה. מאידך, ישנו ההיבט החשוב של זכויות אדם וחירות הפרט להחליט ולפעול כרצונו. בכל מקרה, יש בנושא גיל ההסכמה כמה הנחות יסוד מוסכמות וברורות. ברור למשל, שככל שהגיל נמוך, כך יש באופן טבעי פחות ניסיון חיים, יכולת הבנה שנובעת ממנו, יכולת לפעול באופן שקול ובוגר ועוד. לכן, גם החקיקה בנושא גיל ההסכמה וגם הטיפול במקרים שבהם הוא רלבנטי, עשויים להיות לעתים קרובות מורכבים למדי. למעשה, אם בודקים מהו גיל ההסכמה  במדינות שונות כיום, רואים שהוא נקבע בחוק בצורה שונה מאוד. קביעת הגיל ל-18 נפוצה במדינות רבות, אך במדינות אחרות הוא נמוך יותר ובמקסיקו הוא עומד על 12 בלבד. קביעת גיל ההסכמה בישראל ובמדינות אחרות גם השתנתה עם השנים והיא מושפעת ממגוון גורמים חברתיים, תרבותיים ודתיים.

    ככל שמדובר באינטראקציה עם אדם נוסף שהוא מבוגר יותר, כך עשויים להיכנס שיקולים כגון יחסי מרות או הבטחות שווא ובכלל, לחץ נפשי מסוגים שונים לבצע את המעשים. זה לא חייב להיות לחץ בוטה או אלים, אך הנסיבות הן של קטינים שעשויים להיות יותר קלים להשפעה. אם נחשוב על המצבים שבהם יש אינטראקציה רבה בין מבוגר לבין קטינים רבים, רואים זאת לעתים קרובות במסגרות שבהן היחסים הם מראש כאלה של מרות, כאשר המבוגר הוא בתפקיד אחראי וסמכותי. דוגמה בולטת לכך הן כמובן מסגרות הוראה שונות. עם המודעות הרבה לכך כיום, מי שנמצאים בתפקידי הוראה או הדרכה של ילדים ונוער עוברים הכשרות מסודרות, אשר אמורות להתייחס גם להיבטים אתיים מסוג זה. למרות זאת, יש על רקע כזה (אם כי לא רק) מדי פעם מצבים, שבהם מקרים מסוג זה מתרחשים ואפילו מגיעים לבית המשפט.

    לשיחה עם עו"ד דילוג לתוכן