הלבנת הון

הלבנת הון

הלבנת הון נחשבת עבירה פלילית, בדרגות חומרה שונות והיא מהווה חלק מהעולם הרחב של עבירות צווארון לבן. לעיתים קרובות, ההלבנה מתבצעת ביודעין, כאשר האדם העושה שימוש בכספים, או רכוש שמקורו בפשע, מודע למעשיו. יחד עם זאת, לעיתים השימוש בכספים אלו נעשה בתום לב, מתוך תמימות, עקב חוסר ידע האדם המסייע לעבירה, ואף נעשה כתוצאה של סחיטה באיומים. מהי בדיוק הלבנת הון? מדוע היא נחשבת לעבירה חמורה? ומה יכול לקרות למי שמואשם בעבירה פלילית זו? כל זאת ועוד בכתבה

הלבנת הון

הלבנת הון נחשבת עבירה פלילית, בדרגות חומרה שונות והיא מהווה חלק מהעולם הרחב של עבירות צווארון לבן. לעיתים קרובות, ההלבנה מתבצעת ביודעין, כאשר האדם העושה שימוש בכספים, או רכוש שמקורו בפשע, מודע למעשיו. יחד עם זאת, לעיתים השימוש בכספים אלו נעשה בתום לב, מתוך תמימות, עקב חוסר ידע האדם המסייע לעבירה, ואף נעשה כתוצאה של סחיטה באיומים. מהי בדיוק הלבנת הון? מדוע היא נחשבת לעבירה חמורה? ומה יכול לקרות למי שמואשם בעבירה פלילית זו? כל זאת ועוד בכתבה

הלבנת הון מה זה?

כל שימוש בכסף וברכוש שמקורו בפשעי מקור, כמו סחר בסמים, סחר בבני אדם, סחיטה, ניהול וארגון הימורים בלתי חוקיים, שוחד, סחר בלתי חוקי בנשק ועוד – נחשב הלבנה. הסיבה לכך היא שמטרת שימוש ברכוש וכספים שמקורם בפשע, היא להסתיר את מקור הרכוש, זהות ומיקום בעליו. הסיבה לכך היא הרצון להציגו כלגיטימי, להטמיע אותו במערכת הפיננסית הלגיטימית, להשתמש בו לצורך ביצוע פשעים, מימון טרור ועוד. הלבנה בקנה מידה רחב יכולה לסכן את היציבות הכלכלית והשלטונית של מדינה שלמה ואף לפגוע בשוק החופשי. לפיכך, הלבנה בישראל ובעולם היא עבירה פלילית, ופעולות חוקיות ננקטות נגדה תוך שיתופי פעולה גלובליים.

דרכים להלבנת הון

לאורך השנים פיתחו עבריינים המעוניינים לבצע הלבנת הון שיטות מתוחכמות ומגוונות במטרה לשלב במערכת הפיננסית הלגיטימית את הכסף והרכוש שהגיע לידיהם בדרכים לא חוקיות. להלן מספר דוגמאות נפוצות:

  1. העברת הכסף לגורם לגיטימי, אשר עוברים דרכו סכומי כסף גדולים, כחלק מפעילות שוטפת כדוגמת חנויות שונות. בעלי החנות מפקידים את הכסף לחשבון הבנק כחלק מתזרים ההכנסות של העסק, ואז מחזירים כסף מולבן לעבריין תמורת עמלה, או מתוך עבירת סחיטה.
  2. הקמת חברת קש: עסק שמטרתו המוצהרת היא לגיטימית, אך למעשה קיים במטרה לאפשר להלבין הון באופן שוטף.
  3. הצגת הכספים הבלתי חוקיים בתור כספי הימורים.
  4. שימוש באמצעים מתקדמים, כמו קנייה ומכירה של מטבעות קריפטו (מטבע וירטואלי) לצורך הלבנה.

הלבנת הון: מה אומר החוק?

מדינת ישראל הצטרפה בשנת 2011 למאמץ הבינלאומי במלחמה נגד הלבנה ומימון טרור, וזאת ע"י חקיקת חוק איסור הלבנת הון ומימון טרור. מתוקף החוק, חוקקו צווים שונים, שמטרתם ליישם את החוק על מגזרים פיננסיים שונים הכוללים חברות אשראי, בנקים, קרנות השקעה, חברות ביטוח ועוד. גופים אלו כפופים באופן נוקשה למדי לחוק וצווים הנובעים ממנו. הצו הרלוונטי נובע מכוח "חוק איסור הלבנת הון", וכן מכוח "החוק לאיסור מימון טרור". מטרתו היא להסדיר חובת זיהוי, דיווח וניהול רישומים של גופים פיננסיים לגיטימיים לשם מניעת ההלבנה ומימון טרור, ויש לו משמעות רחבה על כל פעילות פיננסית חריגה המתבצעת מול גופים אלה.

    לייעוץ משפטי:

    הלבנה באמצעות הפקדת מזומן

    גופים פיננסיים נדרשים לחובת דיווח אוטומטית, ללא שיקול דעת, על עסקאות מסויימות כדוגמת הפקדה ומשיכת מזומנים במטבע חוץ או מטבע ישראלי בסכומים של 50,000 ש"ח ומעלה, ביצוע המרת ש"ח למט"ח או להיפך, בסכום של 50,000 ש"ח ומעלה, או העברת כספים מחו"ל לישראל ולהיפך מעל סכום מסוים. הבנקים נדרשים גם לדווח על כל פעילות אחרת היכולה להיראות חריגה, כמו שימוש תכוף בכספת ללא סיבה נראית לעין, סדרה של הפקדות ומשיכות בסכומים נמוכים במעט מחובת הדיווח האוטומטי, או כל פעילות אחרת שנראית בעיני עובדי הבנק לא שגרתית וחשודה.

    הלבנת הון: עבירה פלילית שמחייבת הליך משפטי

    בדיוק כמו סחר בסמים או קיום יחסי מין עם אדם מתחת גיל ההסכמה בישראל, הלבנה נחשבת לעבירה פלילית וטומנת בחובה התנהלות משפטית בהתאם לחוק העונשין. התהליך מתחיל בהזמנת החשוד לחקירה, המתנהלת בד"כ בתחנת המשטרה ע"י קצין, או לחילופין, במשרדי רשות המיסים. לא אחת אותה החקירה מתבצעת שלא ע"י זימון מסודר ומראש, אלא לאחר מעצר, במיוחד כאשר מדובר באדם שחמק מחקירה ונתפס במקום מחבואו.

    במהלך החקירה מוצגים בפני החשוד מסמכים, עדויות ונתונים שונים, והלחץ שנוצר הינו רב, והוא נועד במטרה לגרום לו להודאה באשמה כמה שיותר מהר. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי בפני החשוד עומדת הזכות לשמור על זכות השתיקה עד שיגיע עורך דין הלבנת הון על מנת לייעץ לו כיצד להתנהל ולהסביר לו לגבי האפשרויות השונות העומדות בפניו. לאחר שלב החקירה ממשיך ההליך הפלילי, הפרקליטות מחליטה האם ניתן להעמיד לדין, מוגש כתב אישום ונערך שימוע ולאחר מכן הדיון בבית המשפט עד להכרעת הדין.

    כיצד עורך דין הלבנת הון יכול לעזור?

    אם אתם נחשדים בביצוע עבירות הלבנת הון, עורך דין הלבנת הון יכול לסייע לכם לעבור את התקופה הלא פשוטה הזו באמצעות אחת או יותר מהדרכים הבאות:

    • שחרור: הדרכה של עורך דין הלבנת הון לפני החקירה במשטרה או במשרדי רשות המיסים וייצוג מוצלח שלו בזמן החקירה, יכולים לסייע לכם להשתחרר ללא מעצר וללא הגשת כתב אישום.
    • שימוע: בזמן השימוע ניתנת לעורך הדין ההזדמנות לטעון טיעונים נוספים שיכולים למנוע הגשת כתב אישום נגדכם והמשך ההליך המשפטי. עורך דין הלבנת הון אף יכול בטיעוניו להציג מידע חדש או ראיות היכולות לסייע בסיום ההליך.
    • שינוי כתב האישום: כמו בעבירות פליליות אחרות, דוגמת אינוס, נהיגה בשכרות, עבירות המתה וכו', גם במקרה של עבירה ישנה האפשרות להגיע להסדר פשרה עם הפרקליטות. ההסדר כולל שינוי סעיפי האישום לחמורים פחות והודאה שלכם באשמה לגביהם. באופן זה בית המשפט יכול לפסוק ענישה מחמירה פחות ונמנעים הליכים משפטיים מורכבים יותר.
    • ערעורים: דבר נוסף שחשוב לדעת הוא כי ניתן לערער על החלטת בית המשפט, גם אם מדובר בדיון שהובא עקב הסדר (לגבי מידת העונש). עורך דין הלבנת הון מנוסה ידע לטפל גם במקרה הזה ולשפר את הסיכויים שהערעור יתקבל.

    עורך דין הלבנת הון מלווה לקוחותיו גם בהמשך הדרך, בייצוג מול רשויות המס, שחרור מחילוט הרכוש לאחר האשמה בהלבנה וכמו כן, בשלבי בקשות החנינה ומחיקת הרישום הפלילי לאורך השנים. זאת, על מנת שתוכלו להתחיל בדרך חדשה בחיים, תוך השארת הרקע הפלילי מאחוריכם.

    הלבנת הון עונש

    החוק מציין שלוש עבירות הלבנות הון עיקריות, שבצידן עונשים חמורים:

    1. רכוש שמקורו בעבירה – במישרין או בעקיפין: עד שבע שנות מאסר.
    2. רכוש ששימש לביצוע עבירה: עד שבע שנות מאסר.
    3. רכוש שאפשר ביצוע עבירה: עד עשר שנות מאסר.

    מספר הסעיף בחוק איסור הלבנת הוןסיכום לשון החוקענישה צפויה
    סעיף 3(א') לחוקכל מי שמבצע שימוש ברכוש הקשור לביצוע העבירה על מנת להסתיר את המקור שלו, זהות בעליו והתנועות שלועד 10 שנות מאסר בפועל. כמו כן, בית המשפט רשאי להטיל על המורשעים קנסות כבדים
    סעיף 3(ב) לחוקכל מי שמבצע שימוש ברכוש או מוסר מידע כוזב לגביו על מנת להטעות שירותים פיננסייםהדין במקרה זה זהה למופיע בסעיף 3(א') לחוק
    סעיף 4 לחוקכל מי שעושה פעולה ברכוש, בידיעה גמורה כי הוא אסורעד 7 שנות מאסר או קנס שיכול להגיע עד פי עשרה מהמצוין בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין (למעלה מ- 200,000 שקלים)
    סעיף 6 לחוק (חילוט)הרשות למלחמה בהלבנת הון רשאית לחלט רכושו של אדם שנאשם לגבי סעיפים 3 או 4 לחוק איסור הלבנת הוןשווי או גובה הרכוש המוחרם לא יהיה פחות משוויו של הסכום לגביו נעברה העבירה וזאת על מנת שהנאשם לא יזכה ליהנות מפירות העבירה שביצע

    נוסף על אלה, אדם המלבין הון מסתכן בהחרמת רכושו הבלתי חוקי, הקפאת חשבון הבנק והטלת קנסות כבדים, וזאת בהתאם לנסיבות והיקף ביצוע העבירה. עפ"י החוק, רשאי בית המשפט להורות על החרמת רכוש עוד לפני שמוכרע הדין, ולעיתים רבות אף בצורה שאינה תואמת את מידת הכספים שהולבנו. פעולות מקדימות של עורך דין הלבנת הון יכולות לסייע בצמצום הנזקים.

    כמובן, שהמתואר לעיל מיוחס רק עבור האישום בגין הלבנה, אך יש לקחת בחשבון כי ייתכן ובמהלך החקירה יתבררו פרטים נוספים, כך שכתב האישום יהיה עשוי לכלול גם סעיפים נוספים כדוגמת קבלת דבר במרמה, גניבה, סחיטה באיומים, עבירות שוחד, זיוף, הפרת אמונים ועבירות אלימות שונות. למרות שלרוב מדובר בעבירת צווארון לבן שאינן אלימות, בהחלט ייתכן כי אישומים אלו ינפחו את כתב האישום ויהפכו את הענישה למשמעותית וכואבת הרבה יותר. רק עורך דין פלילי בצפון יוכל לייצג אתכם נאמנה ולמנוע זאת על הצד הטוב ביותר.

    לסיכום, גם חשד להשתתפות בביצוע עבירות מהסוג שתואר מעלה נבחן בעיני מערכת המשפט בישראל לפי חומרת העבירה והנסיבות שהביאו לביצועה. משום כך, עורך דין הלבנת הון, המתמחה בייצוג חשודים בעבירות מסוג זה ועומד לצדכם מהרגע הראשון, יכול לשנות את התמונה ולהביא לצמצום משמעותי של מידת הנזק. צרו איתנו קשר למידע נוסף!

    הלבנת הון

    הלבנת הון הינה עבירה שקשורה לשימוש או הסתרה של רכוש אשר מקורו בפעילות עבריינית. המקור לרכוש זה עשוי להיות מגוון ובדרך כלל קשור לעבריינות של סחר בסמים, סחר בבני אדם, עבירות מס, הימורים ועוד. עבירות אלו קרויות גם "עבירות מקור" ומפורטות כולן בסעיף מספר 2 לחוק. מאחר והלבנת הון למעשה מיועדת להפוך רכוש לא חוקי ללגיטימי, היא עשויה לפגוע באיזון המערכת הפיננסית ולעיתים אף לשמש בתור משאבים לביצוע פעולות טרור. זוהי הסיבה שבשנות ה-2000 נחקק חוק איסור הלבנת הון על שלל סעיפיו והתוספות השונות. יש לציין כי גם הון שהושג באופן חוקי אך לא דווח לרשויות המיסים (הון שחור) והולבן, נכלל בחוק זה.
    עבריינים בתחום הלבנת ההון פועלים בדרכים מאוד מתוחכמות ומגוונות על מנת "לנקות" נכסים "שחורים" או "מלוכלכים" בניסיון להפוך אותם ללגיטימיים למטרותיהם. חלק מהשיטות הנפוצות כוללות את הפיכת הכספים למטבעות קריפטו, העברת הכספים דרך נותני שירותים לגיטימיים תמורת עמלה, שימוש בכספים לצרכי הימורים או הצגתם ככספי הימורים, הקמת חברות קש על מנת להציג פעילות שוטפת כביכול לגיטימית, הקמת עמותות וארגוני צדקה תוך שימוש בכספים הלא חוקיים בתור הוצאות פיקטיביות, שימוש בנותני שירות להמרת כספים (צ'יינג'ים) תוך פיצול למספר עסקאות המרה וכמו כן, העברת הספים למדינות שבהן חוקי איסור הלבנת הון אינם קיימים או נמצאים בחיתוליהם, מה שקרוי "מקלטי מס".
    איסור הלבנת הון מהווה חוק בפני עצמו כאשר סדר הדין כפוף להליכים המצוינים בחוק העונשין והמשפט הפלילי. בתחילה הנאשם מובל לחקירה בהזמנה מראש או בעקבות מעצר. החקירה יכולה להתקיים בתחנת המשטרה על ידי קצין אך פעמים רבות ובעיקר כאשר מדובר בעבירות מס, החקירה מתבצעת על ידי מומחים ברשויות המס. לאחר שלב זה, בין אם הנאשם שוחרר או הוארך מעצרו, הפרקליטות מחליטה האם להגיש כתב אישום במטרת העמדה לדין. כתב האישום כולל את פירוט כל העבירות המיוחסות לנאשם, חלקן אינן חייבות להיות קשורות להלבנת ההון עצמה, כגון עבירות זיוף ומרמה, עבירות אלימות, עבירות סחר בנשק ועוד. לאחר שלב זה מתקיים השימוע והמשך הדין בבית המשפט.
    חוק איסור עבירות הלבנת הון מפרט במספר סעיפים מהו הדין לגבי עבירות אלו, אך חשוב לציין כי לרוב מדובר בשילובי עבירות שמופיעות בכתב האישום והענישה הצפויה הינה כבדה מאוד. בפועל, כל מי שמבצע שימוש ברכוש שמקורו כספי הלבנה, דינו עשוי להגיע עד ל-10 שנות מאסר בפועל או לחלופין, קנסות כבדים ביותר. במידה ונמסר מידע כוזב לגבי נכסים על מנת להטעות גופים פיננסיים, הענישה יכולה להגיע גם כן עד ל-10 שנות מאסר או קנס. ענישה חמורה מיוחסת גם עבור כל מי שביצע שימוש בנכסים אסורים תוך ידיעה גמורה שבכך מדובר, מה שיכול להגיע עד ל-7 שנות מאסר וסכומי קנסות גבוהים ביותר. יש לציין כי על פי החוק ניתן גם לבצע חילוט לרכוש של נאשם, וזאת עוד לפני שהוכחה אשמתו ובשלבי הגשת כתבי האישום.
    תפקידו של עורך דין הלבנת הון הוא לייצג את לקוחותיו לאורך כל סדר ההליך הפלילי אל מול מערכת האכיפה והמשפט. את עבודתו מבצע עורך הדין בדיסקרטיות מוחלטת, תוך הבנת כל הראיות והתייחסות מתאימה אליהם בעולם משפטי סבוך ביותר, מה שלעיתים רבות מחייב גם ידע בכל מה שקשור למיסוי. עורך הדין מייעץ לנאשמים כיצד להתנהל במהלך החקירה המשטרתית וזאת על מנת להביא לשחרור מהיר מבלי שיוגש כתב אישום בפועל. במידה ומוגש כתב אישום, עורך הדין מסייע לנאשם לטעון טיעונים שונים שיכולים לבטל אותו לחלוטין, או לחלופין, לשנות את סעיפי האישום למחמירים פחות ולאשר את העסקה הנרקמת בבית המשפט, קרי, עסקת טיעון.

    לשיחה עם עו"ד דילוג לתוכן