חיפוש לא חוקי – כל המידע בנושא

חיפוש לא חוקי – כל המידע בנושא

על מנת לבצע חיפוש בגוף או ברכוש של אדם, על המשטרה להציג צו בית משפט שמאשר זאת. במידה ולא קיים צו שכזה והחיפוש בוצע ללא הסכמה, הרי שייתכן מאוד שמדובר במה שמכונה – חיפוש לא חוקי. מה זה אומר ומהן ההשלכות? התשובות בשורות הבאות.

חיפוש לא חוקי – כל המידע בנושא

על מנת לבצע חיפוש בגוף או ברכוש של אדם, על המשטרה להציג צו בית משפט שמאשר זאת. במידה ולא קיים צו שכזה והחיפוש בוצע ללא הסכמה, הרי שייתכן מאוד שמדובר במה שמכונה – חיפוש לא חוקי. מה זה אומר ומהן ההשלכות? התשובות בשורות הבאות.

אז מה זה חיפוש לא חוקי?

חיפוש לא חוקי הוא חיפוש שהתבצע על ידי המשטרה שלא בצורה לגיטימית, מה שמהווה עבירה שיכולה לגרום לפסילה של ראיות חשובות. הסוגייה של חיפוש לא חוקי נובעת למעשה מההתנגשות שבין הצורך של מערכת האכיפה להגן על הציבור מפני מעשים בלתי חוקיים של אחרים ומאידך, הזכות לפרטיות שהינה בסיסית ביותר בכל מדינה שמושתת על ערכי יסודות דמוקרטיים כמו ישראל.

בשל כך, ישנן רק 3 אפשרויות שמתירות לגורמי האכיפה לבצע חיפוש בצורה חוקית וכל סטייה מכך מהווה חיפוש לא חוקי:

  • חיפוש באישור בית משפט – במידה ושוטר מחזיק בידו צו בית משפט, הוא יכול לבצע את החיפוש במגבלות הצו.
  • חיפוש על בסיס חשד סביר – ניתן לבצע חיפוש כאשר מתעורר חשד סביר ודחוף המצריך זאת. למשל, איתור סמים ברכב בו ישנם סימנים ברורים שהנהג תחת השפעת סמים, חיפוש בבית שלגביו התקבלה התראה על ביצוע מעשה סדום בזמן אמת וכו'.
  • חיפוש בהסכמה מראש – שוטר יכול להסביר לאדם לפני מעצר, בחקירה או בכל רגע נתון כי הוא מעוניין לבצע חיפוש על גופו ורכושו. במידה וישנה הסכמה לביצוע החיפוש, הרי שאין צורך בצו בית משפט.

חיפוש בלתי חוקי – תרחיש נוסף

כאשר אדם מסרב לעבור בדיקת אלכוהול, הדבר משול להודאה באשמה, שלילת הרישיון בו במקום וזימון למשפט. אין כך הדבר לגבי סירוב לעבור חיפוש, שכן במקרה זה אין חוסר הסכמה שווה ערך להודאה באשמה. לכל אזרח יש את הזכות לסרב. לכן, במידה והמשטרה לא הסבירה לאדם כי עומדת בפניו הזכות לסרב ובכל זאת ביצעה את החיפוש, גם פעולה זו תיחשב בתור חיפוש בלתי חוקי.

    לייעוץ משפטי:

    המקרה של חיפוש על בסיס חשד סביר – כל מקרה לגופו

    בין צו בית משפט לביצוע חיפוש ובין הסכמה מראש, ניצב הסעיף של חיפוש בשל חשד סביר. אותו חשד סביר נידון פעמים רבות בבית המשפט על מנת לאשר או לדחות את חוקיותו של החיפוש. חשוב להיות מיוצגים על ידי עורך דין בדיונים האלה, בין אם מדובר על עורך דין פלילי ובין אם על עורך דין עבירות מין, בהתאם לסוג העבירה והחשד.

    בכל מקרה, מדובר בעיקרון שמצד אחד נתון לפרשנותו של השוטר באותו הרגע או לאחר מכן, לפרשנותו של שופט בית המשפט בהליך המשטרתי, אך תמיד עליו להיות קשור למקרים שבהם בוצעה עבירה מסוג עוון או פשע. כלומר, שוטר אינו יכול לחפש ברכב, בגוף, בבית או במחשב כל עוד לא מדובר בחשד סביר מאוד שבוצעה עבירה שמצדיקה מעצר, שזוהי עבירת עוון או פשע.

    עברתם חיפוש? פנו לעורך דין

    במידה ועברתם חיפוש לא חוקי לדעתכם, או שאתם עומדים לפני חיפוש, צור קשר בהקדם עם עורך דין פלילי בצפון, במרכז או בדרום בהתאם למקום מגוריכם וזאת על מנת לפעול למען ביטול ראיות מפלילות כנגדכם בטענת חיפוש לא חוקי. ישנן נקודות רבות אותן יכול להציג עורך הדין, בין היתר ביצוע החיפוש תוך חריגת מתנאי הצו, הפרכת אותו "חשד סביר", ביצוע חיפוש ללא הסכמה או הסכמה מבלי שהובהר לכם כי ניתן לסרב ועוד שלל אפשרויות נוספות.

    לשיחה עם עו"ד דילוג לתוכן