הסדר טיעון – הרעיון והמשמעויות המעשיות

הסדר טיעון – הרעיון והמשמעויות המעשיות

כולנו שמענו את המונח הסדר טיעון, אך מי שהעולם המשפטי פלילי אינו מוכר להם, לא בהכרח מבינים אותו בבירור או מתמצאים בפרטיו. מה זה אומר בפועל? מה חשוב לדעת בנושא, במצבים שבהם פשרה כזו עשויה לעמוד על הפרק? ומה עוד מעניין לדעת בהקשר?

הסדר טיעון – הרעיון והמשמעויות המעשיות

כולנו שמענו את המונח הסדר טיעון, אך מי שהעולם המשפטי פלילי אינו מוכר להם, לא בהכרח מבינים אותו בבירור או מתמצאים בפרטיו. מה זה אומר בפועל? מה חשוב לדעת בנושא, במצבים שבהם פשרה כזו עשויה לעמוד על הפרק? ומה עוד מעניין לדעת בהקשר?

מה זה הסדר טיעון?

בתמצית, זהו הסכם בין הנאשם לתביעה. מקובל שהסכם כזה כולל ביטול של חלק מהאישומים המקוריים, לצד הודאה באחרים. ניתן לראות בכך סוג של פשרה שמושגת בין הצדדים. אך הסדר טיעון במשפט הפלילי לא מתואר במונח פשרה אלא כאמור במונח עסקת טיעון. פשרה מסוג זה עשויה להקל מאוד על הנאשם והמערכת המשפטית. הקלה כזו עשויה להיות משמעותית במיוחד, ברקע עברות חמורות מסוג מעשה סדום.

יש מקרים, שבהם ההסדר מתייחס גם לחומרת העונש שיידרש. במידה ולא, התביעה מבקשת עונש שתואם לשינויים שבוצעו בכתב האישום, זאת בעקבות ההסכמה.

מתי עושים הסדר כזה? לפני המשפט או בתחילתו. במקרים נדירים, מתבצע ההסדר אחרי הרשעה.

    לייעוץ משפטי:

    יתרונות הסדר טיעון

    • הקלה על נפגעי העברה – פשרה מסוג זה עשויה לחסוך צורך בעדויות, שהן לעתים לא קלות לעדים. למשל במקרים של עברות מין כגון אינוס.
    • הקלה לנאשמים – מבחינת יתרונות באמצעות הסכם זה, העיקרי הוא באפשרות להשיג הקלה בעונש והקלה באישומים.
    • אפשרות מניעת רישום- אם זה הסדר טיעון ללא הרשעה, פרוש הדבר שלא יהיה רישום פלילי. ההסדר אמנם יכלול עונש על העברה, אך יימנעו נזקי הרישום הפלילי.
    • קיצור ההליך המשפטי – שהוא פעמים רבות ממושך למדי.
    • חסכון כספי – לחסוך כסף על ניהול המשפט.

    הסדר טיעון והיבט הוודאות

    בעולם המשפט אין וודאות מוחלטת כיצד הדברים יתפתחו. בין אם מדובר בעברה חמורה במיוחד או עברה קלה יותר כגון בעילה אסורה בהסכמה, עשויות להיות התפתחויות והפתעות כאלה ואחרות, אשר ישנו מאוד את התמונה. על רקע זה, הסדר הטיעון דווקא מציג היבט שמקדם מידה רבה מהרגיל של וודאות. עם זאת, כדאי לקחת בחשבון את העובדות הבאות:

    • מחייב אישור – ההסדר חייב להיות מאושר בידי  בית המשפט. אם בית המשפט מוצא (וזה מצב נדיר) שההסדר לא סביר מבחינת המקובל בחוק, הוא עשוי להחליט כי צריך לבצע ביטול הסדר טיעון.
    • אינו מחייב את השופטים – בכל מקרה, בית המשפט לא חייב ללכת לפי הסדר הטיעון, גם לאחר שהוא אישר אותו.
    • לא מונע ערעור על פסק הדין – ניתן להגיש ערער בנוגע לפסק הדין, גם אם הוא תואם להסכם ולתביעה עצמה מותר לעשות זאת.
    • ניתן לערער על ההסדר עצמו – גם ערעור על הסדר טיעון הוא אפשרי. אם כי זו לא נקודת מוצא טובה לערעור, מאחר שזה יהיה ערעור, בנוגע לדבר שהנאשם הסכים לו מרצון.

    חשיבות איש מקצוע

    חשוב שיהיה לצידכם עורך דין עם ההתמחות המתאימה, החל מהשלב המוקדם ביותר. למשל עורך דין עבירות מין בכל הנוגע לעברות בתחום זה. יתרונותיו של עורך הדין יתבטאו גם סביב הסדרי טיעון, מבחינת ייעוץ ואינטראקציה עם התביעה ובית המשפט.

    הפרטים הקטנים, שעושים הבדל גדול

    עוד היבט שמתחבר לחשיבות עורך הדין, הוא שעולם המשפט עשיר בפרטי פרטים שונים, אשר לעתים עשויים להיות חשובים ביותר. נאשמים בעברות שונות, לרוב אינם מודעים לכל הפרטים האלה. למשל, הידיעה שמותר לנאשם לחזור בו מהודאה, גם אם היא בוצעה במקור לפי ההסדר. גם כל תת נושא של עולם המשפט, כגון מעשים מגונים, כולל מידע רב בנוגע לחוקים שמשמעותיים עבורו ולא רק. אלה נקודות אשר עורך דין מנוסה אמור להתמצא בהן.

    לשיחה עם עו"ד דילוג לתוכן