מחיקת רישום משטרתי: כל מה שצריך לדעת

מחיקת רישום משטרתי: כל מה שצריך לדעת

מהו רישום משטרתי? מיהם הגופים הזכאים לצפות בו? מה בנוגע לנושא של מחיקת רישום משטרתי? האם הוא נמחק אוטומטית? האם הוא מופיע בתעודת יושר? זאת ועוד תוכלו למצוא בכתבה

מחיקת רישום משטרתי: כל מה שצריך לדעת

מהו רישום משטרתי? מיהם הגופים הזכאים לצפות בו? מה בנוגע לנושא של מחיקת רישום משטרתי? האם הוא נמחק אוטומטית? האם הוא מופיע בתעודת יושר? זאת ועוד תוכלו למצוא בכתבה

הרבה אנשים נורמטיביים מגלים להפתעתם הרבה כי למרות שמעולם לא הורשעו, הם נושאים רישום משטרתי. הסיבה לכך היא אירועי עבר עליהם נחקרו במשטרה אשר מעולם לא הוגש בגינם כתב אישום. מה חשוב לדעת? האם הרישום מופיע בתעודת יושר? האם יש אפשרות מחיקת רישום משטרתי? בכתבה זו אנו נענה על השאלות האלו ועוד.

מהו רישום משטרתי?

משטרת ישראל מנהלת שני סוגי רישומים: פלילי ומשטרתי. המשטרה פועלת במסגרת החקיקה מתוקף חוק המידע הפלילי ותקנות השבים סעיפים 33-27. הרישום פתוח בפני גופי הביטחון והמשטרה השונים בהתאם לסעיף 10 לחוק (הרחבה בהמשך). ראוי לציין כי הגופים הללו רשאים להעביר את הרישום המשטרתי ביניהם. להלן סוגי התיקים:

  • תיקים בנושא חקירות פתוחות, כאלו שנסגרו ללא העמדה לדין, הסתיימו בהסדר או שכתב האישום בוטל
  • תלונות: כגון פגיעות מיניות כמו מעשה סדום, שהוגשו ולא נפתחה חקירה בעניין
  • משפט שהסתיים בזיכוי

מרשם מסוג זה מתבצע כאשר נפתח תיק נגד אדם עקב חשד לביצוע עבירה כלשהי. הרישום כולל בין היתר תיקי משטרה סגורים וכאלו המצויים בהליכי חקירה. הוא כולל מידע על כאלו שנסגרו ללא הגשת כתב אישום או כאלו שנשארו פתוחים. הוא אינו מכיל מידע על הרשעות, או מעצר, אלא מידע אודות תיקים שנפתחו נגד אדם במשטרה אך לא בוצעה הרשעה. ראוי לציין כי ייתכן כי בוצע זיכוי או סגירה שלו תוך נימוק של "היעדר אשמה". הרישום המשטרתי מופיע בכמה אפשרויות: חוסר אשמה, חוסר עניין לציבור או חוסר ראיות. בעזרת אפשרויות אלה ניתן להגיש בקשת מחיקת רישום משטרתי.

    לייעוץ משפטי:

    בנוגע לתיקים לגביהם לא הסתיים ההליך המשפטי, לרוב זה נובע מכך שלא הוגש בעניינם כתב אישום והם נסגרו ע״י המשטרה או הפרקליטות כתוצאה מחוסר ראיות או מחוסר עניין לציבור. מקרים נוספים בהם שיכולים להוביל לסגירה הם הסדר מותנה, שהוא סוג של הסדר טיעון המיועד לעבירות קלות ונעשה לרוב מול התביעה המשטרתית ומחוץ לכותלי בית המשפט. קיימים גם מקרים שבהם הוגש כתב אישום אבל הוא בוטל בהסכמה ולרוב במקרים אלו התיק נסגר כתוצאה מחוסר ראיות. כל המקרים האלו הם רישומים משטרתיים. למרות חוסר ההרשעה, המרשם עדיין נשאר בתיקי המשטרה, ולכן כדאי לפנות בשביל תהליך מחיקת רישום משטרתי.

    מומלץ לבטל ולמחוק את הרישום

    הרישום מתבצע מנקודת המבט המשטרתית, וזה אומר שבעליו לא הועמד לדין ולא הורשע בעבירה. כל אדם יכול למצוא עצמו עם מרשם כזה. כך למשל, בשל הגשת תלונה לשווא כנגדו במשטרה עקב מגוון סיבות כמו קטטה שפרצה והוא היה מעורב בה, בשל אחזקת סמים (ללא העמדה לדין) ועוד. חשוב לדעת כי לא כל חקירה במשטרה מבשילה למצב של העמדה למשפט, אך עצם העובדה שאדם היה באינטראקציה עם המשטרה עקב תלונה משאירה חותם. ראוי להדגיש כי למרות שהרישום נחשב כפחות חמור, עדיין רצוי להגיע למצב של ביטול רישום משטרתי וכן מחיקת רישום משטרתי מהמערכת.

    ביטול רישום משטרתי: האם הוא נמחק אוטומטית?

    ביטול הרישום המשטרתי מוסדר בתקנות המרשם ותקנות השבים _אמות מידה לביטול רישומי משטרה), תשס"ט-2009. במקרה של מרשם מסוג זה אין צורך להגיש בקשת חנינה מהנשיא, ולמרות המיתוס הרווח, הוא גם אינו נמחק באופן אוטומטי לאחר כ-7 שנים, וזה תלוי בסוג העבירה. המשטרה ממשיכה להחזיק ברישום במטרה לפעול ביתר קלות במקרה של חקירה נוספת בעתיד בה יהיה מעורב הנילון (מי שהוגשה נגדו תלונה). עקב סיבה זאת, המשטרה אינה ממהרת לבצע את המחיקה בעצמה. ישנם מספר מקרים בהם ניתן להגיע למצב של מחיקת רישום משטרתי:

    • חוסר אשמה: יש לנסח בקשת ערר למשטרה במטרה לשנות את הסעיף מחוסר עניין לציבור או חוסר ראיות למצב של חוסר אשמה, וכתוצאה מכך לבקש מחיקת רישום משטרתי.
    • סיום תקופת הצינון: אינו מתבצע באופן אוטומטי ויש להגיש בקשה מסודרת למשטרה בבקשה למחוק את הרישום המשטרתי לאחר סיום תקופת הצינון המוגדרת בחוק עפ"י סוג העבירה. עבור עבירות מסוג "עוון", הענישה היא עד 3 שנים עם תקופת צינון של 5 שנים, ועבור עבירה מסוג "פשע", הענישה תהיה למעלה מ- 3 שנים, עם תקופת צינון של 7 שנים.
    • מחיקת רישום משטרתי בשל חלוף הזמן: במקרים מסוימים, המרשם יכול להימחק אוטומטית, אך זה תלוי בסוג העבירה. כך למשל, עבירות מסוג עוון נמחקות ללא צורך בהגשת בקשה לאחר כ-7 שנים, ואילו עבור עבירות מסוג פשע יש להגיש בקשה מסודרת אחרי כ-7 שנים.

    ראוי להדגיש כי מדובר בעתירה משפטית ולכן מומלץ לפעול במסלול של מחיקת רישום משטרתי באמצעות עורך דין פלילי בצפון העוסק בתחום ופועל בהתאם לאמות המידה שנקבעו בעניין תוך תשומת לב לנסיבות הפרטניות בכל מקרה ומקרה.

    מחיקת רישום משטרתי: איך עושים זאת?

    מי שרשאי לבצע מחיקת רישום משטרתי הוא ראש אגף חקירות ומודיעין במשטרה (או קצין משטרה בדרגת סנ"צ ומעלה שהוסמך לכך). הנתונים שיילקחו בחשבון בהחלטה הם הזמן שחלף מיום האירוע וגיל האדם שביצע לכאורה את העבירה, נסיבותיו האישיות, קיומו של מידע נוסף לגביו ועוד. אם שאלתם את עצמכם את השאלה האם רישום משטרתי נמחק אוטומטית, חשוב שתדעו כי תהליך מחיקת רישום משטרתי על עבירה הוא תהליך מורכב בכל הנוגע לתיקים הסגורים. במקרים מסוימים פרט ברישום זה או אחר נמחק אוטומטית עפ"י קריטריונים של החוק, אך ברוב המקרים המחיקה אינה אוטומטית והיא אינה תלויה בזמן. ישנן שתי דרכים לביצוע מחיקת רישום משטרתי:

    • פניה לגורם שהורה על סגירת תיק במשטרה: הגשת בקשה לבחון את עילת הסגירה בשנית ולהחלפתה בעילת חוסר אשמה.
    • פניה ליחידה המוסמכת במשטרה במטרת לבצע מחיקת רישום משטרתי.

    אז אם שאלתם את עצמכם אחרי כמה זמן נמחק רישום משטרתי, אז דעו כי ברוב המקרים עליכם לבצע פעולה אקטיבית ולפנות לגורמים שציינו כאן. חשוב גם לדעת כי ישנם מקרים בהם ישנה המרשם נמחק אוטומטית, ובהמשך הכתבה תוכלו להכיר את המקרים הרלוונטיים לכך. ניתן לסגור תיק פתוח ("מב"ד") באמצעות פניה ליחידה החוקרת בבקשה לזרז את החקירה ולבצע מחיקת רישום משטרתי.

    מי חשוף לרישום המשטרה?

    המרשם חשוף בפני מעט מאוד גופים, רובם המכריע ביטחוניים, והוא לא יפריע לבעל הרישום אלא אם הוא רוצה להתקבל לעבוד בגוף ביטחוני, לקבל רישיון להחזקת נשק או לעבוד במשרה הדורשת את אישור משטרת ישראל כדוגמת עבודה בשמירה, בתפקיד הדורש סיווג ביטחוני, או אם מדובר בכניסת נהג מונית למקום ביטחוני הדורש סיווג ביטחוני. אם אדם מעוניין לעסוק בנושאים אלו, ההמלצה היא לבצע מחיקת רישום משטרתי.

    באופן כללי, מסירת מרשם אסורה, והגופים להם יש גישה למידע הם משטרת ישראל, נשיא המדינה, היועץ המשפטי לממשלה, קצין-מבחן, שירות בתי הסוהר ועוד מספר גורמים (בהתאם לסעיף 10 לחוק). בשל ההגבלה על מסירתו, הרישום כמעט אינו משפיע על חיי היום יום של האדם המחזיק בו, אך ייתכנו מקרים מסוימים בהם הרישום יפגע בו, כדוגמת מקרים בהם אותו אדם פוגש באחד הגורמים המוסמכים לקבל את המידע. החשש לרוב הוא במפגש נוסף עם המשטרה. לשם כך, כדאי לפנות לעורך דין אשר יעזור בתהליך מחיקת רישום משטרתי.

    האם רישום משטרתי מופיע בתעודת יושר?

    הרבה אנשים מגלים כי למרות שהם לא הורשעו, הם נושאים מרשם בגין אירועי עבר עליהם נחקרו במשטרה, וזאת למרות שמעולם לא הוגש עליהם כתב אישום. תיקים אלו נסגרו, אך הרישום עדיין קיים. אך האם רישום משטרתי מופיע בתעודת יושר? חשוב להבין תעודת יושר היא פלט אותו מפיקים ממאגר משטרת ישראל, והוא מציין באילו עבירות הורשע האדם, מתי הוא הורשע ומהו העונש אשר קיבל בגין ביצוע עבירות אלה. בתעודת היושר מופיעים גם תאריך התיישנות העבירה ותאריך מחיקתה. התשובה לשאלה זו קובעת, כי בנוגע לנושא של רישום משטרתי תעודת יושר מכילה רק רישומים שטרם התיישנו. ראוי לציין כי תקופת התיישנות היא בד"כ 7 שנים, אולם יש מצבים בהם היא מתקצרת (במקרה שמדובר בקטינים) או מתארכת (אם הוטל עונש מאסר).  

    מחיקת רישום משטרתי: סיכום

    ישנו הבדל מהותי בין מחיקת רישום פלילי לבין מחיקת רישום משטרתי, אשר נחשב לקל יותר ופחות מקשה על החיים כיוון שרוב הגורמים אינם חשופים אליו. כמו כן, המרשם אינו מופיע בתעודת היושר, לרוב יש עליו תקופות התיישנות והוא יכול להימחק אוטומטית, ובמקרים אחרים עולה הצורך בהגשת בקשה באופן אקטיבי. אנו במשרד עו"ד משה גלעד מנוסים מאוד במקרים אלו, אנו עומדים לשירותכם ונשמח לסייע לכם בנושא.

    לשיחה עם עו"ד דילוג לתוכן