מהירות מופרזת

מהירות מופרזת

מהירות מופרזת היא אחת מעבירות התנועה הנפוצות בארץ. זוהי גם עבירת תנועה קלה לאכיפה יחסית ולכן, משטרת ישראל לעיתים נוטה לאכיפת יתר בתחום. מיליוני שקלים מועברים מדי שנה לקופת המדינה בעקבות עבירות מהירות, על ידי נהגים שעברו על החוק בתום לב או שלא בתום לב. פסילת רשיונות מיושמת בהיקף רחב ואפילו עונשי מאסר במקרים של עבירות מהירות מופרזת חמורות.

עורך דין פלילי בחיפה

מהירות מופרזת

מהירות מופרזת היא אחת מעבירות התנועה הנפוצות בארץ. זוהי גם עבירת תנועה קלה לאכיפה יחסית ולכן, משטרת ישראל לעיתים נוטה לאכיפת יתר בתחום. מיליוני שקלים מועברים מדי שנה לקופת המדינה בעקבות עבירות מהירות, על ידי נהגים שעברו על החוק בתום לב או שלא בתום לב. פסילת רשיונות מיושמת בהיקף רחב ואפילו עונשי מאסר במקרים של עבירות מהירות מופרזת חמורות.

רמת החומרה של עבירת מהירות

עבירות מהירות שונות מוגדרות לפי רמות חומרה שונות, אשר תלויות בנסיבות העבירה. עם זאת, עבירת מהירות יכולה לשאת השלכות כבדות על רישיון הנהיגה של הנהג ולכן ייעוץ של עורך דין תעבורה בצפון או באיזור מגוריכם, היא חיונית, כדי למנוע את ההשלכות הקשות האפשריות על הנהג ועל רישיון הנהיגה שלו.  

מהירות מופרזת הגדרה

הגדרת עבירות מהירות מופרזת משתנה בהתאם לגורמים שונים:

  • סוג הרכב – פרטי, מסחרי, משאית, או רכב איטי כמו טרקטור.
  • דרך עירונית לעומת דרך עירונית עם תמרור.
  • דרך שאינה עירונית לעומת דרך בין עירונית עם תמרור.
  • דרך בין עירונית עם שטח הפרדה בנוי.
  • דרך מהירה לעומת דרך מהירה עם תמרור.

לכן יש להתייחס לפירוט הנ"ל כדי להבין מהי עבירת מהירות מופרזת וכן להכיר את הענישה המיוחסת לעבירות מהירות שונות.  

    לייעוץ משפטי:

    מהירות מופרזת עונש

    כיצד המחוקק מגדיר לגבי מהירות מופרזת ענישה כאשר מדובר על נהיגה בשטח עירוני לעומת נהיגה בשטח בין עירוני?

    בשטח עירוני:

    •  0-  20 קמ"ש מעל המהירות המותרת -ברירת משפט או קנס כספי של 250 ש"ח.
    • 21 – 30 קמ"ש מעל המהירות המותרת – ברירת משפט או קנס של 750 ש"ח + 8 נקודות.
    • 31 – 40 קמ"ש מעל המהירות המותרת – ברירית משפט + 10 נקודות +קנס של 1500 ש"ח.
    • מעל 40 קמ"ש – הזמנה לדין + 10 נקודות.

    בשטח בין עירוני:

    • 0 – 25 קמ"ש מעל המותר – ברירת משפט או 250 ש"ח קנס.
    • 26 – 40 קמ"ש מעל המותר – ברירת משפט או קנס של 750 ש"ח + 8 נקודות.
    • 41 קמ"ש מעל המותר – ברירת משפט, או 150 ש"ח קנס + 10 נקודות.
    • מעל 50 קמ"ש – הזמנה לדין + 10 נקודות.

     

    מהירות מופרזת ענישה

    למרות האמור מעלה, עבירת מהירות של 41 קמ"ש מעל המהירות המותרת בדרך עירונית, או 51 קמ"ש בדרך בין עירונית, מביאה להזמנה לדין, כלומר זימון לדיון בבית משפט לתעבורה והגשת כתב אישום בגין עבירת מהירות מופרזת. מצב זה מקנה למשטרת ישראל את הסמכות לשלול את רישיונו של הנהג באמצעות צו פסילה מנהלית בתוקף עד 30 יום. הרשעה על ידי בית המשפט יכולה להביא לשלילה של שנה עד 3 שנים, ובמקרים מיוחדים מעצר של הנהג. 

    עבירת מהירות נקודות

    צבירת נקודות היא כלי שתפקידו להקל על רשויות הרישוי והאכיפה במעקב אחר נהגים שהורשעו בעבירות תעבורה, בכלל זה גם עבירות מהירות. קיימות 5 דרגות ניקוד, אותן לא ניתן למחוק על ידי ביצוע אמצעי תיקון. כמו כן, יש התאמה בין חומרת הקנס או העבירה לבין מספר הנקודות. לפי שיטת הניקוד, אין עניין בעבריין שביצע עבירה חד פעמית או לעיתים רחוקות, אלא בעבריינים סדרתיים, עקביים וחוזרים.  

    לא תמיד מקבלים על מהירות מופרזת נקודות

    חשוב לדעת כי לא על כל עבירת מהירות מקבלים נקודות. למשל על עבירה של עד 20 קמ"ש בתוך העיר, או 25 קמ"ש מחוץ לעיר – לא מקובל לתת נקודות כלל. בנוסף, שנתיים לאחר צבירת הנקודות, במרבית המקרים הנקודות נמחקות באופן אוטומטי.  

    מתי מקבלים על מהירות מופרזת קנס?

    כאמור מעלה, על רוב עבירות המהירות אפשר לקבל קנסות בגובה משתנה, כאשר במרבית המקרים קיימת ברירת משפט למי שאינו מסכים עם הקנס שנקבע לו. עם זאת, חשוב לדעת כי משטרת ישראל מחויבת לעמוד בתנאים מחמירים ונוקשים לצורך מתן קנסות על עבירות מהירות, ביניהם סוג המצלמה, תנאי מזג האוויר, תנאי הדרך ועוד. לכן, לעיתים ניתן להוכיח בעזרת ייעוץ משפטי מתאים, כי הקנס אינו מוצדק ואף לבטל את הנקודות שניתנו, או למנוע מתן שלילה.  

    עבירת מהירות ראשונה

    כאמור – מטרת המחוקק היא להתמודד בעיקר עם עברייני תנועה סדרתיים. עם זאת, גם כאשר מדובר על עבירת מהירות ראשונה, היא נמדדת בהתאם לחומרת העבירה, נסיבות העבירה וכן הלאה. לכן, גם כאשר מדובר על עבירה ראשונה, רצוי להתמודד עם ההשלכות בעזרת ייעוץ משפטי מקצועי.  

    עבירת מהירות נהג חדש

    חוקי התנועה חלים על כל נהג באשר הוא. אבל נהגים חדשים נבחנים תחת זכוכית מגדלת. לכן, כאשר מדובר על עבירת מהירות אצל נהג חדש, בהתאם לרמת החומרה של העבירה – הדבר עלול להסתיים בשלילת רישיון ועונשים כבדים אחרים.  

    החמרה יתרה לגבי מהירות מופרזת נהג חדש

    הסיבה לגישה מחמירה של רשויות החוק כנגד עבירות מהירות של נהגים חדשים נעוצה בסטטיסטיקה, המעידה על מעורבות יתר של נהגים חדשים בתאונות דרכים קשות. במקביל, חלה החמרה בחקיקה בנושא התעבורה ולכן, בתי המשפט לתעבורה נוטים לייחס חומרה רבה יותר לעבירות המבוצעות על ידי נהגים חדשים. לכן גם הענישה מחמירה יותר לעומת נהגים ותיקים. ענישה נגד נהגים חדשים יכולה לבוא לידי ביטוי באמצעים חריפים שונים, על ידי משרד הרישוי, מערכת המשפט והמשטרה, לדוגמה:

    • הרשעה מלווה בפסילה לשלושה חודשים מעניקה למשרד הרישוי סמכות לדרוש מנהג חדש לבצע מבחן נהיגה עיוני, או מעשי, או בדיקה רפואית כתנאי לחידוש רישיון.
    • במקרים מסוימים ניתן אף להאריך את מעמד נהג חדש בשנתיים נוספות מיום גזירת הדין, או ממעמד סיום פסילת רישיון.

    לסיכום, עבירות מהירות מופרזת עשויות להביא איתן ענישה חמורה וקשה. על כן חשוב להיוועץ בעורך דין תעבורה מנוסה בתחום ולא בייעוץ עורך דין אלימות במשפחה למשל, בכל מקרה של עבירה כזו, כדי לצמצם ככל הניתן את הנזק לנהג. פנו אלינו למידע נוסף!

    לשיחה עם עו"ד דילוג לתוכן