העלמת מס

העלמת מס

גביית מיסים היא הדרך בה המדינה מממנת את השירותים הרבים אותם היא מעניקה לתושביה. ביניהם הגנה ביטחונית, בניין תשתיות, מערכת חינוך, משפט, רפואה ועוד. כספי המיסים מממנים גם את מוסדות השלטון, המשטרה, הצבא, הרווחה ועוד רבים.

משום כך, גביית מיסים היא חיונית לצורך קיומה של המדינה ולכן העלמת מס, או השתמטות ממס, נחשבת עבירה חמורה, שבצידה קנסות כבדים.

עורך דין פלילי בחיפה

העלמת מס

גביית מיסים היא הדרך בה המדינה מממנת את השירותים הרבים אותם היא מעניקה לתושביה. ביניהם הגנה ביטחונית, בניין תשתיות, מערכת חינוך, משפט, רפואה ועוד. כספי המיסים מממנים גם את מוסדות השלטון, המשטרה, הצבא, הרווחה ועוד רבים.

משום כך, גביית מיסים היא חיונית לצורך קיומה של המדינה ולכן העלמת מס, או השתמטות ממס, נחשבת עבירה חמורה, שבצידה קנסות כבדים.

מה נכלל בתוכה?

העלמת מס היא כל דרך בלתי חוקית, להימנע מתשלום מיסים לפי החוק. כלומר – כל אדם הפועל בדרכים לא חוקיות כדי שלא לדווח על מלוא ההכנסות שלו, מגיש דיווח כוזב על הוצאות מזכות ממס, או מסתיר נכסים, הון ורכוש בבעלותו – בארץ ובחו"ל, כדי להימנע מתשלום מיסים כחוק. לצורך העניין, קיימות גם דרכים חוקיות להפחתת גובה המיסים החייבים בתשלום, על ידי תכנון מס בעזרת רואי חשבון ועורכי דין בתחום המיסוי, אך העלמת מס לא נעשית בדרכים הללו.

קיימות מספר דרכים נפוצות ליישום העלמות מס:

  1. העלמת הכנסות – דיווח חלקי על ההכנסות, כדי לשלם מס מופחת רק על חלק קטן מההכנסות (קבלת "תשלום שחור" למשל).
  2. הוצאות פיקטיביות – הגשת חשבוניות פיקטיביות על הוצאה לא אמיתית – עסקה שלא בוצעה באמת. למשל איסוף חשבוניות כוזבות מתחנות דלק ונהגי מוניות. במקרה כזה, מגיש החשבונית וגם מי שהפיק אותה ומסר אותה לצורך דיווח כוזב – נחשבים עבריינים.
  3. הצגת הוצאה פרטית בתור הוצאה עסקית – למשל הצגת טיסה לחו"ל בתור נסיעה עסקית כאשר בפועל מדובר על חופשה פרטית לכל דבר.
  4. הצגת מצג שווא לצורך קבלת הקלות במס – למשל דיווח על מגורים באזור פטור ממס, כאשר הדבר אינו נכון בפועל.
  5. ניסיון להונות את רשויות המס בדרכים שונות – למשל זוג מתגרש כדי להימנע מתשלום המיסים החלים על זוג נשוי, אך בפועל ממשיכים לחיות ביחד כזוג נשוי לכל דבר.

בפועל, לעיתים קרובות, ההבדל בין העלמת מס לבין תכנון מס לגיטימי הוא מאוד דק ועלול להביא למצבים מורכבים, בהם אף אדם הגון וישר עשוי למצוא את עצמו מואשם בעבירה.

    לייעוץ משפטי:

     

    מה נחשב העלמה?

    העלמת מס הכנסה מיושמת בדרכים מגוונות, אשר כולן נחשבות עבירה על החוק, בין אם בוצעו על ידי אדם למען עצמו ובין אם נעשו כדי לסייע בעבירה לאדם אחר:

    • השמטת הכנסה שצריכה להיכלל בדו"ח השנתי.
    • מסירת דיווח כוזב.
    • מתן מענה שקרי בכתב או בעל פה על בקשה של רשות המיסים.
    • רישום כוזב או זיוף ספרי חשבונות.
    • ניסיונות להונות את רשות המיסים על ידי הגשת חשבונית פיקטיבית, ניכוי הוצאות פרטיות במסגרת העסק ועוד.

     

    העלמת מס דיווח

    המדינה מכירה בכך כי לעיתים מתבצעות עבירות העלמת מס שלא בזדון ולא מתוך כוונה מודעת. לכן קיימת חלוקה בין סוגים של עבירות העלמת מס. עבירה טכנית (נקראת גם עבירה בסיסית או עבירה פרוצדורלית) – כאשר נראה כי לא היתה כוונת זדון למרות דיווח כוזב. עבירות אלה הן בעיקר עבירות דיווח מוטעה או דיווח חסר, איחור או הימנעות זמנית מסיבות מתקבלות על הדעת, של הגשת דיווח שנתי או הצהרת הון למס הכנסה.

    בשל כך, עבירות אלה נחשבות קלות יחסית (עבירה מנהלית מסוג עוון או חטא). גם היחס כלפי עבירות אלה נובע לרוב מתוך הנחה כי לא היתה כוונת זדון מאחורי המעשים, אלא טעות או רשלנות. על עבירות אלה מקובל לתת קנס מנהלי או קנס אחר. אם קיים חשד כי מדובר על עבירה מכוונת שנעשתה מתוך כוונת זדון, הרשויות יכולות להגיש כתב אישום שבצידו הליך פלילי לכל דבר.

    במקרה של העלמת מס דיווח, מסוג עבירה טכנית כמפורט למעלה, בתנאי שמבצע העבירה תיקן את הטעות והסיר את המחדל – ניתן להביא לביטול כתב אישום, בעזרת עורך דין צווארון לבן מנוסה בתחום המיסוי.

     

    העלמת מס כלא – מתי זה יכול לקרות?

    כאמור, עבירות העלמת מס נחלקות לסוגים שונים. הסוג החמור יותר של עבירה זו נקרא עבירה מהותית, או עבירה מטריאלית. כאן מדובר על עבירות שבוצעו מתוך כוונה לבצע העלמת מס מכוונת, או השתמטות ממס, ברמות שונות של חומרה. עבירות אלה אלה נחשבות עבירות פליליות מסוג פשע בדרגת חומרה גבוהה.

    הן מוגדרות לפי חוק הלבנת הון, ניהול כספים כוזב, הפצה וקיזוז של חשבוניות פיקטיביות והגשת דוחות שקריים למס הכנסה ואף תכנון מס אגרסיבי. גם סיוע לצד שלישי בביצוע עבירות אלה נחשב עבירה מהותית. ענישה על עבירת מס מהותית יכולה להסתכם בתשלום קנס (כופר כסף) על עבירה בדרגת חומרה נמוכה יחסית. אך אם מדובר על עבירה בדרגת חומרה גבוהה, העונש יכול להגיע ל 7 – 8 שנות מאסר בפועל, לצד חילוט נכסים, רכוש וכספים שמקורם בעבירה (כאשר מדובר על הלבנת הון).

    ייצוג משפטי ראוי בידי עורך דין מנוסה ומיומן, עוד בשלב החקירה – הוא חיוני בכל מקרה של עבירות העלמת מס מכל סוג בכל רמת חומרה – משום החשיבות הרבה שיש להוכחת הכוונה והחומרה במעשים.

     

    העלמת מס התיישנות

    ככל שמדובר על העלמת מס, נושא ההתיישנות הוא סבוך. רשות המיסים טוענת כי לא חלה התיישנות על עבירות מס. החל משנת 2016 אין לה הגבלה על ביצוע בדיקות העלמת מיסים – גם אם העבירה התבצעה לפני עשרות שנים.

    מצד שני, קיימת הגבלה על סנקציות משפטיות או העמדה לדין. מצד שלישי – תקופת ההתיישנות מתארכת ככל שמתגלות עבירות חמורות במועד מאוחר. בפועל, רשות המיסים נוהגת לפעול נגד מעלימי מס עד 10 שנים לפני שנת המס הנבדקת וכך גם אם מתנהל הליך גילוי מרצון.

    לסיכום, אם יש לכם חשש כי אתם עלולים להיות מואשמים בעבירות העלמת מס – חשוב לפנות לייעוץ משפטי בהקדם אצל עו"ד בעל התמחות מתאימה במיסים, כדי לבחור את דרך הפעולה הבטוחה והנכונה ביותר. פנו אלינו למידע נוסף. אנו פועלים גם במשפט הפלילי באיזור הצפון ומציעים שירות עורך דין פלילי בצפון.

    לשיחה עם עו"ד דילוג לתוכן