מעצר ימים: כל מה שאתם צריכים לדעת

מעצר ימים: כל מה שאתם צריכים לדעת

מעצר ימים הוא מעצר ראשוני, שמתבצע עוד בטרם הגשת כתב האישום, ונקרא כך כיוון שהוא מוגבל למספר מירבי של ימים. לפניכם כל מה שחשוב לדעת בנושא.

עורך דין פלילי בחיפה

מעצר ימים: כל מה שאתם צריכים לדעת

מעצר ימים הוא מעצר ראשוני, שמתבצע עוד בטרם הגשת כתב האישום, ונקרא כך כיוון שהוא מוגבל למספר מירבי של ימים. לפניכם כל מה שחשוב לדעת בנושא.

מעצר ימים חוק

באופן עקרוני, ניתן לעצור אדם רק על פי צו מטעם בית המשפט. עם זאת, החוק קובע כי גם לשוטר עומדת הסמכות לבצע מעצר ימים, כאשר ישנו חשד שהאדם ביצע עבירה בת מעצר. עילות מעצר ימים יכולות להיות למשל עבירת אלימות כלפי בן משפחה, עבירת אלימות חמורה או כזאת שהתבצעה תוך שימוש בנשק – חם או קר, עבירה שדינה מאסר עולם, עבירת ביטחון ועבירה לפי פקודת הסמים המסוכנים (למעט החזקת סם לשימוש עצמי). במקרים כאלה, מיד עם ביצועו, השוטר מחויב להביא את החשוד לתחנת המשטרה ולהעביר אותו לקצין חקירות או לגורם מוסמך אחר, שיחקור אותו בדבר העבירה שביצע לכאורה. בתום החקירה, לרשות הקצין עומדת הזכות להחליט אם לשחרר את החשוד לביתו או להאריך את מעצרו ב-24 שעות. במקרים בהם המשטרה מעוניינת להאריך את מעצר החשוד מעבר ל-24 שעות, יש להביא אותו בפני שופט לדיון הארכת מעצר ימים.

למה משמש מעצר ימים?

בשונה ממאסר, מעצר ימים איננו מיועד לצרכי ענישה. מדובר בכלי שמסייע למשטרה לחקור את החשוד ללא הפרעה ולמנוע מצב של שיבוש הליכי החקירה או ביצוע של עבירות נוספות על ידי החשוד. בנוסף, באמצעות הליך זה, יכולה המשטרה לבודד מספר עצורים החשודים באותה עבירה או פרשה, ולחקור אותם בנפרד, באופן "סטרילי", במטרה להשוות את הגרסאות שלהם.

בכמה זמן ניתן להאריך מעצר ימים?

כאמור, פרק הזמן המקסימלי שבו ניתן להאריך מעצר ימים, או במילים אחרות: להחזיק עצור ללא החלטה שיפוטית, הוא 24 שעות, ובמקרים חריגים 48 שעות. לשופט מעצרים מוסמך, עומדת הזכות להאריך את תקופת עצור הימים לפרק זמן מקסימלי של 15 ימים. בתום 15 הימים, השופט רשאי להאריך בעוד מספר פעמים, וזאת בתנאי שסך כל הימים יחד לא יעלו על 30 ימים. בתום 30 הימים, ניתן יהיה להגיש בקשה נוספת להארכת מעצר רק באישור היועץ המשפטי לממשלה. עם קבלת האישור, שופט המעצרים יוכל להורות על הארכות נוספות של עד 45 ימים, או בסך הכל 75 ימים מהמעצר הראשוני. שופט בית המשפט העליון רשאי להאריך עד לסך של 90 ימים. בסיום התקופה, אם לא הוגש כנגד החשוד כתב אישום בתוספת בקשה מעצר עד תום ההליכים, על המשטרה לשחררו.

    לייעוץ משפטי:

    מהן העילות שבגינן ניתן להאריך מעצר ימים?

    ישנם מספר תנאים להארכת מעצר ימים:

    • כאשר קיים חשד למסוכנות – חשד זה מתבסס על האישום הפלילי של העצור או/ו על חומרת העבירה המיוחסת לו.
    • כאשר קיים יסוד סביר שהעצור אכן ביצע את העבירה שמיוחסת לו.
    • כאשר העבירה שבוצעה היא מסוג פשע או עוון – כלומר דינה מעל לשלושה חודשי מאסר.
    • צרכי החקירה – הארכת המעצר במטרה לאפשר למשטרה לבצע פעולות חקירה, אותן ניתן לבצע רק כאשר החשוד כבר עצור.
    • כאשר קיים חשד לשיבוש הליכי החקירה – שיבוש כזה יכול להתקיים בדמות פגיעה בראיות, השפעה על עדים וכיוצא בזאת.

    חשוב להבין כי גם אם התנאים הללו מתקיימים וישנה עילה להארכה, החוק קובע כי על בית המשפט לבחון האם ניתן להסתפק בחלופת מעצר, כמו למשל מעצר בית, על מנת להפחית את הפגיעה בחירות העצור. כך או כך, אם המשטרה מעוניינת להאריך את מעצר החשוד, עליה למסור לו ולעורך הדין שלו הודעה על מועד ומקום הדיון בהארכה. על הדיון להיערך בפני החשוד, בפומבי, אם כי השופט יכול להורות על דלתיים סגורות. במקרים בהם החשוד אינו יכול להתייצב לדיון כתוצאה מבעיה בריאותית, הדיון ייערך בפני עורך הדין של החשוד, ולחשוד תישמר הזכות לדרוש דיון חוזר בהארכת מעצרו כאשר הוא כבר יהיה מסוגל להתייצב בבית המשפט.

    מהן הזכויות של העצור?

    בראש ובראשונה, לרשות החשוד עומדת הזכות להיפגש עם עורך הדין שלו ללא דיחוי, עוד לפני שהוא מובא בפני שופט לצורך הארכת מעצרו. הפגישה עצמה תתבצע בזמן המעצר, באופן פרטי ובתנאים המאפשרים לחשוד להיוועץ עם עורך הדין בסודיות. בנוסף, החשוד זכאי לתנאים הולמים בסביבת ובתא המעצר, ובכלל זה תנאי היגיינה ותברואה טובים, שירותים רפואיים בעת הצורך, בטחון וכיוצא בזאת. חשוב לציין כי במקרים חריגים, ייתכן וישללו מהעצור זכויות מסוימות. כך, למשל, כאשר קיים חשש לסיכול מעצרים נוספים בפרשה או חשש ממשי לסיכון חיי אדם, יכולה המשטרה להחליט על דחיית הפגישה של החשוד עם עורך דינו.

    נעצרתם? היוועצו בעורך דין

    כפי שניתן להבין, על אף ש מדובר במצב שללא ייעוץ משפטי מקצועי, עשוי להתארך לתקופה של כ-90 ימים ולהמשיך להגשת כתב אישום ולהליך פלילי מורכב. חשוב לזכור כי לרוב, כאשר אדם נעצר לצרכי חקירה, הוא נעצר לבדיקת חשד במעורבות בעבירה בלבד. במילים אחרות, בשלב זה עוד לא הוכחה אשמתו, וייתכן כי בהמשך החקירה יתחזקו החשדות נגדו ויובילו להליך פלילי. על מנת שניתן יהיה להימנע מהליכים פליליים, או לחלופין להשפיע על תוצאותיו הסופיות של ההליך המשפטי, חשוב מאוד להיוועץ בעורך דין מיומן, ובמיוחד באיזורכם כמו עורך דין פלילי בחיפה, עוד בשלבים הראשונים – ורצוי מיד לאחר העיכוב. במשרד עורכי הדין משה גלעד, אשר עוסק בתחום הפלילים כבר מזה 37 שנים, נשמח לעמוד לרשותכם ולסייע לכם בכל צרכיכם בתחומי המשפט הפלילי.

    לשיחה עם עו"ד דילוג לתוכן